هفته پرخبر از ازدواج/ پیوند جهاد و رسانه
کد خبر: 3833490
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۸
بر خط جامعه؛

هفته پرخبر از ازدواج/ پیوند جهاد و رسانه

گروه جامعه ــ ویژه‌برنامه‌های هفته ملی ازدواج، گرامیداشت سی و نهمین سالگرد تأسیس جهاددانشگاهی و بزرگداشت روز خبرنگار مهم‌ترین رویدادهای اجتماعی در هفته اخیر بودند.

هفته پرخبر از ازدواج/ پیوند جهاد و رسانهبه گزارش ایکنا؛ برگزاری مراسم برزگداشت سی و نهمین سالگرد تأسیس جهاددانشگاهی در نهاد ریاست جمهوری و تجلیل از جهادگران برتر، بزرگداشت روز خبرنگار در سراسر کشور، برنامه‌های مربوط به هفته ملی ازدواج و انجام روان عملیات حج تمتع 98 برای زائران ایرانی در سرزمین وحی مهم‌ترین رویدادهای هفته اخیر بودند.

گروه اجتماعی ایکنا نیز به فراخورمناسبت‌های هفته ملی ازدواج، سالروز تأسیس جهاددانشگاهی، روز خبرنگار، سوژه‌های متنوعی را مورد بررسی قرار داد که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت؛ در بسته خبری «بر خط جامعه» برخی از مهم‌ترین اخبار گروه اجتماعی ایکنا را گردآورده‌ایم که بازخوانی آن خالی از لطف نیست:

مسئولیت جهاددانشگاهی در گام دوم انقلاب اسلامی

این هفته به بهانه 16 مرداد، سالروز تأسیس جهاددانشگاهی، به پژوهشکده علوم بهداشتی این نهاد رفتیم تا با علی منتظری، رئیس پژوهشکده، به گفت‌وگو بپردازیم؛ منتظری از افرادی‌ است که از ابتدای شکل‌گیری جهاددانشگاهی در این مجموعه به خدمت مشغول بوده و در ساختن آجر به آجر آن سهیم بوده است، سال‌ها عضویت در شورای مرکزی جهاددانشگاهی در دهه ۶۰ و ریاست بر این مجموعه از سال ۷۶ تا ۸۵ اهمیت صحبت با این دانشمند علوم بهداشتی را مضاعف می‌کند و ما را بیشتر ترغیب می‌کند تا درباره اهداف و رسالت‌های جهاددانشگاهی در گذشته و حال از او بپرسیم.

وی در این گفت‌وگو بیان کرد: مسئولیت سنگین و بزرگ جهاد این است که بتواند نسل دانشگاهی و دانشجو را با انقلاب و نظام اسلامی صمیمی بسازد. در مقابل این همه دشمنی و هجمه‌ای که برای مقابله با انقلاب و دستاوردهای آن وجود دارد، مهم‌ترین کار این است که بتوانیم در عرصه علمی و دانشگاهی، دانشگاهیان را با این انقلاب و نظام پیوند دهیم، به نحوی که افراد دانشگاهی با باور به هویت ملی و ایمانی خود، حافظ دستاوردهای این انقلاب و استقلال و آزادی کشورشان باشند که محصول بزرگ حرکت مردم در سال ۵۷ است.

هفته پرخبر از ازدواج/ پیوند جهاد و رسانه

خبرنگاری که سال‌ها برای پیوند عاطفه‌ و حقیقت کوشید

داریوش آرمان، خبرنگار باسابقه کشور، را بسیاری از مردم با خبرهای جنجالی صفحه حوادث روزنامه ایران به خاطر می‌آورند؛ صفحه‌ای که با انتشار خبرهای خاص و پیشتازی در ارائه ایده‌های جالب تأثیر مثبتی در ارتقای فرهنگی جامعه و حتی آفرینش فرهنگ جدید در مواجهه با مسائل جدید روز داشت.

