دستاوردهای عزاداری بر حضرت سیدالشهدا(ع) در جامعه امروز
کد خبر: 3839101
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۳

دستاوردهای عزاداری بر حضرت سیدالشهدا(ع) در جامعه امروز

گروه معارف ـ آیت‌الله کعبی، آشنایی با اسلام و مکتب اهل‌بیت(ع)، تقویت روحیه جهاد و شهادت طلبی، آمادگی برای بخشش و کمک به نیازمندان، دشمن شناسی، تقویت انتظار حقیقی و پیوند نسل‌های معاصر با عاشورا را دستاوردهای عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) دانست.

آیت الله کعبی

به گزارش ایکنا از خوزستان، آیت‌الله عباس کعبی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری امروز 10 شهریورماه در جمع فرماندهان و مسئولان نیروی انتظامی استان خوزستان، گفت: 1380 سال از واقعه محرم الحرام سال 61 هجری قمری می‌گذرد و همچنان حادثه کربلا در عمق خرد و اندیشه و عاطفه و احساسات و وجدان انسان‌های مومن و عاشق مکتب اهل بیت (ع) و پیروان سید الشهدا (ع) زنده است و سال به سال بعد جهانی پیدا می کند؛ به گونه ای که شاید هیچ حادثه‌ای علی الطلاق از حوادث دینی و مذهبی و ملی و تراژدی انسانی و افسانه‌ها و روایات نتوانسته اند این چنین انسان‌ها را در طول تاریخ بسیج کند و ابعاد و آثار انسانی داشته باشد.

وی با بیان اینکه این حادثه نقشه و تدبیر الهی در عالم ازل و تکوین است، گفت: این حرکت، اراده خدایی برای بسیج انسان‌ها و احیای ملت ها با الگوگیری از کربلا، نقشه الهی است به این معنا که بر پایه سنت‌های الهی حاکم بر جامعه و تاریخ شکل گرفته است؛ یعنی حضرت سید الشهدا (ع) الگو و نقشه راه است و از حرکت ایشان همیشه می توان درس گرفت.

آیت‌الله کعبی اظهار کرد: متناسب با فلسفه عاشورا و امواجی که عاشورا از سال 61 هجری تاکنون آفریده است، آیا می توانیم بگوییم حضرت سیدالشهدا(ع) پیروز نبوده است؟ قطعا حرکت حضرت سیدالشهدا(ع) پیروز شده است. امام راحل در جمله‌ای می‌فرمایند: «خون بر شمشیر پیروز است.» یعنی اینکه امام حسین(ع) در آرمان‌ها، ارزش‌ها، اهداف و احیای اسلام ناب محمدی اگرچه با خون خود، موفق و پیروز شد. درست است که در سال 61 هجری دستگاه طاغوتی یزید برچیده نشد؛ اما آن حرکت باعث شد اسلام زنده شود. چون برنامه یزید و بنی امیه نابودی اسلام بود و امام حسین(ع) قیام کرد تا اسلام زنده بماند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: حضرت سید الشهدا(ع) می‌فرمودند: «علی الاسلام السلام اذا بلیت براعِ مثل یزید»(آن گاه که امت محمد(ص) گرفتار رهبری چون یزید شود باید فاتحه اسلام را خواند.). البته یزید بعد از سال 61 هجری بیش از سه سال نتوانست بر مسند حکومت بنشیند و هلاک شد. بعد از هلاکت یزید، هر ستمگر و طاغوتی از بین برود، با نام سید الشهدا(ع) نابود می‌شود و بعد از آن هر جهاد و قیام و ایثار و فداکاری شکل گیرد، الگوی آن حضرت سید الشهدا(ع) است و ایشان برای همه نسل‌ها و زمان‌ها الگو است. در زمان ما ملت ایران از نهضت حضرت سیدالشهدا(ع)، الگو گرفت.

هدف نهضت عاشورا چه بود؟/خلط هدف و نتیجه

وی در بخش دیگری از سخنان خود با طرح این سؤال که هدف نهضت عاشورا چه بود؟ گفت: برخی هدف این نهضت را شهادت و برخی تشکیل حکومت عنوان کرده‌اند. در این زمینه کتاب‌هایی نوشته شده و علما در این باره بحث کرده‌اند. کتاب «شهید آگاه» آیت‌الله صافی گلپایگانی اثری است که هدف امام از نهضت عاشورا را شهادت می‌داند. این کتاب در نقد «شهید جاوید» صالحی نجف آبادی نوشته شد که هدف امام را تشکیل حکومت می‌داند. رهبر انقلاب در تحلیل نهضت کربلا بیان کرده‌اند در اینجا بین هدف و نتیجه خلط شده است. نتیجه کربلا یکی از دو راه بود؛ یا حکومت یا شهادت. اما هدف امام، احیای اسلام ناب بود؛ یعنی اگر سیدالشهدا(ع) قیام نمی‌کردند چیزی از اسلام باقی نمی‌ماند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: آنچه در نتیجه اتفاق افتاد این بود که حکومت تشکیل نشد، امام حسین(ع) شهید شد و اسلام با خون حضرت سیدالشهدا(ع) زنده شد. ما در انقلاب اسلامی، با الهام از مسیر سیدالشهدا(ع) و نهضت ایشان توانستیم در عصر خود حکومت تشکیل دهیم.

