تأثیر حُسن فاعلی و حُسن فعلی بر عاقبت انسان
کد خبر: 3821837
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۵
حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی‌فرد عنوان کرد:

تأثیر حُسن فاعلی و حُسن فعلی بر عاقبت انسان

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ امام جمعه اهواز با بیان اینکه برای رفتن به بهشت دو پیش‌نیاز وجود دارد؛ یکی حُسن فعلی است؛ یعنی اعمال و کردار ما پسندیده باشد و دوم، حُسن فاعلی به این معنی که این اعمال و کردار از انسان دارای ایمان سر بزند، گفت: افرادی که ایمان(حُسن فاعلی) و عمل صالح(حُسن فعلی) دارند، خداوند به سبب این ایمان وجود آنها را سراسر نور می‌کند.

نفوذ قرآن کریم به درون انسان، چراغی در مسیر زندگی اوست

به گزارش ایکنا از خوزستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالنبی موسوی‌فرد، نماینده ولی فقیه در خوزستان در اختتامیه مسابقات قرآن کمیته امداد امام خمینی(ره) خوزستان که روز گذشته 2 تیرماه در دارالقرآن‌الکریم استان برگزار شد، با اشاره به آیه «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ يَهْدِيهِمْ رَبُّهُمْ بِإِيمَانِهِمْ»(یونس، 10) اظهار کرد: کلام خداوند متعال نور است: «قَدْ جَاءَكُمْ مِنَ اللَّهِ نُورٌ وَكِتَابٌ مُبِينٌ»(مائده، 15) و وقتی نور به درون انسان راه پیدا کند، وجود انسان را نورانی می‌کند.

وی با اشاره به نمونه‌هایی از تأثیر این نور در وجود بزرگان و علما گفت: حتی انسان‌های غیرمعصوم که اهل ایمان به خدای متعال و عمل صالح هستند، می‌توانند به وسیله این نور آنچه را دیگران نمی‌بینند، ببینند. برای رفتن به بهشت دو پیش‌نیاز وجود دارد؛ یکی حُسن فعلی است؛ یعنی اعمال و کردار ما پسندیده باشد و دوم، حُسن فاعلی به این معنی که این اعمال و کردار از انسان دارای ایمان سر بزند.

موسوی‌فرد افزود: کسانی که ایمان(حُسن فاعلی) و عمل صالح(حُسن فعلی) دارند، خداوند به سبب این ایمان وجود آنها را سراسر نور می‌کند و به واسطه این نور چیزهایی می‌ببینند که دیگران نمی‌بینند.

امام جمعه اهواز با اشاره به آیه «اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُمْ مِدْرَارًا وَيَزِدْكُمْ قُوَّةً إِلَى قُوَّتِكُمْ»(هود، 52) به برکات استغفار پرداخت و ادامه داد: به فرموده خداوند در این آیه اگر استغفار کنیم، خداوند ما را بهره‌مند می‌سازد. استغفار از گناه چندین اثر دارد؛ از جمله آنها این است که برکات الهی بر انسان نازل می‌شود و دیگر اینکه خداوند انسان را به وسیله مال و فرزند یاری می‌کند.

موسوی‌فرد در پایان با بیان اینکه قرآن تنها برای این نیست که زیبا تلاوت شود؛ گفت: اگر قرآن در جامعه پایگاه واقعی خود را پیدا کند، ما قطعاً سعادتمند خواهیم شد. اگر قرآن کریم، به درون ما نفوذ کند چراغی می‌شود و مسیر ما را روشن می‌کند.

انتهای پیام

captcha