سرنوشت بی‌سرانجام طرح‌های قرآنی در خوزستان
کد خبر: 3836999
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۰
ایکنا خوزستان گزارش می‌دهد؛

سرنوشت بی‌سرانجام طرح‌های قرآنی در خوزستان

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ طرح‌های قرآنی بسیاری در خوزستان تدوین می‌شوند، اما در همان مرحله برنامه‌ریزی متوقف می‌شوند یا اجرای آن‌ها ناتمام می‌ماند.

طرح‌های نیمه تمام قرآنی در خوزستان/ امیدواری به آینده

گروه‌ها و طرح‌های قرآنی بسیاری در استان خوزستان تشکیل و تدوین می‌شوند اما در همان مرحله برنامه‌ریزی متوقف می‌شوند یا اجرای آن‌ها ناتمام می‌ماند. نمونه‌های بسیاری را می‌توان در این رابطه نام برد که در استانمان با سرنوشتی بی‌سرانجام مواجه شده‌اند و نوعی ناامیدی را در همه ایجاد کرده که شاید همیشه همه برنامه‌های قرآنی استان خوزستان این‌گونه‌اند. از جمله اتفاقات ناگوار چند سال اخیر شورای قرآن خوزستان بود که بدون هرگونه خروجی ویژه و مفید به حال ترویج قرآن برچیده شد و اکنون دیگر خبری از آن نیست یا کمیسیون آموزش عمومی قرآن با بی‌توجهی مدیران عضو، نیمی از سال تشکیل نشده است.

برگزاری جلسات شورای قرآن، آموزش فراگیر و عمومی قرآن کریم، ایجاد هم‌پوشانی و انسجام بین فعالیت‌های قرآنی دستگاه‌ها، تهیه بانک جامع اطلاعاتی و تعیین چشم‌انداز فعالیت‌های قرآنی استان از جمله مواردی است که بارها و بارها از سوی متولیان امور قرآنی بیان شده و البته نتیجه‌ای در بر نداشته است.

اما اکنون و در چند ماه اخیر شاهد تغییراتی در رأس و البته رویه عملکرد ادارات قرآنی استان خوزستان هستیم؛ چهل‌ویکمین دوره مسابقات قرآن اوقاف خوزستان در سال گذشته به بدترین شکل به گفته شرکت‌کنندگان و داوران برگزار شد، به طوری که جلسه هم‌اندیشی و آسیب‌شناسی آن با حضور حجت‌الاسلا م‌والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و داوران و استادان و رتبه‌آوران مسابقات کشور برگزار شد. اگرچه مسابقات در دوره امسال، عالی برگزار نشد اما شاهد تغییرات و پیشرفت چشمگیری بودیم که این امید را می‌دهد که با هم‌اندیشی و مطالبه عمومی می‌توان به نتایج خوبی در اجرای برنامه‌های قرآنی رسید.

در امور قرآنی ادارات کل تبلیغات اسلامی و فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان هم شاهد تغییراتی در نیروی انسانی بوده‌ایم. آنچه از بیان این افراد درباره امور قرآنی استان شنیده می‌شود نویدبخش روزهای خوب و پررونق برای فعالیت‌های قرآنی استان خوزستان است.

علی بلاسم، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش خوزستان، به ایکنا گفت: در واقع چند جلسه آخرین کمیسیون آموزش عمومی قرآن کریم را که برگزار کردیم، اعضا نیامدند و ما هم دیگر از قید برگزاری جلسات گذشتیم. نمی‌دانم نیامدن اعضا چه دلیلی دارد. بیشتر جلساتی که برگزار می‌شود، اعضا یا جایگزین می‌فرستند یا اینکه اصلاً هیچ نماینده‌ای هم نمی‌آید. البته ما نماینده نمی‌خواهیم چون اگر مصوبه‌ای در جلسه تصویب شود باید فردی حضور داشته باشد که خودش قدرت اجرایی و تصمیم‌گیری داشته باشد. 

حجت‌الاسلام محمدمهدی نبی‌زاده، مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان هم پیش از این در نشست خبری با اصحاب رسانه گفته بود: برادر بزرگواری در دارالقرآن استان خوزستان مشغول فعالیت بود و احساس کردیم اگر فرد دیگری کار را به دست بگیرد و این برادر کنار او کار بکند می‌تواند اثرگذار باشد. ما به‌دنبال خادم قرآنی هستیم.

حسین لازم‌سعیدی، مسئول کارگروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، هم به ایکنا چنین گفت: به‌دنبال آن هستیم که کارگروه یا کمیته قرآنی در استان تشکیل شود و با دعوت از دستگاه‌های فرهنگی و استادان قرآنی جلسات آن را برگزار کنیم. هدف ما این است که در کنار مسئولان، از حضور استادان قرآنی در بحث‌های تخصصی استفاده شود.

همه این گفته‌ها تأکید بر این دارد که نشست‌های هم‌اندیشی با حضور صاحبان نفوذ و قدرت اجرایی و فکر و اندیشه خلاق در حوزه قرآن کریم باید برگزار شود. اگر به واقع آنچه گفته‌ می‌شود در زمینه فعالیت‌های قرآنی به عمل درآید می‌توان امیدوار بود که دیگر استان خوزستان در رتبه‌های برنامه‌های قرآنی در رده‌های آخر نباشد. همفکری نهادها در این عرصه می‌تواند زمینه‌ساز اتفاقات خوبی همچون برگزاری آزمون قرآن کریم با همکاری ارشاد و اوقاف باشد.

انتهای پیام 

captcha