در آستانه روز خبرنگار، آرمان مهمان ایکنا بود و ضمن بیان خاطرات جالبی از ۲۵ سال کار خبری خود اظهار کرد: نظام رسانه‌ای و آموزشی ما نیازمند بازنگری کلی است. باید بین مسئولان دولتی و رسانه‌ها و حتی نهادهای صنفی حوزه رسانه تعامل جدی ایجاد شود و هم‌افزایی‌ها جدی‌تر اتفاق بیفتد تا به سمتی برویم که روزنامه‌نگار و خبرنگارِ حرفه‌ای در رسانه‌ها داشته باشیم.

هفته پرخبر از ازدواج/ پیوند جهاد و رسانه

آرمان تأکید کرد: از تعطیلی و توقیف هر رسانه‌ای که شاید یک خبر و مطلب اشتباه منتشر کرده است باید ممانعت کرد. نباید اشتباه یک نفر که ممکن است در اثر کار زیاد و مشکلات کار خبر به وجود آمده است را به کل رسانه تسری داده و رسانه را توقیف کرد. باید حمایت از رسانه‌های مکتوب در دستور کار جدی قرار گیرد. نهادهای صنفی هم نتوانسته‌اند حتی به ۱۰ تا ۱۵ درصد اهدافی که باید دنبال می‌کردند برسند و باید تغییر کنند.

این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

تسهیل روند‌های قضایی برای اهالی فرهنگ، رسانه و هنر

این هفته، آیین گشایش مجتمع شماره ۳۵ شورای حل اختلاف تهران، ویژه فرهنگ، هنر و رسانه، سه‌شنبه، ۱۵ مردادماه، با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه و حجت‌الاسلام حکمتعلی مظفری، رئیس شوراهای حل اختلاف کشور، برگزار شد.

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این نشست بیان کرد: یکی از کارهایی که در تعامل با قوه قضائیه قرار بود انجام شود، افتتاح این مجتمع بود که البته آغاز راه است و هنوز کارهای مهم‌تری باقی مانده؛ انقلاب ما هویت فرهنگی داشت، بنابراین طبیعتاً نوع نگاه به اصحاب فرهنگ و رسانه باید تمایزی داشته باشد، نه اینکه از عدالت تخطی شود بلکه اقتضای شخصیتی و منزلتی اهالی رسانه رعایت شود.

صالحی در ادامه گفت: همه اجزای جامعه مثل سلامت، اقتصاد، علم و آموزش و ...نسبتی جدی با رسانه دارد، اگر رسانه، حوزه خلاق و آرامی باشد طبیعتاً در جامعه تغییرات بزرگی به وجود می‌آید، دنبال ساختاری هستیم که مناسبات اهالی رسانه با دستگاه قضایی سالم‌تر، روان‌تر و سریع‌تر انجام شود. معمولاً مسیر دادرسی و احقاق حق اهالی رسانه در دستگاه قضایی مسیری طولانی دارد، در حوزه قاچاق کتاب و محصولات هنری مؤلف حس می‌کند مسیر طولانی و هزینه آن، او را به نتیجه به موقع و مطلوب نمی‌رساند.

اما و اگرهای همسریابی و همسان‌گزینی اینترنتی

یکی از طرح‌هایی که در سال‌های اخیر برای تسهیل ازدواج و کمک به انتخاب همسر انجام شده، طرح همسان‌گزینی اینترنتی است که مؤسسه فرهنگی تبیان (وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی) با تعاملاتی که در اوایل دهه ۹۰ با معاونت امور جوانان وزارت ورزش شکل داد، آن را کلید زد. بعد از آن شورای فرهنگ عمومی، قوه قضاییه، دانشگاه‌ها و برخی دستگاه‌های دیگر با الگوبرداری از آنچه تبیان شروع کرده بود، همسان‌گزینی اینترنتی را در مجموعه خود آغاز کردند. به نظر می‌رسد این طرح، خوب یا بد، تنها طرح خلاقانه و نو برای استفاده از فضای اینترنتی در جهت تسهیل ازدواج بوده اما تا به حال ارزیابی کارشناسی نشده و برای ارتقای این ایده نرم‌افزاری، تلاش جدی انجام نگرفته است.

