تشریح فعالیت‌های اخیر اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت چهارمحال و بختیاری
کد خبر: 3838144
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۷

تشریح فعالیت‌های اخیر اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت چهارمحال و بختیاری

گروه فعالیت‌های قرآنی - مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت چهارمحال و بختیاری به تشریح فعالیت‌های اخیر این اتحادیه پرداخت.

حیدرقلی صدقی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری با اشاره به برگزاری انتخاباتِ سال ۹۶ جهت تعیین ساختار اتحادیه مدغم استان و ثبت آن، اظهار کرد: در این سال انتخابات با حضور تمام مؤسسات تحت پوشش اداره تبلیغات و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد.

وی با بیان اینکه این اتحادیه در سال گذشته ثبت و همچنان در استان مشغول فعالیت است، گفت: پس از تعیین مدیرعامل، رئیس هیئت مدیره و اعضای آن، تعامل با مرکز به صورت مرتب وجود دارد و مشکلی در استان نداریم.

صدقی با تأکید بر اینکه مشکلات و اختلافات موجود در میان قرآنیان در برخی استان‌ها در استان ما وجود ندارد، افزود: بنده پیش از ادغام اتحادیه‌ها، مدیرعامل هر دو اتحادیه قرآنی تحت نظارت اداره تبلیغات اسلامی و اداره ارشاد بودم که روند ادغام بدون اختلاف و مشکل طی شد و اعضای هیئت رئیسه نیز ترکیبِ نیروهای هر دو اداره است.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر میزان اختیارات اتحادیه مدغم استانی، تصریح کرد: این اختیارات در اساس‌نامه اتحادیه مشخص است و اگر تصمیمی برای کار جدید اتخاذ شود، با هم‌فکری اعضای هیأت رئیسه و به صورت مصوبه ارائه و به مرحله اجرا در می‌آید.

صدقی در خصوص روند ادغام اتحادیه‌های مؤسسات و تشکل‌ها، گفت: پس از ابلاغ کشوری مبنی بر ادغام این دو اتحادیه روند ادغام در استان‌ها آغاز و انجام شد اما اتحادیه تشکل‌ها زیر بار نرفت که پس از رایزنی و پیگیری نهایتاً بیانیه ششم مردادماه شورای توسعه قرآنی به این ادغام رسمیت بخشید.

وی در ادامه تأکید کرد: در این بیانیه هیأت رسیدگی به امور فرهنگی ناظر فعالیت‌های اتحادیه‌هاست که البته اتحادیه تشکل‌ها هنوز زیر بار نرفته و امیدواریم به زودی آغاز روند اجرایی مفاد بیانیه مذکور را شاهد باشیم چرا که باگذشت سال‌ها از ادغام اتحادیه‌های استانی و صدور بیانیه در این خصوص، هنوز شاهد اجرا نیستیم.

صدقی در تشریح وظایف هیأت رسیدگی به امور فرهنگی در حوزه قرآنی، بیان کرد: پیش از ادغام، اتحادیه‌ها تحت نظارت هیأت رسیدگی به مؤسسات قرآنیِ سازمان تبلیغات فعالیت می‌کردند که بر اساس بیانیه شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی، این وظیفه به هیأت رسیدگی به امور فرهنگی وزارت ارشاد محول شده و صدور مجوز و نیز رسیدگی به مشکلات و اختلافات اتحادیه‌ها از اهم وظایف آن است.

وی در خصوص اعتبارات اتحادیه مدغم، تصریح کرد: اتحادیه‌ها پیش از ادغام، اعتبارات قرآنی را از شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی کشور، دارالقرآن و نیز معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد دریافت می‌کرد که همچنان همین روند وجود دارد.

آغاز روند پیگیری برای جذب اعتبارات قرآنی از سال گذشته

صدقی با اشاره به اینکه جذب و دریافت اعتبارات از سوی نهادهای مذکور از سال گذشته آغاز شده و پیش از آن اعتباری دریافت نمی‌شد، ادامه داد: از سال گذشته روند پیگیری مطالبات مالی برای جذب اعتبارات آغاز شده که در همین راستا، سال گذشته 200 میلیون تومان و سال جاری 185 میلیون تومان جذب و دریافت شد.

وی در خصوص نحوه استفاده از این اعتبارات، بیان کرد: تفاهم‌نامه‌هایی با قرآنیان و نهادهای متولی استان تصویب شد که سرفصل‌ها مشخصند و مقرر شد که بخشی از اعتبارات دریافتی صرف هزینه‌های جاری و بخش اعظم آن میان مؤسسات قرآنی و خانه‌های قرآن شهری و روستایی، با در نظر داشتن فعالیت آن‌ها و نیز پراکندگی جمعیت هر منطقه توزیع شود تا در امور آموزشی صرف کنند.

دستاورد اتحادیه مدغم استان از سفر اردبیل

صدقی با اشاره به برگزاری نشست مدیران عامل اتحادیه‌های مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور در شهر اردبیل، گفت: در این نشست که اواخر مردادماه سال جاری برگزار شد، بیانیه‌ای در حمایت از بیانیه شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی کشور تنظیم و منتشر شد که در آن، بر لزوم همدلی و انسجام اعضا تأکید شده است.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان ادامه داد: مبحث اصلی این نشست، تعیین و توزیع اعتبارات شش ماهه برای اتحادیه‌های استانی بود که بحث و بررسی لازم انجام و سهم هر استان مشخص شد که در همین راستا، مبلغ 21 میلیون و 950 تومان به استان اختصاص یافت که در دو قسط پرداخت و میان مؤسسات و خانه‌های قرآن شهرستان‌های ده‌گانه توزیع می‌شود.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر برگزاری یا عدم برگزاری انتخابات زودهنگام مجمع عمومی اتحادیه مدغم در استان، تصریح کرد: انتخابات مجدد در استان پیش‌بینی نشده است زیرا فضای تعامل وجود دارد و مشکلی در دو نهاد مرتبط یعنی اداره کل تبلیغات اسلامی و اداره فرهنگ و ارشاد استان وجود ندارد.

انتهای پیام

captcha