محدود کردن موضوعات قرآنی در یک عنوان عامل کلیشه‌سازی است
کد خبر: 3808949
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۸
مدیر شبکه مستند:

محدود کردن موضوعات قرآنی در یک عنوان عامل کلیشه‌سازی است

گروه هنرــ سلیم غفوری، مدیر شبکه مستند اظهار کرد: در جشنواره‌ای که شکل عمومی دارد محدود کردن موضوعات دینی و قرآنی در یک قالب خاص نادیده گرفتن ظرفیت‌های هنر قرآنی است و سبب کلیشه‌سازی در این زمینه خواهد شد.

جشنواره  «روایت حقیقت در قاب واقعیت»

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری سومین جشنواره مستند «روایت حقیقت در قاب واقعیت»،  روز یکشنبه، 15 اردیبهشت‌ماه، در ساختمان سیما برگزار شد. در این جلسه مهدی میر تیموری، دبیر جشنواره و سلیم غفوری مدیر شبکه مستند، حضور داشتند. در ابتدای این جلسه غفوری اظهار کرد: در آغاز سال 96 نخستین جشنواره تلویزیونی فیلم مستند توسط شبکه مستند سیما در 4 فصل برگزار شد. در سال 97 در کنار دومین دوره جشنواره تلویزیونی مستند، نخستین جشنواره عکس مستند پایه گذاری شد تا در کنار فیلم‌سازان شاهد عرصه رقابت عکاسان حوزه مستند هم باشیم؛ اتفاقی که با استقبال چشمگیر عکاسان مواجه شد و ما را مجاب کرد تا این جشنواره را جدی‌تر و حرفه‌ای‌تر در دومین دوره آن برگزار کنیم.

وی افزود: امسال نیز مانند سال گذشته چشم انتظار عکس‌های شما عکاسان متعهد و تیزبین هستیم تا فصلی دیگر از این رقابت را باهم رقم بزنیم. امید است این جشنواره بتواند تداوم داشته باشد و فرصتی مغتنم برای شناسایی عکاسان مستعد و معرفی آن‌ها به جامعه هنرمندان باشد.

وی ادامه داد: جامعه شهری و روستای ایران، در طول تاریخ شاهد رنج‌ها و زیبایی‌های قابل تأمل و مثال‌زدنی بوده است و کار عکاس، توجه به مسائل جامعه به امید پدیدار شدن راه‌حلی برای آن است. عکس‌های مستند در هر قالبی چون اجتماعی، ورزشی، مذهبی، محیط زیست و ... ابزاری برای نمایش حقیقت جامعه‌ بزرگ ایران است. بنابراین جشنواره سعی دارد در پی ارج نهادن بر«حقیقت جویی عکاسان مستند» گام‌های مهمی بردارد.

وی موضوعات جشنواره را چنین برشمرد: جشنواره شرکت‌کنندگان به موضوع خاصی محدود نمی‌کند و هر عکسی که بتواند در ذیل عکاسی مستند و با نگاه سوژه انسانی قرار گیرد می‌تواند در جشنواره حضور یابد. البته درباره جایگاه موضوعات قرآنی و اسلامی در این بخش تلاش کردیم معنای عظیم قرآن را در یک حیطه خلاصه نکنیم بلکه با تعمیم آن به همه بخش‌ها آموزه‌های قرآنی و اسلامی را در تمامی بخش‌های جشنواره ترویج کنیم.

غفوری در تشریح اهداف جشنواره اظهار کرد: شناسایی و حمایت از عکاسان مستعد و فعال در حوزه عکاسی مستند، کمک به رشد کیفی تولید و دیده شدن عکس مستند و حمایت از جریان تولید عکس مستند ازجمله اهداف این جشنواره است.

در بخش دیگر این جلسه مهدی میر تیموری، دبیر جشنواره نیز درباره بخش فیلم جشنواره چنین توضیح داد: در دهه 1960 حیطه تولید و نمایش فیلم مستند به تدریج از سینما به تلویزیون انتقال یافت تا جایی که امروزه حجم عمده‌ای از تولیدات شبکه جهانی ملی و محلی در غالب مستند است. از سوی دیگر انقلاب دیجیتالی و دسترسی آسان به ابزار مدرن تصویربرداری موجب ظهور و ورود نسلی از فیلم‌سازان در حوزه مستند شده است که فارغ از سختی و هزینه‌های معمول دنیای آنالوگ بی‌دغدغه شروع به ساخت فیلم می‌کنند.

وی ادامه داد: مستندسازان بنا به چرخه تعریف شده سینمای مستند جزء جشنواره‌های داخلی و خارجی و اکران محدود مخاطبان خاص، هیچگونه امکاناتی برای عرضه و دیده شدن آثارشان ندارند؛ آثاری که بعد از گذر از این چرخه اکران جشنواره‌ای ، به اجبار سر از آرشیو‌های شخصی در می‌آورد.

