بیعت غدیر، نقطه اتکای رسالت اسلام است
کد خبر: 3836603
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۵

بیعت غدیر، نقطه اتکای رسالت اسلام است

گروه معارف ــ مستبصر تونسی با بیان اینکه بیعت غدیر نقطه اتکا و رکن اساسی در اسلام است، گفت: شیعه، اهل سنت واقعی هستند؛ چرا که سنت اصیل محمدی(ص) نزد شیعه حضرت علی(ع) یافت می‌شود.

مکیان و تیجانی

به گزارش ایکنا از خوزستان، اولین همایش علمی غدیر پیش از ظهر امروز، چهارشنبه، 30 مرداد از سوی مؤسسه دارالاعلام لمدرسه اهل‌بیت(ع) در مسجد قبا شهرستان کارون برگزار شد.

محمد تیجانی، مستبصر تونسی و مؤلف کتاب «آنگاه هدایت شدم» سخنان خود را درباره اهمیت عبرت گرفتن از واقعه غدیر آغاز کرد و گفت: پیامبر اکرم(ص) در پاسخ به سؤال برخی از صحابه درباره ملاک بررسی صحت و سقم احادیث فرمودند: «هر سخنی از من شنیدید آن را به کتاب خدا عرضه کنید، اگر با کتاب خدا مخالفت داشت از من نیست». این نشان می‌دهد پیامبر اکرم(ص) سخنی برخلاف قرآن بر زبان نمی‌آورند. قرآن کریم نیز به این معنا اشاره دارد: «وَلَوْ تَقَوَّلَ عَلَيْنَا بَعْضَ الْأَقَاوِيلِ، لَأَخَذْنَا مِنْهُ بِالْيَمِينِ، ثُمَّ لَقَطَعْنَا مِنْهُ الْوَتِينَ»(حاقه، 44-46).

وی با تصریح به مهجوریت قرآن در جامعه اسلامی ادامه داد: حقیقتی که قرآن به صراحت از زبان پیامبراکرم(ص) می‌فرماید این است: «وَقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا» (فرقان، 30) حقیقت این است که قرآن کریم مهجور است و در امت اسلامی به عنوان یک دستور اتخاذ نشده است. همچنان که به فرموده قرآن کریم بندگان شکرگزار خداوند بسیار کم هستند.

این محقق تاریخ اسلام با اشاره به آیاتی که مضمون آنها وجود نفاق در جامعه اسلامی صدر اسلام است، تصریح کرد: اینها حقایق قرآنی است و با وجود این حقایق چطور می‌توانیم عمل همه صحابه را ملاک قرار دهیم؟ خدا را شکر می‌کنم که مرا با دوستان اهل‌بیت(ع) آشنا کرد. روایتی از عمر بن خطاب وجود دارد که در کتب اهل سنت نیز روایت شده است و آن مربوط به زمانی است که جنگ خیبر رخ داد و پیامبر فرمودند: فردا پرچم فتح خیبر را به دست کسی می‌دهم که خداوند قلبش را به نور ایمان روشن کرده است. عمر می‌گوید مشتاق بودم بدانم این شخص چه کسی است؟ تا اینکه فردا پیامبر اکرم(ص) در جستجوی حضرت علی(ع) برآمدند، گفتند: علی(ع) درد چشم دارد. پیامبر(ص) فرمودند: علی(ع) را بیاورند. ایشان را آوردند و حضرت دستی بر چشمشان کشیدند که به معجزه و دعای پیامبر(ص) شفا یافت، سپس پرچم را به دست ایشان دادند.

تیجانی با بیان اینکه هر حدیثی که در حق حضرت علی(ع) در کتب حدیثی وجود دارد، ناظر به یک حادثه‌ای است، توضیح داد: برخلاف احادیثی که بنی‌امیه جعل کرده‌اند، هر حدیث درباره حضرت علی(ع) به دنبال یک واقعه‌ای بیان شده است. حدیث منزلت و حدیثی که پیامبر(ص) در آن فرمودند ضربه حضرت علی(ع) در روز خندق معادل عبادت جن و انس است، هر یک قصه کاملی هستند و حوادثی را در پشت سر دارند.

این محقق تونسی با اشاره به آیاتی از سوره مائده در ارتباط با تبلیغ امامت حضرت علی(ع) گفت: بیعت غدیر نقطه اتکا و پایه رسالت اسلامی و ولایت، رکن اساسی در اسلام است. اگر ولایت نباشد اسلام ساقط می‌شود و این حقیقتی است که خود خداوند به آن تصریح دارد: «وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ»(مائده، 67).

وی با اشاره به واقعه غدیرخم گفت: پیامبر اکرم(ص) در این روز به همراه حضرت علی(ع) در جایی مرتفع ایستادند. این بار موضوع سخن پیامبر(ص) بیان احکام دینی نبود بلکه قرار بود جانشین خود را تعیین کنند. از این رو پیش از آغاز سخن فرمودند:«آیا شهادت می‌دهید که من نسبت به شما از خودتان نزدیک‌ترم؟» ما باید در برابر این معنا بایستیم و تأمل کنیم که چرا چنین فرمودند؟ قرآن کریم می‌فرماید: «النَّبِيُّ أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ»(احزاب، 6) پيامبر به مؤمنان از خودشان سزاوارتر [و نزديكتر] است. مسلمانان در پاسخ پیامبر(ص) به این معنا اقرار کردند و پس از آن بود که پیامبر(ص) فرمودند: «من کنت مولاه فهذا علی مولاه أللّهمّ وال من والاه و عاد من عاداه، و انصر من نصره، و اخذل من خذله».

تیجانی ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) تنها به این امر نیز کفایت نکردند بلکه برای اتمام حجت به مسلمانان گفتند بیایید و به علی(ع) ولایت را تبریک بگویید و در تاریخ آمده است که خلفای سه‌گانه به حضرت علی(ع) تبریک گفتند.

این محقق دینی با بیان اینکه برخی از اهل‌ سنت، کلمه ولایت را در این سخن پیامبر(ص) به دوستی و محبت علی(ع) معنی کرده‌اند، گفت: آیا معقول است که در آن زمان و در گرمای شدید هوا پیامبر مسلمانان را برای چنین خواسته‌ای جمع کند؟! آنها معتقدند پیامبر(ص) رحلت فرمود و کسی را به عنوان جانشین تعیین نکرد. اما اگر مطالعه و تحقیق کنیم خواهیم دید این سخن چیزی به جز انحراف از اسلام نیست. شیعه، اهل سنت واقعی هستند؛ چرا که سنت اصیل محمدی(ص) نزد شیعه حضرت علی(ع) یافت می‌شود.

انتهای پیام

captcha