هفته ایمان و عمل/ از طنین دعای عرفه تا میثاق جهادی‌ها
کد خبر: 3835207
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۷
بر خط جامعه؛

هفته ایمان و عمل/ از طنین دعای عرفه تا میثاق جهادی‌ها

گروه جامعه ــ در هفته‌ای که گذشت، مردم کشورمان هم‌نوا با زائران بیت‌الله الحرام، در هر کوی و برزن، دعای عرفه را زمزمه و صبح دوشنبه نماز باشکوه عید قربان را اقامه کردند، پایان‌بخش هفته‌ای که می‌تواند ایمان و عمل نام بگیرد، میثاق جدید جهادگران بسیجی با یکدیگر برای تحقق انتظارات رهبر انقلاب بود که در اجتماعی هزار و 500 نفری تبلور یافت.

در حال تکمیلبه گزارش ایکنا؛ برگزاری مراسم دعای پرفیض عرفه، برپایی نماز عید سعید قربان در سراسر کشور، ادامه برخورد دستگاه قضایی با مفسدان اقتصادی و صدور دو پیام به حجاج بیت‌الله الحرام و نیز فعالان گروه‌های جهادی از سوی رهبر معظم انقلاب از رویدادهای مهم هفته گذشته بودند.

در بسته خبری «بر خط جامعه» تعدادی از مهم‌ترین اخبار و سوژه‌های گروه اجتماعی ایکنا در هفته اخیر را گردآورده‌ایم که بازخوانی آن‌ها خالی از لطف نیست.

نسخه دیجیتالی قرآن‌های خطی فراهم می‌شود

حجت‌الاسلام امیر لهراسبی، مدیر موزه ملی قرآن این هفته در گفت‌وگو با ایکنا؛ در پاسخ به این پرسش که آیا با ورود به موزه ملی قرآن روند کتابت قرآن در قرون مختلف را می‌توانیم مشاهده کنیم؟ گفت: موزه ملی قرآن آثاری از قرن پنجم هجری تا دوره قاجار را نگهداری می‌کند و سیر کتابت قرآن و ارادت ایرانیان به ساحت کلام‌الله وحی را به صورت سلسله‌وار به نمایش گذاشته است. این نمایش آثار نشان می‌دهد که ایرانیان در حوزه کتابت، جلدسازی و تزئین کتابت چه تلاش‌هایی را در طول قرن‌های مختلف داشته‌اند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا به فکر تجمیع دیجیتالی قرآن‌های ایران در موزه ملی قرآن هستید؟ گفت: یکی از مشکلاتی که در کشور وجود دارد انجام اقدامات هم‌عرض است. برای اینکه از این رخداد جلوگیری کنیم به بررسی اقدامات سایر مجموعه‌ها پرداختیم و متوجه شدیم آستان قدس رضوی در حال اسکن قرآن‌های خطی ایران است و نیازی نیست دوباره این کار را انجام دهیم، بلکه از ظرفیت آستان قدس استفاده می‌کنیم. در سایر کشورهای اسلامی هم اسکن نسخ ایرانی در حال انجام است و ما با آنها ارتباط داریم، در موزه ملی قرآن هم قرآن‌ها اسکن می‌شوند. پس از فراهم شدن زیرساخت لازم، می‌توانیم بسیاری از آثار را به صورت دیجیتال در اختیار مردم قرار دهیم.

هفته ایمان و عمل/ از طنین دعای عرفه تا میثاق جدید جهادی‌ها

تأکید دوباره بر لزوم تشکیل مجمع خیران ازدواج

محمد‌مهدی تندگویان، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان این هفته اظهار کرد: برای اولین‌بار وقتی در استان گلستان از فروشگاه خیران بازدید کردم و تصمیم گرفتم اقداماتی در راستای وحدت رویه خیرین ازدواج و انجام یک کار ملی و کشوری انجام دهم. به همین دلیل تشکیل مجمع خیران را در همه استان‌ها در دستور کار قرار دادیم، گرفتن تسهیلات معافیت‌های مالیاتی و معافیت عوارض ساخت و ساز‌ها، عرضه کالاها با قیمت مناسب و ... هم در یک مجمع ملی قابل حل است؛ حتی می‌توان از مجلس شورای اسلامی قوانین مشخصی در راستای این حمایت‌ها دریافت کنیم.

