تشریح برنامه‌های معاونت فرهنگی اوقاف خوزستان در ماه محرم
کد خبر: 3839770
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۲

تشریح برنامه‌های معاونت فرهنگی اوقاف خوزستان در ماه محرم

گروه اجتماعی ـ معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خوزستان برنامه‌های پیش بینی شده برای ایام محرم و صفر و اربعین حسینی و همچنین سال تحصیلی جدید را اعلام و تشریح کرد.

فرهادی‌نژاد

به گزارش ایکنا از خوزستان، حجت‌الاسلام مرتضی فرهادی‌نژاد، معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه استان خوزستان، در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز 12 شهریور برگزار شد با بیان اینکه برنامه‌ریزی سازمان اوقاف و امور خیریه بر برگزاری طرح‌های مذهبی، دینی، اجتماعی و فرهنگی در بقاع از محل عواید بقاع و موقوفات است، اظهار کرد: در خوزستان به طور کلی عدد موقوفات مربوط به نیات عزاداری سیدالشهدا اندک است و فقط یک موقوفه توکل در رامهرمز است که زمین‌های آن در دست مردم یا متصرفان است و اکنون در حال بازپس گرفتن و سرمایه‌گذاری است وسوددهی آن به آینده موکول می‌شود.

وی بیان کرد: طرح شمیم حسینی که از سوی سازمان به استان‌ها ابلاغ شده مربوط به عزاداری حضرت سیدالشهداست که از محل عواید موقوفات و کمک‌های خیران اجرا می‌شود. همچنین به مناسبت عید غدیرخم با کمک خیران و همچنین اوقاف مبلغی گردآوری شد و در اختیار ستاد دیه قرار گرفت که طی آن دوازده زندانی جرایم مالی غیرعمد آزاد شدند. اعتبار به کار گرفته شده برای این اقدام از محل کمک اوقاف برای هشت زندانی 124 میلیون تومان و از محل کمک خیران برای چهار زندانی 80 میلیون تومان بوده است.

فرهادی‌نژاد اجرای برنامه‌های شیرخوارگان حسینی در بقاع شاخص استان خوزستان در 15 شهریورماه، احلی من‌العسل در 16 شهریور، رهروان زینبی در 21 شهریور، از جمله برنامه‌هایی است که از سوی اوقاف اجرا می‌شود. همچنین گرامیداشت تاسوعا و عاشورای حسینی به همراه مقتل‌خوانی و اقامه نماز ظهر عاشورا علاوه بر آستان علی‌بن مهزیار اهوازی در دیگر بقاع استان اجرا خواهد شد.

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه استان خوزستان بیان کرد: مقرر بود که به منظور حمایت از هیئات مذهبی در همکاری اوقاف با بنکداران، حواله‌هایی از سوی سازمان تبلیغات به هیئات موردنظر تعلق گرفته و آنها با مراجعه به نمایشگاه شمیم حسینی که در بقاع و امامزادگان از سوی اوقاف برپا شده بود، ملزومات موردنیاز خود را خریداری کنند اما به دلیل آنکه فضای نمایشگاه برای برپایی آن مهیا نبود ما حواله‌ها را به صورت مستقیم به هیئات داده تا آنها خود با مراجعه به بنکداران لوازم موردنیاز را تهیه کرده و بعد بنکداران با اوقاف تسویه حساب کنند. در قالب این طرح 301 هیئت با معرفی سازمان تبلیغات اسلامی حواله‌های بین 200 تا 500 هزار تومان را دریافت کرده‌اند.

وی با اشاره به فعالیت اوقاف خوزستان در ایام اربعین حسینی گفت: موکب سازمان اوقاف در پایانه مرزی چذابه برپا می‌شود که جلسه هماهنگی آن با حضور مدیران کل استان‌های یزد، اصفهان، خوزستان برگزار می‌شود.

این موکب پذیرای زائران در قالب اطعام، اسکان و فعالیت‌های فرهنگی در راستای اجرای نیات واقفان است. استان‌های یزد و اصفهان به عنوان معین خوزستان در برپایی این موکب انتخاب شدند.

فرهادی‌نژاد با اشاره به اجرای طرح مهر تحصیلی گفت: این طرح با هدف کمک به دانش‌آموزان بی‌بضاعت در خوزستان اجرا می‌شود که موقوفه نظام‌السلطنه عمده‌ترین موقوفه‌ای است که با این نیت درآمدزایی دارد. دو موقوفه دیگر یکی در خرمشهر و دیگری در رامهرمز با این نیت وقف شده‌اند اما درآمد آنچنانی ندارند. سال گذشته ما هر بسته لوازم‌التحریر به همراه کیف را از تولیدات داخلی با قیمت 54 هزار تومان تهیه کردیم که با افزایش قیمت‌ها همان بسته‌ها امسال بین 116 تا 136 هزار تومان تمام شده است. برای سال تحصیلی جدید حدود 700 بسته از محل نیات واقفان و کمک خیران تهیه شده است.

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه استان خوزستان با اشاره به رویکرد جدید سازمان اوقاف و امور خیریه در اجرای برنامه‌های مختلف در بقاع گفت: در بقاع مراکز فرهنگی و قرآنی وجود داشتند که به تناسب برنامه‌های مختلف را اجرا می‌کردند اما اکنون با این رویکرد جدید و تأکید ریاست سازمان با اجرای برنامه‌های اجتماعی مراکزی با محوریت برنامه‌های فرهنگی، قرآنی‌ و اجتماعی (افق) راه‌اندازی شده که هر مرکز مدیر مخصوص خود را دارد که به صورت افتخاری فعالیت خود را انجام می‌دهند. در این مراکز دوره‌ها و آموزش‌های مختلفی همچون سبک زندگی اسلامی، مباحث اجتماعی، برنامه‌های فرهنگی قرآنی اجرا می‌شود.

وی درباره طرح پیوند آسمانی گفت: استان خوزستان موقوفه‌ای که با نیت ازدواج باشد، ندارد و این طرح به همت خیران در مسجدسلیمان به اجرا درآمد.

فرهادی‌نژاد بیان کرد: تأکید سازمان بر سرمایه‌گذاری بر موقوفات است تا نسبت به جایگاه، مکان و کاربری آنها سودآوری مطلوبی برای اجرای نیات واقفان به دست آید.

انتهای پیام

captcha