همزمان با هفته ملی ازدواج، مریم نجابتیان، مدیر گروه مشاوره و خدمات روانشناختی وزارت ورزش و جوانان، بهمن حوریزاد، دکترای روانشناسی تربیتی و مدیر مرکز مشاوره و خدمات روانشناسی راه نور و اردشیر کیانی، دکترای روانشناسی و مدیر مرکز تخصصی مشاوره خانواده و ازدواج یاس، مهمان ایکنا شدند تا نقطه‌نظرات خود را درباره همسان‌گزینی اینترنتی بیان کنند. در جریان این نشست صمیمی درباره ماهیت ازدواج و رویکرد نسل جوان فعلی سخن به میان آمد که بر غنای بحث می‌افزاید و سوژه‌هایی جدید و بدیع را برای اهالی رسانه پدید می‌آورد.

هفته پرخبر از ازدواج/ پیوند جهاد و رسانه

بهمن حوریزاد، متخصص روانشناسی، در این نشست اظهار کرد: پیش‌تر در انتخاب همسر به دنبال مکمل بودند، اما امروزه نظریه انتخاب مکمل در همسرگزینی منسوخ شده است، این نظریه یک پیش‌فرض غلط داشت که هر انسان ناقص خلق شده و باید به وسیله شخص دیگری کامل شود، امروزه نظریه همسان‌گزینی، نظریه قابل قبول و مطرحی است و به تبع آن هر فرایندی که بخواهد به این مشابه‌گزینی کمک کند، قطعاً اقدامی مطلوب است اما حرف این است که چرا فکر می‌کنیم با یک طرح مشابه‌گزینی همه مشکلات ازدواج جامعه را حل کنیم؟ وقتی بخواهیم پدیده‌ای به نام ازدواج را از کل جامعه منفک کنیم و بعد با فرایندی مثل ازدواج آسان مخلوط کنیم،‌ دچار انحراف می‌شویم.

هفته پرخبر از ازدواج/ پیوند جهاد و رسانه

وی همچنین گفت: نه تنها زیرساخت‌های فرهنگی فراهم نیست بلکه خود صفحات همسریابی هم مشکلات ابتدایی دارند که ممکن است وضعیت را بدتر کند، برای مثال این صفحات به بانک اطلاعات و آمار کشور متصل نیستند و صحت اطلاعاتی که از سوی کاربران در آن‌ها درج می‌شود، از سوی هیچ ناظر عالی سنجیده نمی‌شود. جوانی که مهارت‌های شناختی را به خوبی نمی‌شناسد، ممکن است خیلی زود به پشتوانه همین اطلاعات غلط تا مرحله ازدواج پیش برود. همچنین بعد از معرفی جوانان به یکدیگر در صفحات همسان‌گزینی حتماً باید مرحله بعدی معرفی به یک مرکز مشاوره تخصصی و قانونی معرفی شوند.

حاصل این نشست را اینجا بخوانید.

ملاک‌های ازدواج در گذشته و حال

حجت‌الاسلام والمسلمین برمایی این هفته در گفت‎وگو با ایکنا؛ با اشاره به ملاک‌های گذشته و امروزی ازدواج و تغییرات آن‌ها گفت: در مورد ملاک‌های ازدواج ابتدا باید نکته‌ای را تذکر بدهم و آن این است که یکی از تنگنا‌های ازدواج تغییر ملاک‌ها در عصر حاضر و دور شدن از اصالت‌های عمیق و ملاک‌های ازدواج در ایران است. این موضوع دلایل بسیاری می‎تواند داشته باشد که برخی از آن‌ها شامل شرایط کنونی جامعه ایران، دگرگونی در وضع کار و اشتغال و سواد زنان در ایران است؛ البته سواد زنان می‌تواند فرصت باشد، اما در برخی موارد به تهدید تبدیل شده که به علت نداشتن ساختار‌های خوب اجتماعی و فرهنگی در جامعه است، ولی اصالت این موضوع، رشد و اصالت فرصت در جامعه است.

