تفکیک امور اقتصادی از آموزشی؛ شرط موفقیت مؤسسات قرآنی کارآفرین
کد خبر: 3839469
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۱
حجت‌الاسلام شاهسونی اظهار کرد:

تفکیک امور اقتصادی از آموزشی؛ شرط موفقیت مؤسسات قرآنی کارآفرین

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ مدیر مؤسسه بیت‌الاحزان با اشاره به اینکه ضوابط اولیه مورد نیاز فعالیت اقتصادی به صورت عام دارا بودن تجربه، تخصص و توانایی لازم است، گفت: فعالیت مؤسسات قرآنی در حوزه اقتصادی باید از فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی آن مجزا باشد تا تداخلی رخ ندهد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست تخصصی «کارآفرینی، اشتغال و خودباوری در زمینه فعالیت مؤسسات قرآنی» پیش از ظهر امروز، 11 شهریورماه، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا شاهسونی، مدیر مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) در اتاق جلسات اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور برگزار شد.

حجت‌الاسلام شاهسونی، گفت: در زمینه ورود مؤسسات قرآنی به فعالیت‌های اقتصادی دو حوزه مطرح است، حوزه‌ای مختص به فعالیت‌ها و تولیدات فرهنگی است و حوزه دیگر مرتبط با تولیدات غیر فرهنگی است. کسی با تولیدات فرهنگی مخالف نیست، چون ابزار کار مؤسسات قرآنی هستند. مثلا مؤسسات می‌توانند در حوزه نشر کتاب و یا فناوری دیجیتال و تولید نرم افزارهای قرآنی، ورود پیدا کنند. بنابر این یا خود مؤسسات باید در این حوزه ورود پیدا کنند و یا اینکه هزینه‌های سنگینی را در این زمینه بدهند.

وی ادامه داد: چون که مؤسسات قرآنی سال‌ها در زمینه‌های فرهنگی فعالیت کرده‌اند، بنابر این بهترین نهاد مردمی هستند که می‌توانند در این زمینه، ورود پیدا کنند. اما سؤال این است که آیا مؤسسات قرآنی می‌توانند در سایر تولیدات نیز ورود پیدا کنند؟ معتقدم با رعایت مجموعه‌ای از ضوابط، تشکل‌های قرآنی می‌توانند، ورود داشته بانشد. این ضوابط شامل داشتن آگاهی، برخورداری از توانمندی و تخصص لازم است.

شاهسونی با اشاره به اینکه برخی از مؤسسات در زمینه تولیدات اقتصادی دچار شکست شدند که آن نیز به دلیل عدم برخورداری از تجربه لازم بود، اظهار کرد: بنابر این ضوابط اولیه و مورد نیاز فعالیت اقتصادی به صورت عام؛ دارا بودن تجربه، تخصص و توانایی لازم در زمینه مورد نظر است. اما فعالیت مؤسسات قرآنی نیازمند شرطی است و آن اینکه باید فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی از اقتصادی مجزا شود و تداخلی نداشته باشند.

تشکل‌های قرآنی با اعتبار خود می‌توانند در فعالیت‌های اقتصادی موفق عمل کنند
شاهسونی با تأکید بر اینکه در مؤسسه بیت‌الاحزان نیز فعالیت بخش آموزش از اقتصادی جدا شده است، بیان کرد: مؤسسات قرآنی در میان جامعه، مقبولیت دارند و این موقعیت خوبی برای فعالیت‌های اقتصادی آنها است. چنانکه مؤسسه بیت‌الاحزان دارای کارهای اقتصادی چون کارگاه تیرچه بلوک، بسته‌‌بندی مواد غذایی، تولیدات نان محلی و باغات و زمین‌های کشاورزی است. معتقدم مؤسسات قرآنی می‌توانند از اعتبار خود در جامعه استفاده و در فعالیت‌های اقتصادی موفق عمل کنند.

وی با تأکید بر اینکه در فعالیت‌های اقتصادی و آموزشی مؤسسات، تفکیک، شرط است، ادامه داد: همچنین در حوزه اقتصادی از افراد متخصص باید استفاده شود. یکی از پشتوانه‌های مالی بیت‌الاحزان همین دفتر زیارتی این مؤسسه در مشهد مقدس است که اگر نبود، قطعاً این مؤسسه نیز به جرگه دیگر مؤسساتی که امروزه از وسعت توسعه آنها کاسته شده است و یا کم‌رونق شده‌اند، می‌پیوست.

