موضوع حقوق بشر برای برخی تبدیل به کاسبی شده است/ آفت نگاه سیاسی
کد خبر: 3832802
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۱
رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی:

موضوع حقوق بشر برای برخی تبدیل به کاسبی شده است/ آفت نگاه سیاسی

گروه حوزه‌های علمیه ــ رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی گفت: موضوع حقوق بشر عامل کسب و کار برخی افراد در کشور است و لذا دوست ندارند که این انحصار شکسته شود و دنبال این هستند که تحلیل خودشان را به مقامات کشور ارائه کنند؛ تا این سفره برای آن‌ها باز باشد و این رانت، یک انحصار اطلاعاتی برای افراد ایجاد کرده است.

موضوع حقوق بشر برای برخی تبدیل به کاسبی شده است/ آفت نگاه سیاسیبه گزارش ایکنا، محمدحسن ضیایی‌فر، رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی، 14 مردادماه در هم‌اندیشی علمی «بررسی نقش علما و مراکز دینی در قبال رعایت و پیشبرد حقوق انسانی در جوامع اسلامی» در قم با بیان اینکه انواع مکاتب فکری جدید در دنیا پا به میدان گذاشته و تفکرات قدیمی‌تر حقوق بشری در خود غرب نقد می‌شود گفت: با این وجود می‌بینیم که در متون حقوقی سازمان همکاری‌های اسلامی هنوز به مباحث گذشته پرداخته می‌شود و از مسائل جدید چندان خبری نیست.
وی افزود: روحانیت با تأکید مراجع و رهبری حضور پر رنگی در کمک به سیل‌زدگان داشتند اما این سؤال مطرح شد که آیا رسالت حوزه این است که در این عرصه کمک کند یا اینکه در عرصه علمی فعال باشد و برخی در پاسخ به این دیدگاه معتقدند که ورود به عرصه‌های اجتماعی از سوی روحانیت و مراکز دینی در دنیای امروز ضروری است.
 
ضیایی‌فر بیان کرد: بسیاری از مراکز دینی یهودیان، مسیحیان و فرق دیگر هم به عرصه‌های اجتماعی مانند کودکان بزهکار، محیط زیست، زنان در معرض خشونت، بردباری و ... ورود کرده‌اند و لازم است روحانیت و مراکز دینی ما هم به این موارد بپردازند. 
 
ضیایی‌فر بیان کرد: خدمات اجتماعی در جهان امر مطلوبی است و نهادهای دینی هرقدر وارد امور بشردوستانه در عرصه ملی و بین‌المللی شوند مفید و مثمرثمر است. حوزه و روحانیت باید وارد این امور شوند که متأسفانه کمتر به آن پرداخته‌ایم در حالی که مستکبران برای پیشبرد امورشان ادبیات کرامت‌اندیش و حقوق بشری را وارد کارها می‌کنند و برخی از مردم دنیا هم تصور می‌کنند که اینها درست می‌گویند. 
 
وی با بیان اینکه بررسی وضعیت بالفعل مراکز دینی، حوزه و ... در مواجهه با معضلات حقوق بشر از جمله فعالیت‌هایی است که باید صورت گیرد افزود: گذارندن دو واحد درس حقوق بشر اسلامی در همه رشته‌های مقطع کارشناسی اجباری شده است ولی تماس‌های زیادی از دانشگاه‌ها دارند که متن درسی نداریم گرچه آثار کسانی نظیر آیت‌الله جوادی آملی، عمید زنجانی و ... با همه غنای آن وجود دارند ولی برای دانشگاهیان مفید نیست، جدا از اینکه برخی افراد از دیگر کشورها به قم می‌آیند ولی بیشتر سردرگم می‌شوند زیرا دیدگاه‌های مختلف در مباحث وجود دارد مثلا برخی ارتداد را جرم می‌دانند و برخی نه و یا برخی آزادی عقیده را قبول دارند و برخی ندارند.
 
مجله مطالعات دینی حقوق بشر
رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی با بیان اینکه گاهی تصورات نادرست ناشی از خط و خطوط سیاسی سبب شده تا صاحبنظران از ظرفیت فکری یکدیگر استفاده نکنند اظهار کرد: سامانه فصلنامه بین‌المللی مطالعات دینی حقوق بشر ایجاد شده ولی هنوز فعال نیست که می‌توانیم مقالات حتی چندزبانه هم در آن داشته باشیم.
 
در بحث زنان کسی که چالش‌های مربوط به حوزه زنان را از باب امنیت ملی بررسی کرده باشد نداریم یا در بحث توقیف کشتی‌ها نتوانستیم فردی را در حقوق بین‌الملل بیابیم که بتواند پیشنهادی برای نحوه مواجهه نظام ارائه دهد.
ضیایی‌فر اظهارکرد: برخی مقامات عالی مباحث حقوق بشر را کلاً سیاسی می‌دانند و چون از ابتدای انقلاب این مباحث از جانب استکبار مطرح شده، لذا سبب شده تا پژوهش علمی در این زمینه صورت نگیرد و برخی مسئولان حتی در رده بالا در برابر آن مقاومت کنند.
 
نگاه صرف سیاسی به مباحث حقوق بشری، آفت است
وی افزود: رئیس تیم حقوق بشری ایران در سال 88 به ژنو رفت و در گزارشی که ارائه کرد، گفت که جواب، «های»، «هوی» است وقتی نگاه ما این طور باشد طبیعتاً کار علمی به حاشیه می‌رود این در حالی است که فعالیت در زمینه حقوق بشر اسلامی نیازمند انسان‌های سالم و مشارکت فرهیختگان و علماست زیرا دشمنان از خدا می‌خواهند که حرف‌های نسنجیده زده شود تا بتوانند آن را علیه ایران به کار گیرند. 
 
ضیایی فر تصریح کرد: این چالش از مدیران بالا حتی به حوزه هم سرایت کرده است و برخی افراد معتدل و منطقی حوزه هم جرئت نمی‌کنند به حمایت از این نوع فعالتی‌ها بپردازند؛ ما مرتب نزد مراجع می‌رویم و در خلوت درددل‌هایی بیان می‌کنند که در ملاعام طرح نمی‌شود.
 
وی تأکید کرد: با اینکه مباحث حقوق بشری علیه ایران صرفاً سیاسی است در جای خود محفوظ است اما نباید از عقبه فقهی و علمی آن هم غافل شویم؛ و اگر در برخی موارد نکات درستی را مطرح می‌کنند باید پاسخ علمی داشته باشیم و نباید شعار زده عمل کنیم.
انتهای پیام 
captcha