فراز و فرودهای برون‌سپاری برنامه‌های قرآنی به مؤسسات
کد خبر: 3819921
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۱
ایکنا خوزستان گزارش می‌دهد؛

فراز و فرودهای برون‌سپاری برنامه‌های قرآنی به مؤسسات

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ برون‌سپاری فعالیت‌ها و طرح‌های قرآنی از سوی نهادهای متبوع در ارشاد و تبلیغات به مؤسسات چند سالی است که در خوزستان همچون دیگر استان‌های کشور آغاز شده، اما باید دید این کار با ارزیابی توانمندی‌های مؤسسات قرآنی همراه است؟

فراز و فرودهای برون‌سپاری برنامه‌های قرآنی به مؤسساتبرون‌سپاری فعالیت‌ها و طرح‌های قرآنی از سوی نهادهای متبوع در ارشاد و تبلیغات به مؤسسات چند سالی است که آغاز شده و استان‌های بسیاری این کار را انجام می‌دهند. این طرح‌ها شامل برگزاری نمایشگاه قرآن، برگزاری دوره‌های آموزشی، پوشش آموزشی دانش‌آموزان، تربیت داوران و ... است. 

استان خوزستان هم با برخورداری از مؤسسات قرآنی بسیار که مجوز خود را از اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یا اداره‌ کل تبلیغات اسلامی گرفته‌اند از این غافله عقب نمانده است.

چگونگی و کیفیت برون‌سپاری طرح‌های قرآنی به مؤسسات قرآنی در گفت‌وگوی خبرنگار
ایکنا با منصوره ملتجی، مدیر جامعة‌القرآن اهواز و مریم عباسی‌دوست، مدیر مؤسسه قرآنی اهل‌بیت(ع) اهواز، بررسی شده است. 

برون‌سپاری در حد مقبولی هست 

منصوره ملتجی، مدیر جامعة‌القرآن اهواز، گفت: تبلیغات اسلامی برنامه‌ها را به مؤسساتی می‌سپارد که لزوماً مؤسسات فعالی نیستند. در حال حاضر برون‌سپاری از سوی تبلیغات و ارشاد صورت می‌گیرد، اما این گونه نیست که مؤسسات زیادی را در بر بگیرد. اکنون اوقاف برون‌سپاری فعالیت‌های قرآنی را شروع کرده و طرح تربیت مربی را به مؤسساتی می‌سپارد که فعالیت دارند. سال گذشته طرح تربیت مربی روخوانی و روانخوانی به ما سپرده شد و امسال هم طرح تربیت مربی تجوید و حفظ و داوری تجوید حفظ و وقف و ابتدا را به ما داده‌اند.

مؤسسات

روند پرداخت مطالبات سریعتر شود

وی گفت: برون‌سپاری برنامه‌های قرآنی در استان هست و در حد مقبولی است. از سال گذشته این کار شروع شده و سازمان تبلیغات در حد مطلوبی برون‌سپاری دارد ولی اگر روند پرداخت مطالبات را تسریع ببخشند، مؤسسات می‌توانند فعالیت بیشتری داشته باشند.

مریم عباسی‌دوست، مدیر مؤسسه قرآنی اهل‌بیت(ع) اهواز، هم اظهار کرد: بعضی از مؤسسات هستند که فقط آنها برنامه‌های قرآنی نهادهای مختلف و نه فقط نهادهای قرآنی را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: موازی‌کاری بین مؤسسات قرآنی این است که بعضی از مؤسسات غیر از محدوده خودشان وارد می‌شوند، یعنی اگر محل مؤسسه چهارراه آبادان است، در حوزه شهرستان کارون و حمیدیه ورود می‌کند. بعضی از مؤسسات دیگر هم برای بالا بردن آمارشان در ثبت‌نام‌ آزمون قرآنی با دادن وعده‌های مالی به مربیان و قرآن‌آموزان دیگر مؤسسات، آنها را به سمت خودشان می‌کشند، یعنی برخی از مؤسسات خاص بیشتر به دنبال کمیت هستند؛ البته مسئولان هم از این مسئله اطلاع دارند و مستندات این اقدامات را هم به آنها ارائه کرده‌ایم، اما اقدامی انجام نمی‌شود. 

مؤسسات

 بررسی و ارزیابی توانمندی‌ مؤسسات

عباسی‌دوست بیان کرد: مؤسسات می‌توانند به کمک نهادها رشد کنند اما این گونه نیست، چون فقط برخی از مؤسسات خاص در این زمینه به همکاری گرفته می‌شوند. 

برون‌سپاری طرح‌ها و برنامه‌های قرآنی در همه استان‌ها و نه تنها استان خوزستان باید با بررسی و ارزیابی توانمندی‌های مؤسسات همراه باشد؛ بالاخره هر مؤسسه در یک زمینه توانایی دارد و می‌تواند از عهده انجام طرح‌ها برآید. اگر گفته شود که برخی مؤسسات توانایی به سرانجام رساندن هیچ طرح و برنامه‌ای را ندارند، پس برای چه به آنها مجوز داده شده و اگر هم از تعدادی مؤسسه در هیچ طرح برون‌سپاری استفاده نشود، مشخص می‌شود که مسئله انتخاب دخیل است. 

مؤسسات برای آنکه بتوانند هزینه‌های خود را تأمین کنند نیازمند دریافت بودجه از سوی نهادهای ذیربط هستند و اگر قصد بر این است که این بودجه‌ها بدون عملکرد به آنها داده نشود، برون‌سپاری اقدامی بسیار مؤثر و مطلوب در ایجاد رقابت برای ارتقای سطح کیفی عملکرد آنهاست. 

سیما محسنی؛ خبرنگار ایکنا خوزستان 

انتهای پیام 

captcha