وی ادامه داد: بی‌شک شکل‌گیری مخاطب جدی و پیگیر، ایجاد فضای نقد و تحلیل، آشنایی و گسترش تئوری‌ها، تحلیل سینمای مستند، پیشرفت و فراگیری این گونه مهم سینمایی در گرو به نمایش گذاشتن و دیدن شدن فیلم‌های مستند به‌صورت ثابت و صد البته برای طیف بزرگی از مخاطبان است.

میر تیموری اضافه کرد: اگر فیلم‌های مستند به صورت ثابت و با برنامه‌ای مشخص به نمایش درآید، وقتی فیلم‌ساز به صورت کاملاً مشخص و پارامتری از میزان علاقه مخاطب به اثری آگاه شود، آن وقت است که در این پروسه درست و اصولی و البته ضروری فضای نقد شکل گرفته است، همچنین مخاطب حرفه‌ای به وجود آمده و دغدغه‌های فردی و جمعی در یک محیط کاملاً فرهنگی در مسیر اصلاح جامعه قرار می‌گیرد. جشنواره تلویزیونی مستند بنابراین نیاز در آغاز سال 96 با شعار «روایت حقیقت در قاب واقعیت» آغاز به کار کرد.

وی با بیان اینکه آخرین مهلت ارسال تا 31 اردیبهشت‌ماه سال جاری است گفت: زمان برگزاری جشنواره از یک تیرماه تا 30 مرداد‌ماه خواهد بود. اختتامیه جشنواره نیز در مهرماه سال جاری برگزار خواهد شد. جوایز جشنواره در سه بخش برگزیدگان داوران، بخش مستند نیمه بلند و بخش مستند بلند به برگزیدگان اهدا خواهد شد. در ضمن انتخاب و داوری آثار به صورت متمرکز در مکان دبیرخانه توسط فعالان و کارشناسان حوزه مستند انجام می‌شود.

تیموری درباره قوانین جشنواره اظهار کرد: در بخش مستند 36 قانون وجود دارد که لیست کامل آن را علاقه‌مندان می‌توانند از پایگاه‌ اطلاع رسانی جشنواره دریافت کنند اما من سه مورد از این قوانین را نام می‌برم. فیلم‌هایی می‌توانند پیش از این در رویدادهای رقابتی بین‌المللی یا جشنواره داخلی انتخاب شده باشند. دوم، فیلم‌های راه یافته به بخش مسابقه تنها در کنداکتور جشنواره نمایش داده شده و هیچ‌گونه نمایش دیگری نخواهد داشت. سوم، کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی قادرند هر تعداد فیلم را که مایل باشند به دبیرخانه جشنواره ارائه دهند.

سلیم غفوری، رئیس شبکه مستند در بخش دیگری از این مراسم درباره جوایز بخش عکس گفت: جوایز در دو بخش تک عکس و مجموعه عکس به برگزیدگان اهدا خواهد شد و به نفر اول تا سوم جایزه نقدی، پلاک برگ زرین و دیپلم افتخار اهدا می‌شود. آخرین مهلت برای ثبت‌نام و ارسال اثر در بخش عکس 31 اردیبهشت‌ماه است و در اختتامیه که در مهرماه سال جاری برگزار خواهد شد، برگزیدگان معرفی می‌شوند. همچنین انتخاب داوری آثار همانند بخش فیلم به صورت متمرکز در مکان دبیرخانه توسط اساتید، فعالان و کارشناسان حوزه عکس انجام می‌شود.

غفوری درباره مقررات بخش عکس گفت: در ابتدا شرکت تمامی عکاسان آماتور و حرفه‌ای از سراسر ایران در جشنواره مغتنم است. استفاده از هر نوع دوربین دیجیتال و آنالوگ آزاد است و استفاده از موبایل تنها در بخش تک عکس مجاز است. علاقه‌مندان می‌توانند اطلاعات تکمیلی را از سایت جشنواره دریافت کنند.

در پایان غفوری در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا درباره بخش قرآنی جشنواره اظهار کرد: اینکه تصور کنیم پرداختن به مفاهیم قرآنی و اسلامی تنها در غالب نام‌ها و عنوان‌های خاص محقق می‌شود اشتباهی است که ما را به سمت کلیشه‌سازی سوق می‌دهد، زیرا بهترین راه برای دستیابی به سینمای دینی و قرآنی استفاده از مفاهیم مورد نظر در همه گونه‌هاست، البته در شبکه مستند چون فرصت مناسب و کافی در اختیار داریم به صورت ویژه به برنامه‌های قرآنی و دینی پرداخته‌ایم اما در یک جشنواره که شکل عمومی دارد پرداختن به یک موضوع به صورت خاص دشوار است.

انتهای پیام

captcha