در حال تکمیل

تندگویان ادامه داد: همچنین با به وجود آمدن مجمع ملی خیران ازدواج می‌توانیم یک سامانه و پورتال کشوری برای همه خیران ایجاد کنیم؛ خیران می‌توانند در به وجود آمدن این مجمع به ما کمک کنند، البته تلاش خواهیم کرد موضوعات استانی را هم پیگیری کنیم و از استانداران بخواهیم تشکیل این مجمع را در اولویت کاری خود قرار دهند تا با تشکیل مجامع استانی به سمت تشکیل مجمع ملی برویم. با این اتفاق می‌توانیم تسهیلات لازم را از بسیاری نهادهای حوزه اشتغال، ازدواج و خانواده دریافت کنیم.

معاون ساماندهی امور جوانان با اشاره به اینکه برای خیرانی که مسکن جوانان را تأمین می‌کنند معافیت‌هایی وجود ندارد، گفت: باید برای افرادی که ویژه زوج‌های جوان مسکن می‌سازند معافیت مالیاتی بگیریم و تا جای ممکن زمین رایگان در اختیار آنها قرار داده و از عوارض ساخت و ساز معافشان کنیم.

ادامه شفاف‌سازی‌های مالی در وزارت ارشاد

این هفته، در ادامه شفاف‌سازی‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برای اولین بار فهرست اشخاص حقیقی و حقوقی که در سال ٩٧ از سوی معاونت توسعه مدیریت و منابع این وزارتخانه در قالب فعالیت‌های فرهنگی، هنری و دینی حمایت شده‌اند، منتشر شد که خبری خوب محسوب می‌شود.

هفته ایمان و عمل/ از طنین دعای عرفه تا میثاق جدید جهادی‌ها

براساس آمار اعلام شده، این وزارتخانه در سال ٩٧ به ٨٦ مورد اشخاص حقیقی در قالب فعالیت‌های فرهنگی، هنری و دینی مبلغ ١٤ میلیارد و ٩٠٠ میلیون و ٥٠٠ هزار ریال کمک کرده است.

مشروح این آمار را اینجا بخوانید.

وزارت فرهنگ و ارشاد شماره 2 در فضای مجازی ایجاد می‌شود

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این هفته در آیین اختتامیه یازدهمین جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال با تأکید بر اینکه سازمان‌های حکومتی باید خودشان را با شرایط جدید فضای مجازی هماهنگ کنند، گفت: ما نیازمند این هستیم که وزارتخانه‌های ما به این مهم توجه کنند؛ به این ترتیب در پی ایجاد وزارت فرهنگ شماره دو هستیم که برنامه سه ساله و ۷۱ اقدام برای آن تعریف شده است.

در حال تکمیل

توحید؛ شاخصه اصلی دعای عرفه

همچنین همزمان با روز عرفه که بسیاری از دلدادگان معنویت در کشورمان با پدید آوردن صحنه‌هایی باشکوه و بی‌نظیر از اجتماعات انسانی به قرائت دعای عرفه می‌پردازند، از حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین خادمیان، مدرس حوزه و دانشگاه، درباره مضامین این دعا پرسیدیم.

خادمیان در پاسخ به این پرسش می‌گوید: شاخصه اصلی دعای عرفه مثل قرآن کریم، معرفی توحید و توجه‌ دادن فکر و اندیشه به همراه قلب، جان و همه اعضا و جوارح به سمت خدا و خدامداری است. حضرت اباعبدالله(ع) مسئله ایمان و توجه به توحید را صرفِ یک پذیرش عقلیِ محض یا قبول صرفِ قلبِ انسان نمی‌داند بلکه وقتی ایشان صحبت از توحید و ایمان به پروردگار می‌کند، همه اعضا، جوارح، عقیده، فکر و همه جزئیات و کلیات انسانی معطوف به توحید معرفی می‌کند و چنین اعتقادی را ناجی انسان می‌داند.

