گردآوری تاریخ شفاهی دفاع مقدس 8 شهر خوزستان/ گزارشی از پیشرفت فیزیکی تکمیل یادمان‌های استان
کد خبر: 3841106
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۳

گردآوری تاریخ شفاهی دفاع مقدس 8 شهر خوزستان/ گزارشی از پیشرفت فیزیکی تکمیل یادمان‌های استان

گروه اجتماعی ــ در نشست شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان، گزارشی از آخرین اقدامات دستگاه‌های عضو این شورا و برنامه‌های آنها برای هفته دفاع مقدس ارائه شد.

گردآوری تاریخ شفاهی دفاع مقدس 8 شهر خوزستان/ گزارشی از پیشرفت فیزیکی تکمیل یادمان‌های استان

به گزارش ایکنا از خوزستان، سومین نشست شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان عصر امروز یکشنبه 17 شهریور در استانداری خوزستان برگزار شد.

سردار محمد علیپور، مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان در آغاز این نشست گفت: اگر نگاه سریعی به گذشته داشته باشیم، می‌بینیم با به میدان آمدن همه ‌ظرفیت‌ها؛ اعم از آحاد مردم، مسئولان و نیروهای نظامی و انتظامی، به خوبی از مشکلات و بحران‌ها عبور کردیم، همه دست به دست هم انقلاب را با رهبری امام(ره) به ثمر نشاندیم. پس از آن دشمن، یک جنگ رزمی دشواری را به ما تحمیل کرد و با به میدان آوردن همه تجهیزات و امکانات نظامی خود وقت و سرمایه‌‌های زیادی از ما گرفت.

وی اظهار کرد: اما با یک هم افزایی و وحدت توانستیم با پیروزی از این بحران عبور کنیم. اگر بخواهیم از دفاع مقدس مطلبی را به آیندگان انتقال دهیم، بهترین مطلب، طرح عبرت‌ها و دستاوردها در همه زمینه‌ها اعم از اقتصادی، نظامی، صنعتی و ... است. این دستاوردها باعث رشد و تعالی این مملکت شد.

سردار علیپور با بیان اینکه خوزستان شایستگی انتقال این عبرت‌ها را دارد، افزود: در این راستا، کار تدوین دانشنامه دفاع مقدس استانی را در سه سطح جغرافیای دفاع مقدس، نیروی انسانی دفاع مقدس و موضوعات فرهنگی، هنری و ادبی دفاع مقدس آغاز کردیم. با مشارکت دانشگاهیان، نزدیک 3700 مدخل شناسایی شد، نزدیک 700 پرونده منابعی برای این مداخل ایجاد شده است و مقالات در دست تدوین است. کار سختی در حال انجام است، چون منابع این کار کتابخانه‌ای نیست. 80 درصد منابع میدانی هستند.

مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان ادامه داد: دومین کاری که در راستای حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در حال انجام است، نهضت تاریخ شفاهی دفاع مقدس در خوزستان است. در این زمینه با مراکز علمی 8 شهر استان از جمله شوش، اندیمشک، اهواز، آبادان، ماهشهر، دزفول قرارداد بسته‌ایم و تاریخ شفاهی این شهرها در حال گردآوری و تدوین است. کار این مراکز توسط کمیته‌هایی در حال کنترل و نظارت است.

وی، آغاز ساخت باغ موزه دفاع مقدس در مرکز استان را دیگر برنامه بنیاد حفظ آثار در این زمینه عنوان کرد و گفت: برای ساخت باغ موزه، دو کار معماری و محتوایی همزمان در حال انجام است. در تأمین محتوا تلاش بر این است که هر اطلاعاتی درباره جنگ تحمیلی لازم باشد، بتوان در این مجموعه پیدا کرد. کار در هر دو بخش رو  به جلو است.

سردار علیپور گفت: موضوع بعدی، بحث اسناد دفاع مقدس است. اسناد زیادی را جمع آوری و دسته بندی کرده‌ایم که مرحله بعد از جمع آوری اسناد، نگه داری و اثربخشی آنها است.

وی در پایان سخنان خود از بهره برداری از باغ موزه دفاع مقدس آبادان همزمان با دهه فجر خبر داد و گفت: این سومین باغ موزه دفاع مقدس استان پس از خرمشهر و دزفول است.

در ادامه صادق کریمی‌کیا، مدیر کل امور اجتماعی استانداری خوزستان نیز در ارتباط با برنامه‌های هفته دفاع مقدس گفت: برگزاری جلسات و برنامه ریزی در این زمینه به موقع آغاز شده است. یکی از برنامه‌‌های مهم هفته دفاع مقدس امسال، تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس است. در این راستا به فرمانداران ابلاغ شده و سهمیه بندی‌ها تعیین شده است. هفته آینده برای آخرین هماهنگی‌ها جلسه‌ای با فرمانداران برگزار خواهد شد تا بتوانیم در قالب برنامه‌هایی متحد الشکل از پیشکسوتان تجلیل کنیم. کمیته ارزیابی نیز جمع بندی نهایی را درارتباط با برنامه‌هایی این هفته انجام خواهد داد.

وی اعلام کرد: 25 برنامه محوری در هفته دفاع مقدس در استان برگزار خواهد شد. از مجموع پیشنهادهای واصل شده 2900 برنامه در استان پیش بینی شده است.

پس از آن، سید زین العابدین موسوی، فرماندار آبادان، ضمن قدردانی از بنیاد حفظ آثار برای پیگیری موضوع باغ موزه دفاع مقدس در سطح استان گفت: در گذشته یکی از بهترین مراسمات در ارتباط با 5 مهر؛ سالروز شکست حصر آبادان را در شهرستان داشتیم که با حضور نیروهای نظامی، انتظامی و ... برگزار می‌شد و این نشانگر امنیت سرزمین ما در نقطه مرزی دارد.