وی در ادامه به مهمترین ویژگی‌ها و معیار‌های رایج و اصیل در بین دختران و پسران در امر ازدواج اشاره کرد و به ایکنا گفت: همه می‎دانیم که داشتن اخلاق خوب، ایمان، تقوا، اهل شریعت و آداب دینی بودن، صداقت و مواردی مانند این‌ها مفاهیم و ملاک‌های کلی جامعه ایرانی است. همین مهم‌ترین ملاک‎های انتخاب همسر در ایران نیز نسبی است. نکته دوم، غیرقابل اندازه‌گیری بودن این ملاک‌هاست. این موضوع، قضیه را خیلی پیچیده می‌کند و برای همین بخش بزرگی از ترس از ازدواج به علت تعریف نشده بودن و غیرقابل اندازه‌گیری بودن ملاک‌ها در ازدواج است.

هفته پرخبر از ازدواج/ پیوند جهاد و رسانه

استاد دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: موضوع نجابت مردان و زنان در رابطه با جنس مخالف در ایران بسیار با اهمیت است. صداقت، پاکی، همسانی در میزان تحصیل، همسانی در محل زندگی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند و باید به آن‌ها پرداخت. اصل و نسبت خانوادگی فرد با خود و خانواده‌اش، اندام خوب، زیبایی و شاغل بودن، وضع مالی خوب داشتن، آراستگی ظاهری، به دل نشستن از دیگر موارد مهم در این امر است. همچنین موضوع تحصیلات یک موضوع خیلی خاص در این زمینه است.

مجمع خیرین ازدواج راه‌اندازی می‌شود

محمدمهدی تندگویان، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در مراسم روز ملی ازدواج که شنبه ۱۲ مردادماه برگزار شد، طی سخنانی با ابراز خرسندی از اینکه مسئله مشاوره پیش از ازدواج به عنوان رویکرد جدیدی در ترویج ازدواج مورد توجه قرار گرفته است، گفت: ۴۰۰ مرکز در سراسر کشور در حال ارائه خدمات مشاوره ازدواج هستند و عملکرد این مشاوره‌ها موجب افزایش ۲۵ درصدی ازدواج و کاهش طلاق شده است و در استان‌هایی که مشاوره قبل از ازدواج در آن‌ها اجباری شده است، شاهد کاهش طلاق هستیم. براساس آمارهای سال گذشته به ازای هر سه ازدواج یک طلاق اتفاق افتاده است.

هفته پرخبر از ازدواج/ پیوند جهاد و رسانه

وی با اشاره به تأسیس مجمع خیرین ازدواج در ۱۴ استان کشور به حمایت از این خیران اشاره و اظهار کرد: سال گذشته هشت هزار کارگاه ازدواج رایگان برگزار شد و کتاب آموزش‌های پیش، حین و بعد از ازدواج نیز تدوین شده است. امیدواریم رسانه‌ها کمک کنند تا مردم بیشتر از کارگاه‌های آموزشی ازدواج استقبال کنند.

«شورای عالی خانواده» ایجاد شود

محمدباقر ساروخانی، استاد دانشگاه و جامعه‌شناس برجسته کشورمان این هفته مهمان ایکنا شد و به تشریح وضعیت کنونی خانواده‌ها در جامعه جهانی پرداخت. او با تأکید بر اینکه خانواده کنونی از پوسته خصوصی و محلی بودن خود خارج شده و خانواده‌ها تحولات جهانی مشابهی را تجربه می‌کنند، گفت: در یک دهکده جهانی زندگی می‌کنیم و تحولات خانواده‌ها در آن سوی مرزها بر وضعیت خانواده‌های ایرانی تأثیر می‌گذارد؛ همین مسئله مباحث مرتبط با خانواده را دشوارتر کرده است. بر همین اساس باید دانش وارد مدیریت خانواده‌ها شود و با استفاده از دانش و علم به سراغ خانواده‌ها و مباحث مهمی مانند ازدواج و طلاق برویم.

