واگذاری بلوکی و نقدی سهام شرکت‌های پالایشی دولت در بورس
کد خبر: 3815583
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۶
جعفر سبحانی خبر داد:

واگذاری بلوکی و نقدی سهام شرکت‌های پالایشی دولت در بورس

مشاور رییس سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به برگزاری جلسه هیات واگذاری، از عرضه سهام دولت در ۶ شرکت پالایشی و یک شرکت پتروشیمی به صورت بلوکی و نقد در بورس خبر داد.

واگذاری بلوکی و نقدی سهام شرکت‌های پالایشی دولت در بورس

به گزارش ایکنا، ایرنا نوشت: جعفر سبحانی، مشاور رییس سازمان خصوصی‌سازی عنوان کرد: جلسه روز چهارم خرداد هیات واگذاری بعد از ۹ ماه که جلسات یا تشکیل نمی‌شد یا به آسیب‌شناسی واگذاری‌ها می‌پرداخت، برگزار شد.

سبحانی با اشاره به اینکه در این جلسه قیمت‌گذاری سهم دولت در ۱۸ شرکت آغاز شد، ادامه داد: این ۱۸ شرکت همگی بورسی هستند و قرار است دولت سهم باقی مانده خود را در این شرکت‌ها واگذار کند.

وی افزود: از این ۱۸ شرکت، سه شرکت مربوط به گروه یک هستند که دولت موظف است تمامی سهام خود را در این شرکت‌ها واگذار کند و سهمی در آنها نداشته باشد.

مشاور رییس سازمان خصوصی سازی تاکید کرد: ۱۵ شرکت باقی مانده که شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی را نیز شامل می‌شوند در گروه دو جای دارند و دولت با وجود آنکه می‌توانست سهم ۲۰ درصدی خود را در این شرکت‌ها حفظ کند اما برای افزایش سهم بخش خصوصی و کاهش تصدی گری دولتی، تصمیم به واگذاری سهم خود گرفته است.

وی با اشاره به سهم دولت در ۶ شرکت پالایشگاهی شامل پالایش نفت لاوان، تهران، تبریز، بندر عباس، شیراز و اصفهان و هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، گفت: سهم دولت در ۵ شرکت پالایشی اول ۲۰ درصد و در پالایش نفت اصفهان ۹.۹ درصد است. همچنین دولت ۱۹ درصد از سهام هلدینگ خلیج فارس را در اختیار دارد که در این مرحله واگذار خواهد شد.

به گفته سبحانی، بر اساس تصیمم هیات واگذاری، قرار است سهام دولتی در این ۱۸ شرکت به صورت بلوکی و نقدی واگذار شود و برای آنکه بازار سرمایه کشش لازم را داشته باشد و بازار متلاطم نشود، واگذاری‌ها تدریجی خواهد بود.

وی ادامه داد: اکنون حدود ۱۰ شرکت از ۱۸ شرکت مورد نظر آماده واگذاری است و در آینده‌ای نزدیک، عرضه سهام دولتی در بورس آغاز خواهد شد.

مشاور رییس سازمان خصوصی سازی با اشاره به اینکه قیمت‌گذاری شرکت‌های بورسی بسیار آسان است، افزود: قیمت سهم مورد نظر بر روی تابلو بورس در آخرین روز پیش از واگذاری می‌تواند معیار قیمت‌گذاری عرضه باشد.

سبحانی به ارزش سهام دولت در این ۱۸ شرکت اشاره کرد و گفت: تصمیم فعلی هیات واگذاری، عرضه سهام به صوت بلوکی و نقدی است اما اگر پس از عرضه، خریداری وجود نداشت، ممکن است طریقه عرضه تغییر کند.

captcha