وی اظهار کرد: کار ثبت تاریخ شفاهی دفاع مقدس آبادان در حال تدوین است. مقدار زیادی از مصاحبه‌ها و فیلم‌برداری‌ها انجام شده است.

فرماندار آبادان با اشاره به موضوع شهدای سینما رکس گفت: متأسفانه ما از کنار حادثه بزرگی به نام سینما رکس آبادان گذشتیم و بر اثر این بی توجهی سؤاستفاده‌های زیادی توسط دشمن انجام شد. بعد از 40 سال، در یک ماه گذشته، 3 منطقه از شهرستان را رسما به نام این شهدا نامگذاری کردیم.

موسوی با بیان اینکه در دهه فجر، باغ موزه دفاع مقدس آبادان افتتاح می‌شود، اظهار کرد: تقاضای ما این است که با توجه به اینکه آبادان و خرمشهر دروازه دفاع مقدس هستند، جلسه مستقیمی در این شهرستان برگزار شود.

شاهین هاشمی فرماندار حمیدیه نیز در این نشست گفت: حمیدیه، شهرستان جدید التأسیسی است و در بحث دفاع مقدس، برخی از حوادثی که در حمیدیه اتفاق افتاده به طور اساسی و خوب تحت پوشش قرار نگرفته است. حمیدیه در زمان جنگ تحمیلی، روستایی با 4 هزار نفر جمعیت بود و در دوران دفاع مقدس، بیش از 380 شهید و 270 ایثارگر تقدیم انقلاب کرد.

وی اظهار کرد: 9 مهر سالروز اولین شکست دشمن است که در حمیدیه اتفاق افتاد. این رخداد واقعه بزرگی است و نیاز است در تقویم شورای هماهنگی استان نقطه آغاز برنامه‌های استانی باشد.

هاشمی اظهار کرد: به دلیل مشکلات سیل، با توجه به بضاعت شهرستان جدید التأسیسی مثل حمیدیه، فرصت نشد برنامه‌های خوبی برای این روز تدارک ببینیم. برنامه‌های شهرستان ظرف هفته آینده به شورای استان ارائه خواهد شد.

در ادامه نیز، فاضل عبیات، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان و مسئول کمیته مراکز فرهنگی و یادمان‌های دفاع مقدس خوزستان ضمن تأکید بر اینکه دستگاه‌ها وظایف و تعهدات خود را در این زمینه انجام دهند، گفت: پیشرفت باغ موزه دفاع مقدس اهواز، 30 درصد بوده است. البته مطابق برنامه ریزی انجام شده،  پیشرفت باغ موزه باید بیش از این باشد، این موضوع علت یابی شد، موانعی بر سر این کار وجود دارد و برخی دستگاه‌ها باید برای رفع آن اقدام کنند. از جمله دکلی که در محوطه باغ موزه دفاع مقدس قرار دارد و نیاز است که به بیرون محوطه جابه جا شود.

وی خاطرنشان کرد: موضوع دوم تعهدهایی است که برخی از ارگان‌ها از جمله شهرداری داده‌اند و در صورت جلسات درباره باغ موزه اهواز ذکر شده است، دستگاه‌ها این تعهدات را جدی بگیرند. نکته بعدی مربوط به یادمان طلائیه است که به دلیل سیلاب، برق رسانی به آن تکمیل نشده است. 80 درصد این کار انجام شده است و نیاز است تا مسئولان مربوطه طی بازدید میدانی، برای رفع این مسأله پیش از هفته دفاع مقدس اقدام کنند.

عبیات ادامه داد: مزار شهدای بومی هویزه و تکمیل حسینه و محوطه سازی یادمان شهدای هفتکل پیشرفت 95 درصدی داشته‌اند و می توانیم تلاش کنیم این دو مورد تا هفته دفاع مقدس تکمیل شوند. حسینه یادمان شهدای لالی نیز 70 درصد پیشرفت داشته اشت. با توجه به پیشرفت فیزیکی باغ موزه دفاع مقدس آبادان می‌توان بخشی از آن را در هفته دفاع مقدس افتتاح کرد. تکمیل فاز دوم یادمان شهدای گمنام مرکز فرهنگی دفاع مقدس سوسنگرد نیز 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. احداث یادمان شهدای گمنام دانشگاه خاتم الانبیا(ص) بهبهان به پایان رسیده است. در محوطه مرکز فرهنگی دفاع مقدس دزفول هم این پروژه باید پیگیری شود.

سپس مسلم رحیمی، مدیرکل صدا وسیمای استان خوزستان گفت: از میان 23 هزار شهید استان خوزستان، برای قریب 2300 شهید کار تلویزیونی در قالب برنامه‌های کوتاه، فیلم‌های مستند بلند یا کوتاه و ... تولید شده است که در برابر تعداد شهدای ما کار ناچیزی است. پیشنهاد ما این است که قرارگاه تولیدات دفاع مقدس در خوزستان تشکیل شود؛ این کار جهت جلوگیری از تولیدات جزیزه‌ای در حوزه دفاع مقدس و نظارت بر آثار ضروری است.

وی اظهار کرد: پیشنهاد دیگر، برگزاری جشنواره رسانه‌‌ای در حوزه استانی با محوریت دفاع مقدس و مدیریت ارشاد است. همچنین ادارات را موظف کنیم برای شهدای خود مستندسازی کنند. برنامه‌های مردمی در هفته دفاع مقدس خیلی اثر دارد و با حمایت‌های استانی می‌توان نقش هر شهرستان را در دوران دفاع مقدس تبیین و آن را در رسانه منعکس کرد.

انتهای پیام

captcha