دولت برخاسته از نظریه نظام انقلابی، ظرفیت‌گرا و ظرفیت‌ساز است
کد خبر: 3827676
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۷

دولت برخاسته از نظریه نظام انقلابی، ظرفیت‌گرا و ظرفیت‌ساز است

گروه اجتماعی ــ رئیس سازمان بسیج اساتید کشور با بیان اینکه دولت برخاسته از نظریه نظام انقلابی، حتماً ظرفیت‌گرا و ظرفیت‌ساز است، گفت: به صحنه آوردن همه امکانات، همه استان‌ها، همه اقوام، همه فرق و همه گویش‌ها باید از مهارت‌های دولت برخاسته از نظریه نظام انقلابی باشد.

مجتبی زارعی در دانشگاه شهید چمران اهوازسیاستگذاری نفت گریزانه و حکمرانیِ مردمگرا از مختصات نظریۀ نظام انقلابی است

به گزارش ایکنا از خوزستان، آیین تودیع و معارفه رئیس بسیج اساتید استان خوزستان امروز، 25 تیرماه در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد.

در این مراسم مجتبی زارعی، رئیس سازمان بسیج اساتید کشور و مدرس دانشگاه تربیت مدرس، گفت: ما باید بدانیم در کجای تاریخ ایستاده‌ایم و راه فردا را از کدام ایستگاه و مسیر آماده کنیم؛ شناخت شناسی و شناسایی تحولات قبل و بعد، از الزامات حرکت و پیشرفت ایران اسلامی است؛ در کنار همه امکان‌ها و استعدادهای بیانیه، بعد از مبادی معرفتی، اکتشاف چارچوب سیاستگذاری‌ها و معرفی نوع حکمرانی مستخرج از بیانیه گام دوم انقلاب، از ضرورت‌های تاریخی و از الزامات کنش گری‌های علمی و سیاست ورزی است که  بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی چنین تراز و معیاری را به انسان ایرانی اعطا می‌کند.

وی افزود: به یک اعتبار می‌توان، ادوار نظام سیاسی انقلاب اسلامی را به سه دوره؛ «صدر انقلاب و غلبه نظام مردم سالار امامت _ امت بر نظام سلطانیسم پهلویستی در سال‌های 1342 تا 1368»، «متن و تفصیل انقلاب در سال‌های 1369 تا 1397» و «شبکه‌ای شدن و تمدنی شدن از ۱۳۹۷ تا سال منتهی به ظهور امام علیه‌السلام» تقسیم کرد؛ اینک در سومین دوره انقلاب با شکست پارادایم روشنفکری _ تکنوکراسی لیبرال، کشور وارد یک نقطۀ عطف تاریخی شده است.

زارعی گفت: بیانیه گام دوم، به خصوص به آزادسازی ظرفیت‌های تاریخی، ملی و انقلابی ایرانیان و سرمایه‌های انسانی و به ویژه نیروی جوانی ملت توجه کرده و طرح نظریه «نظام انقلابی» مندرج در بیانیه به ما می‌گوید باید به فکر سیاستگذاری و حکمرانی جدید برای چله دوم انقلاب باشیم؛ زیرا ممکن است در یک نظام سیاسی، ساختار خوب باشد اما سیاستگذاری و حکمرانی و به یک معنا عاملیت، نامطلوب باشد. 

استاد علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: با سیاست ورزی و سیاست زدگی رایج و با هندسه قبیله‌ای و متصلبِ اصلاح طلب، اصولگرا، اعتدال گرا و تکنوکرات نخواهیم توانست بصورت همه جانبه و متکثر به نظام انقلابی نقل مکان کنیم. به یک معنا و با تعبیری جامع تر، اکنون سپهر اجتماعی ایران با کنش گری؛ «غربگرایان»، «نفت‌گرایان» و «مردمگرایان» مواجه است.

پس از شکست جریان غربگرا و حکمرانی دولت‌های تکنوکرات، اینک باید طرحی نو و سیاستگذاری نو و حکمرانی نو، از سوی جنبش‌های استادی و جنبش‌های دانشجویی و گروه‌های اجتماعی جهادی در دستور کار قرار گیرد

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد دولت برخاسته از نظریه نظام انقلابی، حتماً ظرفیت‌گرا و ظرفیت‌ساز است، گفت: دولتی که سیاستگذاری‌اش نفت گریزانه و حکمرانی‌اش مردم‌پایه و مردم‌گرایانه است؛ به صحنه آوردن همه امکانات، همه استان‌ها، همه اقوام، همه فرق و همه گویش‌ها باید از مهارت‌های دولت برخاسته از نظریه نظام انقلابی باشد.

زارعی ادامه داد: نفت گرایی به جای ظرفیت سازی از ایرانیان، همه را کلافه کرده و به عبارتی با فروش همین‌گونه نفت، فارس و ترک و کُرد و لر و عرب و بلوچ و گیلک و مازنی و شیعه و سنی توأمان تحقیر می‌شوند و این پیامد مدیریت تکنوکرات‌ها در قریب به 60 سال اخیر است.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور با تأکید براینکه پارادایم غرب‌گرایان در صد سال اخیر عقیم بوده است، بیان کرد: نفت گرایان، ایرانیان و انقلاب ایران را به گروگان و اسارت نفت برده‌اند و با خام فروشی‌های منابع ایرانی، تولیدِ مزیت نکردند. در چنین فضایی که بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، ما را با ظرفیت‌های تاریخی و اجتماعی ایرانیان آشنا کرده و گزارشگر صادقی است، جا دارد جنبش استادی ایران، برای بسط گفتمان «ظرفیت _ راه حل» همه امکانات دانشی و فرهنگی را برای پیشرفت ایران بسیج کند؛ زیرا ما فقط استادانِ بسیجی نیستیم؛ ما بسیجِ استادان هستیم و باید همه منابع علمی و فرهنگی را برای امتداد اجتماعی دولت برخاسته از بیانیه گام دوم بسیج کنیم.

گفتنی است، در پایان این نشست که با حضور استادان دانشگاه‌های خوزستان و سردار حسن شاهوارپور، فرمانده سپاه حضرت ولیعصر(عج) همراه بود، از خدمات دکتر علیرضا رازقی‌زاده در سمت ریاست بسیج اساتید تقدیر و دکتر سیدعلی مرعشی، مدرس دانشگاه شهید چمران اهواز به عنوان رئیس جدید بسیج اساتید استان خوزستان معرفی شد.

انتهای پیام 

captcha