پیشنهاد نگارش مرام‌نامه‌‌ای برای فعالیت قاریان در فضای مجازی
کد خبر: 3838997
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۴
یادداشت وارده/

پیشنهاد نگارش مرام‌نامه‌‌ای برای فعالیت قاریان در فضای مجازی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ نهاد متخصص و دارای مسئولیت ضمن هدایت و حمایت جریان اجرای تلاوت در فضای مجازی، مرام‌نامه‌ای تدوین کند، محتوا و حتی الگوهایی تولید کند و در اختیار قاریان عزیز و دغدغه‌مند قرار دهد. شورای عالی قرآن به سهم خود بررسی ابعاد مختلف این موضوع را در دستور کار قرار داده است.

1چند ماهی است که در فضای مجازی به ویژه شبکه اجتماعی اینستاگرام، تعدادی از قاریان خوش‌خوان که خود را خواننده کتاب آسمانی معرفی می‌کنند به ضبط و پخش آیاتی از قرآن کریم در محیط‌های مختلف اعم از فضاهای عمومی، خیابان‌ها، در حین رانندگی و ... اقدام می‌کنند، اقدامی که موافقان و مخالفانی را به همراه داشته است. در ادامه یادداشت محمدتقی میرزاجانی، قاری قرآن کریم و معاون اجرایی شورای عالی قرآن، را درباره این موضوع می‌خوانید که در اختیار خبرگزاری ایکنا قرار داده است.

«بسم الله الرحمن الرحیم

در پاسخ به این سؤال که تلاوت‌های اینستاگرامی، آری یا خیر؟ ابتدا باید بررسی جامعی درباره اقتضائات این پدیده نوظهور انجام داد تا بتوان در مورد آن نظر صحیح و دقیقی اظهار کرد. البته منظورم بُعد فقهی موضوع نیست که آن در صلاحیت فقها و مراجع عظام است.

واقعیت این است که در روزگار ما فضای مجازی، نقش تعیین‌کننده‌ای در عرصه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، امنیتی و حتی تنظیم تعاملات و معادلات جهانی ایفا می‌کند. وقتی گستره وسیع تأثیرگذاری و مخاطبان گسترده این پدیده را ملاحظه می‌کنیم، شاید اطلاق فضای مجازی به آن صحیح نباشد؛ چراکه عملاً به صورت واقعی همه را درگیر کرده است.

متأسفانه در حال حاضر، این امکان ترویجی پرطرفدار، بیش از اینکه محل حضور اهل ایمان و تابش نور هدایت الهی باشد، جولانگاه اهل طاغوت و ظلمت‌پراکنی کافران و فاسقان شده است.

با این وضعیت، در اثبات ضرورت استفاده از این ابزار به اصطلاح مجازی، برای تبلیغ قرآن و آموزه‌ها و ارزش‌های قرآنی و دینی، جای بحث باقی نمی‌ماند.

انسان‌ها، پیش از این هم با ابزارهای مشابهی مثل رادیو، تلویزیون، ماهواره، سایت و.. مواجه شده‌اند، لذا پیام‌رسان‌های اجتماعی، نسخه پیشرفته و جدیدی از همین وسایل ارتباطی هستند.

این مقوله را وقتی در نگاه و منظومه فکری رهبر حکیم انقلاب جستجو می‌کنیم، ایشان اهمیت فضای مجازی را به اندازه اهمیت انقلاب اسلامی می‌دانند. شاید این تعبیر در ابتدای امر خیلی عجیب به نظر برسد، اما وقتی که ضریب نفوذ و ظرفیت تحول‌آفرینی آن را مطالعه می‌کنیم، درمی‌یابیم که این تعبیر مقام معظم رهبری بسیار دقیق و البته توأم با هشدار جدی جهت ضرورت اقدام به موقع و کسب آمادگی‌های همه‌جانبه در این عرصه پرمخاطره است.

با این مقدماتی که بیان شد، باید حضور جدی و فعالیت هدفمند در این فضا همراه با دغدغه‌های دینی و قرآنی را یک اصل بدانیم. از این رو، استفاده قاریان از این ابزار تبلیغی بدون مرز و مورد اقبال جهانی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های هنر شریف و نافذ تلاوت، نشان‌دهنده هوشمندی قشر محترم قراء و اقدامی موقع‌شناسانه است.

حال وقتی که این اصل را بپذیریم، باید ضوابط و حدود و آداب آن را هم بشناسیم و بپذیریم و به آن پایبند باشیم تا خدشه و آسیبی به این اصل وارد نشود، به ویژه اینکه موضوع ما قرآن است و باید با مراقبت فراوان، طوری عمل کنیم تا با حفظ کامل شأن عظیم کلام الله، مبادا ذره‌های غبار بر ساحت کبریایی‌اش بنشیند و اسباب سوء استفاده را برای حرمت‌شکنان این حریم مقدس فراهم کند.