در حال تکمیل

راهبردهایی برای معنادهی دینی به کافه‌ها

در راستای گفت‌وگوهای ایکنا با صاحبنظران عرصه دین و جامعه درباره کافه‌ها، این هفته با سیدحسن عصمتی، رایزن سابق فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای تونس و سنگال، به گفت‌وگو پرداختیم. عصمتی که دکترای علوم قرآن و حدیث و سابقه تدریس در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) را در کارنامه خود دارد، به توصیفی از وضعیت کافه‌ها در برخی کشورهای اسلامی می‌پردازد و در ادامه پیشنهادهایی راهبردی برای جریان‌سازی قرآنی در کافه‌ها مطرح می‌کند.

عصمتی در این گفت‌وگو اظهار کرد: جهان اسلام به شکل کلی از چالش سنت و تجدد، قدیم و جدید رنج می‌برد، غرب هم همین چالش را در هویت دارد، به عقیده من این دو بحران در جهان به شکل عمده وجود دارد، جامعه ایرانی به پشتوانه فرهنگ غنی و اصیلی که دارد، تقریباً در مواجهه با این چالش در مجموع موفق بوده است. فرهنگ ایرانی و اسلامی قابلیت و ظرفیت پاسخگویی صحیح و مواجهه عاقلانه با دنیای مدرن را دارد اما مدیریت این چالش در حوزه‌هایی مثل کافه‌نشینی دقت زیادی لازم دارد و من معتقدم ما می‌توانیم از پس آن برآییم.

در حال تکمیل

حاصل این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

آغاز فصلی جدید در عرصه فعالیت‌های جهادی

اجتماع هزار و ۵۰۰ نفری جهادگران بسیجی کشور، عصر چهارشنبه ۲۳ مردادماه، با قرائت پیام مقام معظم رهبری به فعالان گروه‌های جهادی و با حضور شخصیت‌هایی همچون محمدباقر قالیباف، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، منصور غلامی، وزیر علوم، سردار محمدرضا نقدی، معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سردار حسین زهرایی، رئیس سازمان بسیج سازندگی در مصلای ری برگزار شد.

محمدباقر قالیباف، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این جلسه اظهار کرد: خدا را شاکریم که جوانان جهادگر ما در گام دوم انقلاب مورد تأیید رهبر انقلاب قرار بگیرند و تدابیر ایشان را دریافت کنند. شکر نعمت این است که جوانان جهادگر اجازه ندهند پیام مقام معظم رهبری لحظه‌ای زمین بماند.

در حال تکمیل

وی در ادامه گفت: تردید نکنید که همه در کنار هم، همانطور که طعم کارآمدی امنیتی و دفاعی را چشیده‌ایم و در دنیا جزء قدرتمندان شده‌ایم، در پیشرفت اقتصاد مردمی نیز می‌توانیم موفق باشیم. آنچه در جبهه مؤثر واقع شد، اقدام و عمل انقلابی و زیست مؤمنانه بود.

زینت‌بخش این مراسم مهم که حاضران انتظار آن را می‌کشیدند، قرائت پیام مقام معظم رهبری به فعالان جهادی بود که از سوی سردار محمد زهرایی، رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور خوانده شد.

در حال تکمیل

زهرایی پس از قرائت این پیام با بیان اینکه فصلی جدید از فعالیت‌های جهادی در کشور آغاز شده است، در سخنانی کوتاه اظهار کرد: این اجتماع باشکوه برای لبیک به فرمایشات مقام معظم رهبری تشکیل شده است و ما فعالان عرصه فعالیت‌های جهادی اعلام می‌داریم تا جان در بدن داریم، برای اجرای رهنمودهای ایشان و خدمت به مردم محروم کشور تلاش می‌کنیم.

وقتی فعالیت جهادی، معنای زندگی می‌شود

در زمانه‌ای که بسیاری از زندگی‌های مشترک به دل‌مشغولی‌های مادی و ابتلائات روزمرگی دچار شده است، جوانانی هستند که دغدغه‌های ایمانی، فعالیت‌های جهادی و رشد روحی را سبک زندگی خود کرده‌اند و برای ساختن یک زندگی مشترک براساس این مفاهیم دست در دست یکدیگر داده‌اند.