وی با تأکید بر اینکه اگر نتوانیم مدیریت علمی خانواده را به والدین بیاموزیم، ممکن است رفتارهای آنها تعادل نداشته باشد، گفت: بسیاری از طلاق‌ها ناشی از این است که والدین مدیریت ارتباط را نیاموخته‌اند؛ مدرسه نیز کمکی به آموزش نحوه ارتباط والدین و فرزندان نکرده است.

ساروخانی در پاسخ به این سؤال که چگونه شکاف نسلی موجود بین والدین و فرزندان را پر کرده و برقراری درست ارتباط با فرزندان را به والدین بیاموزیم؟ گفت: چهار مدرسه «خانواده، مدرسه، رسانه‌ها و همسالان» وجود دارد که هر کدام توانایی‌ها و ویژگی‌های خاص خود را دارد.

هفته پرخبر از ازدواج/ پیوند جهاد و رسانه

۵ طرح برای تحقق خانواده رضوی در کشور

محسن منصوری، مدیرعامل بنیاد کرامت امام رضا(ع)؛ به مناسبت هفته ازدواج طی نشستی خبری با اصحاب رسانه به تشریح «طرح ملی خانواده رضوی؛ الگوی اجتماعی تحکیم خانواده در مناطق محروم» شامل پنج طرح گسترده در خصوص خانواده پرداخت و با اشاره به اینکه سه سال است که بنیاد برکت کار خود را آغاز کرده است، گفت: محور فعالیت ارائه خدمات اجتماعی و رسیدگی به محرومان است و منابع این بنیاد از سوی آستان قدس رضوی تأمین می‌شود.

مدیرعامل بنیاد کرامت امام رضا(ع) در ادامه به تشریح طرح خانواده رضوی پرداخت و گفت: در مدل خانواده رضوی تسهیل ازدواج و تحکیم خانواده‌های نوپا انجام می‌شود. در این طرح که شامل ۱۵ اقدام عملیاتی است، شبکه فعالان خانواده رضوی تشکیل، هادیان رضوی تربیت، جشنواره رضوی با هدف جمع‌آوری ایده‌های برتر در حوزه خانواده اجرا، عروسی خوبان محقق و پلتفورم جامع خانواده رضوی به مردم ارائه می‌شود.

وی در تشریح طرح شبکه فعالان خانواده رضوی گفت: ۱۲ استان به عنوان جامعه هدف این طرح انتخاب و ۳۰۰ منطقه محروم در این استان‌ها شناسایی شده است. تا کنون ۵۰ تشکل همکار در مناطق محروم نیز شناسایی و برای آنها مأموریت تعریف شده‌ است. این تشکل‌ها موظف هستند خانواده‌های محروم را شناسایی و ظرفیت‌های محلی را برای حمایت از آنها فعال کنند که تاکنون ۸۸۸ خانواده محروم شناسایی شده‌اند.

تلاش برای رفع محرومیت و اشتغال‌زایی در کردستان

امروز با حمایت‌های بنیاد برکت بخشی از زنان و دختران روستا‌های محروم کردستان با امید کمک به اقتصاد خانواده رج بر رج فرش گذاشته بودند و با رنج و مشقت و با بساطی آهنی، هنر دستان خود را در چهره بی‌جان فرش به رخ می‌کشیدند، در حالی که در دهه چهارم انقلاب بیش‌ از هر زمان دیگری نیازمند اقدامات اجتماعی، روحیه کار جمعی و توجه به هم‌نوع در جامعه هستیم و آنگاه که این توجه و همت جمعی پدید آید، بدون شک واژه‌هایی همچون «محرومیت»، «فقر» و «بیکاری» هم از جامعه ما رخت خواهد بست.

هفته پرخبر از ازدواج/ پیوند جهاد و رسانه

انتهای پیام

captcha