در جمع‌بندی این بحث که معتقدم باید با رویکرد مثبت و ایجابی به آن پرداخت نه سلبی، به نظرم اصل ورود جامعه هنرمند قاریان و مجریان نغمه‌های دینی و قرآنی به فضای مجازی، به منظور افشاندن عطر قرآن در این فضا، بسیار لازم و پسندیده است؛ مشروط به اینکه مقید به آداب و قواعد شرعی و عرفی این هنر آسمانی باشد.

وقتی که صورت مسئله مشخص شد، می‌توان جهت‌گیری گفت‌وگوی اساتید و كارشناسان را روی چارچوب‌ها، حدود و ثغور و آداب و شرایط حضور قرآنیان در این فضای نوظهور متمرکز کرد.

در مورد مصادیقی هم که توسط تعدادی از قاریان عزیز اجرا و منتشر شده و برخی از آنها را دیده‌ام، بعضی از کارها قابل دفاع و تحسین است، در بعضی دیگر هم دقت و سلیقه و حساسیت مورد توقع در این ساحت معنوی، مشاهده نمی‌شود و نیاز به اصلاح رویکرد توسط مجریان محترم دارد.

پیشنهاد می‌شود یک نهاد متخصص و دارای مسئولیت در این امر، ضمن هدایت و حمایت این جریان، مرام‌نامه‌ای تدوین نماید، محتوا و حتی الگوهایی تولید کند و در اختیار قاریان عزیز و دغدغه‌مند قرار دهد تا ان شاءالله با شکل‌گیری یک حرکت وسیع منسجم و مؤثر، شاهد قدرت‌نمایی باشکوه سپاه قرآن در مقابل خدعه و فریب ایادی شیطان باشیم.

لازم به ذکر است که شورای عالی قرآن، به سهم خود بررسی ابعاد مختلف این موضوع را در دستور کار قرار داده است.»

انتهای پیام

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۰ - ۱۳:۳۱
0
0
یعنی واقعا با شرایطی که فضای مجازی داره میشه آن را مدیریت کرد؟ فکر نمی کنید چنین پیشنهاداتی دور از واقعیت باشه؟
یک قاری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۰ - ۱۴:۱۰
0
0
با سلام
شما همین که ۴۰ ساله قرآن خوندن رو در قالب مسابقات خط کشی کردید و شیوه نامه درست کردید کفایت میکنه خواهشا دیگه رسانه های شخصی افراد رو مدیریت نکنید.
هیچ وقت نگذاشتید که یک قاری کار خودش رو انجام بده بلکه مدام براش قاعده دست و پا گیر درست کردید
حالا هم که تو اینستاگرام میشه قرآن رو تلاوت کرد و مخاطب جذب کرد بازم میخواید دخالت کنید
نتیجه عملکرد شما در این ۴۰ سال این شده که دیگه هیچ کس تو محافل انس با قرآن حاضر نمیشه پس از کرده خود درس بگیرید اگر اهل عبرتید!
ایماندار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۳ - ۲۲:۰۵
0
0
انشالله به زودی مسئولان گرامی و پیشکسوتان عزیزمان با تغییر روند نا امید کننده موجود و حذف تدریجی مسابقات بی حاصل به ترویج واقعی قرآن کریم روی آورند مطمنئنا قاطبه جامعه قرآنی با چراغ سبز این عزیزان همراهی خواهند نمود قطعا فضای پسا مسابقات به نفع همه خواهد بود مسئولان پیشکسوتان جوانان قرآنی اساتید بین المللی و قطعا هیچ کس از وضع موجود راضی نیست نه اساتید نه مسئولان نه قاریان بین المللی و به طریق اولی نه جوانان دست و پا زننده در مسابقات الان که ماه محرم هست عدم مقبولیت هنر قرآنی به نحوی که مورد انتظار جامعه قرآنی است در مقایسه با هنر مداحی و سخنرانی کاملا هویداست بی تردید همه قرآنیان آرزوی یک دهم مخاطبان هنر مداحی را دارند همه کاسه کوزه ها را باید بر سر سیستم ناکارآمد فعلی خرد کرد که همه قرآنیان را با تاکید همه قرآنیان را دل آزرده نموده همه این ها نشان می دهد استراتژی ما در ترویج قرآن و عمومیت بخشی به هنر تلاوت سالهاست شکست خورده و ادامه این روند توسط تصمیم سازان و ذی نفوذان محترم جفایی روشن به ساحت مقدسه کلام وحی است.اللهم وفقنا للتی هی ازکی
captcha