در حال تکمیل

صبا کرم در این گفت‌وگو اظهار کرد: من از ابتدا که وارد دانشگاه شدم، عقیده‌ام بر این بود که دیر ازدواج کردن، نشانه باکلاس بودن نیست، چون برخی خانم‌ها ممکن است چنین ژستی بگیرند، اما با این وجود بر اینکه باید ایده‌آل خود را پیدا کنم نیز تأکید داشتم. در ازدواج باید بتوانیم شخص هم‌سان، همراه و ایده‌آل خود را پیدا کنیم نه اینکه صرفاً در کنار کسی قرار بگیریم. در نظر من، میزان اعتقادات دینی خیلی مهم بود، اینکه دین برای ایشان صرفاً یک عادت نباشد بلکه همواره دغدغه دینی و ایمانی داشته باشند و اساساً به سمت ایمان و تدین بیشتر حرکت کنند. در کنار بحث اعتقاد به ولایت فقیه، پایبندی به انگیزه‌های جهادی نیز برای من مطرح بود.

وی در ادامه گفت: خانمی که اهل فعالیت‌های جهادی باشد، باید از سوی همسرش درک و حمایت شود، خدا را شکر همسر من خودشان اهل فعالیت‌های جهادی بودند و هستند و از روزی هم که ازدواج کردیم، در این زمینه همراه و حامی من بودند. در همه زمینه‌ها و به خصوص زمینه جهادی، رابطه من با ایشان مثل یک رفیق است و هرجایی که کارم اصطلاحاً گیر کند، از ایشان به عنوان یک رفیق کمک می‌خواهم. شاید جالب باشد که بدانید بعضی آقایان با اینکه خودشان اهل فعالیت جهادی هستند اما بعد از ازدواج همسرشان را از فعالیت جهادی منع می‌کنند.

تکذیب یک ادعا درباره فاجعه منا

۲۰ مردادماه، برنامه‌ای با عنوان «بازخوانی فاجعه منا و بررسی ظرفیت‌های سیاسی حج برای جهان اسلام» از ساعت ۲۲ و از شبکه افق جمهوری اسلامی ایران پخش شد که در آن مرتضی رکن‌آبادی(برادر غضنفر رکن‌آبادی، دیپلمات شهید در فاجعه منا) و حجت‌الاسلام مجتبی نامخواه، پژوهشگر انقلاب اسلامی به ایراد سخن پرداختند.

رکن‌آبادی در این برنامه تلویزیونی ادعا کرد: مسئولان ما برای اینکه راه حج باز شود، سال گذشته در عربستان امضا دادند و پذیرفتند که مقصر فاجعه منا ایرانی‌ها بودند؛ ادعایی که تعجب مجری برنامه را هم برانگیخت اما رکن‌آبادی تأکید کرد که مدارک کافی در اختیار دارد و در فرصت مناسب، به اطلاع مردم می‌رساند.

حمید محمدی، رئیس سابق سازمان حج و زیارت، که سال گذشته مسئول ارشد مذاکره‌کننده میان هیئت ایرانی و سعودی بود، شامگاه ۲۱ مردادماه در واکنش به این ادعا در صفحه اینستاگرام خود نوشت: ادعای رکن‌آبادی نشر اکاذیب و خلاف واقع است.

وی در توضیحاتی تفصیلی به حمایت‌های مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید از تیم مذاکره‌کننده حج، اشاره و محتوای توافق‌نامه حج در سال گذشته را عزتمندانه توصیف کرد.

در حال تکمیل

علیرضا رشیدیان، رئیس فعلی سازمان حج و زیارت نیز همان شب در حاشیه مراسم بزرگداشت «شهدای منا و مسجدالحرام» که در چادر بعثه مقام معظم رهبری(واقع در صحرای منا) برگزار شد، با رد ادعای مطرح‌شده از سوی برادر شهید غضنفر رکن‌آبادی اظهار کرد: این ادعا، دروغ محض است، تفاهم‌نامه‌های سازمان حج و زیارت امضا شده و کاملاً روشن و شفاف است و هیچ نکته پنهانی ندارد.

در حال تکمیل

انتهای پیام

captcha