مؤسسه‌ مفلوک، جذاب نیست
شاهسونی با تأکید بر اینکه در گذشته درآمدهای زمین‌های کشاورزی و یا باغات زیادی وقف فعالیت‌های قرآنی می‌شد، افزود: مؤسسات به سمت و سوی وقف‌های قرآنی درآمدزا بیایند. این باور اشتباه که اگر مؤسسات قرآنی به سراغ فعالیت‌های اقتصادی بروند از کمک‌های مردمی بی‌بهره خواهند ماند، اشتباه است. من تأکید می‌کنم که اگر مؤسسه‌ای مفلوک باشد، دیگر فردی به سمت و سوی او نمی‌آید. اگر مؤسسه‌ای بر روی پای خود بایستد، مردم به آن مجموعه اطمینان می‌کنند و بیشتر به سراغ آن می‌روند و لذاست که کمک‌های مردمی به آن سرازیر می‌شود.

فعالیت‌های پیش‌دبستانی در حین فرصت، می‌تواند تهدید باشد
مدیر مؤسسه بیت‌الاحزان در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه چرا برخی از مؤسسات قرآنی برای درآمدزایی تنها به راه‌اندازی پیش‌دبستانی و مدارس غیر انتفاعی محدود شده‌اند؟ اضافه کرد: این اشتباه است. درست است پیش‌دبستانی و دبستان‌های غیرانتفاعی در مقطع خردسالان، فرصت است، اما ممکن است در درازمدت تبدیل به تهدید شود.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا دولت باید حمایت‌های مادی کاملی از مؤسسات داشته باشد؟ اظهار کرد: حمایت مالی کامل از مؤسسات قرآنی موجب می‌شود تا آنها از فعالیت‌های تولیدی باز بمانند. معتقدم حمایت‌های مادی اندک دولت باید از مؤسسات و تشکل‌های قرآنی باشد، اما حمایت‌های معنوی به صورت کامل نیز انجام شود.

شاهسونی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه آیا این امر نیازمند زیرساخت‌ها و مرتبط کردن مؤسسات قرآنی با یکدیگر نیست؟ بیان کرد: اگر مؤسسات قرآنی با هم مرتبط باشند، می‌توانند از ظرفیت یکدیگر استفاده کنند، چنانکه از تولیدات اقتصادی یکدیگر بهره‌مند شوند و در این میان حلقه مفقوده‌ای است که فکر می‌کنم اتحادیه فعلی و یا اتحادیه مدغم آینده، بتواند شرایطی فراهم کند تا مؤسسات قرآنی تجربیات خود را در زمینه فعالیت‌های اقتصادی به یکدیگر ارائه دهند و یا بعضاً نیز در زمینه تولیدات اقتصادی به یکدیگر کمک کنند.
وی تأکید کرد: امید است تا توان هر دو مجموعه اتحادیه قرآنی ـ مردمی به هم افزوده شود تا تشکل‌های مردمی از تجربیات دیگر به نحو احسن استفاده کنند.

در ابتدای این نشست، حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور با اشاره به سلسله نشست‌هایی که در راستای شعار سال «رونق تولید» در این اتحادیه برگزار شد، اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های همیشگی مؤسسات این بوده است که مؤسسات به حوزه اقتصادی ورود پیدا کنند و یا خیر؟

وی ادامه داد: خیلی از دوستان قرآنی معتقدند، مؤسسات نباید به حوزه اقتصادی ورود پیدا کنند، اما برخی دیگر نیز نظری مخالف این دارند و معتقدند مؤسسات نیازمند پشتوانه برای فعالیت‌های فرهنگی هستند،لذا باید به بحث درآمدزایی و اقتصاد بپردازند. این سؤال مطرح است که آیا ظرفیت بی‌نظیر مؤسسات قرآنی و یا کشور با وجود حدود چهار و یا پنج هزار مؤسسه قرآنی آیا می‌تواند در زمینه رونق تولید کمک‌کننده باشند؟

انتهای پیام

captcha