آیت‌الله کعبی خاطر نشان کرد: در سخنی از امام باقر(ع)می‌خوانیم که امام حسین(ع) پیروز تاریخ است؛ یکی از مصادیق روشن پیروزی حرکت انبیاء و پیروان آنها، حضرت الشهدا(ع) است. امام باقر(ع) در ادامه این سخن فرمودند: «به خدا سوگند که اشک شما بر سیدالشهدا(ع) و ذکر مقتل سید الشهد(ع) و زیارت ایشان باعث نصرت شما در دنیا می‌شود». 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه به فلسفه عزاداری بر حضرت سیدالشهدا(ع) پرداخت و بیان کرد: فلسفه عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) علاوه بر اینکه جوشش احساسات و عواطف دینی است، باعث پیشرفت اسلام و امت اسلامی است و تحقق آرزوهای انبیا و بسیج امت اسلامی بر پایه مکتب سید الشهدا(ع) به آسانی صورت می‌گیرد. 

در سایه عزادری سید الشهدا(ع) چه چیزی‌هایی می‌خواهیم کسب کنیم؟

وی خاطرنشان کرد: ما در این عزادای‌ها نیاز به معرفت حسینی داریم. باید با مکتب سیدالشهدا(ع) آشنا شویم. تقویت عشق و ارتباط با امام از طریق عزاداری و گریه، تجدید عهد و بیعت با امام حسین(ع) در تاسوعا و عاشورا و لبیک عملی به سید‌الشهدا(ع) و احیای شعار «والله ان قطعتموا یمینی انی احامی ابدا عن دینی» از دیگر دستاوردهای عزاداری امام حسین(ع) است.

آیت‎الله کعبی افزود: آشنایی با اسلام و مکتب اهل‌بیت(ع) از طریق منبرها و مبارزه با بدعت‌ها و انحرافات و فساد و ظلم و جنایت از دیگر دستاوردهای عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) است. امر به معروف و نهی از منکر حسینی از مهم‌ترین نکات در عزاداری‌ها است، به نحوی که نظام ارزش‌های اسلامی در دوران نظام جمهوری اسلامی زنده شود و جابه‌جایی ارزش‌ها اتفاق نیفتد. چون در سال 61 جابه جایی ارزش‌ها انفاق افتاد. ما باید با الهام از این مکتب با منکرات بزرگ در زمان کنونی مبازه کنیم؛ منکراتی مثل فساد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی. خوشحالیم که حرکت قوه قضائیه برای مبارزه با فساد الهام بخش و امید آفرین شده است. مردم علاوه بر مبارزه با فساد توقعشان این است که اموال غصب شده به بیت المال برگردد. 

وی با بیان اینکه تقویت روحیه جهاد و شهادت طلبی هم جزء فلسفه عزاداری است، گفت: یکی از عرصه‌های جهادی، جهاد انتظامی برای حفظ نظم، امنیت، دفاع از جان، مال و ناموس ملت، مبارزه با اشرار، حفظ مرزها و حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی است که نیروی انتظامی با الهام از نهضت سیدالشهدا(ع) می‌تواند آن را به مثابه جهادی ارزشمند دنبال کند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: آمادگی برای بخشش و کمک به نیازمندان از دیگر دستاوردهای عزاداری‌های ماه محرم است. یکی از جلوه‌های عزادای‌ها خدمت حسینی است. باید توجه کنیم در کنار نذرها اسرافی صورت نگیرد و برخی از این نذرها به سمت نیازمندان هدایت نشود.

آیت‌الله کعبی، تقویت بصیرت و دشمن شناسی و مقابله با جنگ روانی دشمن را در شمار دستاوردهای عزاداری بر حضرت سیدالشهد(ع) دانست و گفت: یکی از عرصه‌های جنگ سال 61 هجری در مقابل امام حسین(ع)، تهدید، تطمیع و تزویر دستگاه بنی امیه بود. امروز غول رسانه‌ای دشمن نیز تلاش می‌کند با تهدید و تطمیع و مکر و فریب راه تسلیم را نشان بدهد. در حالیکه پیشرفت در سایه مقاومت به دست می‌آید. دشمن به گونه‌ای عمل می‌کند که مقاومت، بن‌بست است در حالیکه چنین نیست، مقاومت رهگشا است. ما در همین ماه‌های اخیر شاهد بودیم، ساقط کردن پهباد آمریکایی، توقیف مقتدرانه نفتکش انگلیسی نه تنها قیمت دلار را بالا نبرد، بلکه آن را پایین آورد. این نشان می دهد مقاومت و اقتدار ابزاری برای پیشرفت است.

وی، تقویت انتظار حقیقی و سربازی برای امام عصر(عج)، تقویت بعد ولایت مداری و روحیه فداکاری و التزام به ولایت فقیه، پایبندی به ارزش‌های اسلامی و تقوی، دوری از حب دنیا، انس با تلاوت قرآن و نماز را از دیگر دستاورهای عزاداری شهادت امام حسین(ع) عنوان کرد.

آیت‌الله کعبی در پایان، آخرین دستاورد عزاداری را پیوند نسل‌های معاصر با عاشورا دانست و گفت: باید بتوانیم نسل‌های نو که آماج حملات دشمن هستند را با عاشورا آشنا کنیم. از فضای مجازی به حسینیه‌ها و تکایا و مساجد بکشانیم تا ارتباط مباشر با دستگاه سیدالشهدا(ع) برقرار کنند که هویت سازی حسینی برای نسل جوان انجام شود. نسل جوان موتور محرک  و پیشگام هر تحول بنیادین در جامعه است.

انتهای پیام

captcha