سوگ‌نشینی قرآنی در عزای حسین(ع) + عکس
کد خبر: 3841761
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۸
مجلسی که یاد پیشکسوتان را زنده کرد/

سوگ‌نشینی قرآنی در عزای حسین(ع) + عکس

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ سوگ‌نشینی قاریان قرآن کریم و عزاداری سالار شهیدان(ع)، شب گذشته با حضور گسترده قرآنیان و تلاوت قاریان و مداحی نوحه‌سرایان در منزل اخوان موسوی‌بلده برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ خانه‌ای در خیابان مصطفی خمینی پائین‌تر از چهارراه سرچشمه از قدیمی‌ترین محله‌های تهران، دیشب به رسم سالیان گذشته، میزبان ده‌ها نفر از اهالی قرآن بود که به شوق تلاوت و استماع کلام خداوند خود را از نقاط مختلف تهران به آن جا رسانده بودند. اینجا منزل پدری دو تن از اساتید پیشکسوت قرآنی، سیدمحسن و سیدحسین موسوی‌بلده است که سالیانی است، راه مرحوم پدر را در برپایی محفل قرآنی و اکرام عزاداران اباعبدالله‌ الحسین(ع) استمرار می‌بخشند.

شب گذشته را می‌توان نماد وحدت بین فعالان قرآنی نیز دانست؛ چراکه از پیشکسوتان و قاریان دوران طلایی چون عبدالرسول عبایی و هادی فروزان در این جمع حضور داشتند تا قاریان نوجوان و جوان که به ندرت پیش می‌آید این دو گروه سنی را در کنار هم دید و نیز جمعی از مدیران امور قرآنی کشور که پیش از این کمتر در چنین مراسمی دیده می‌شدند، اما دیشب حضوری پررنگ داشتند.

میهمان ویژه مراسم شب گذشته، شیخ عصفور، قاری مصری بود که مدتی است در ایران به سر می‌برد. حضورش در این جمع با آن عبای بلند خاکستری و کولاه قرمزرنگش، یاد قاریانی چون مرحومین غلوش و شحات را که سالیان قبل در جمع قرآنیان ایران حضور پیدا می‌کردند، زنده کرد. گویی جلسه دیشب در منزل موسوی‌بلده شده بود همانند جلساتی که در دهه‌های قبل توسط اساتیدی چون ابراهیم پورفرزیب(مولایی) برگزار می‌شد و همه پیشکسوتان از شکوه آن یاد می‌کنند.

سوگ‌نشینی قرآنی در عزای حسینی

این مراسم هرساله همزمان با سومین شب از ماه محرم‌الحرام و در ایام عزاداری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) برپا و شب‌گذشته، 21 شهریورماه مصادف با ۱۲ محرم ۱۴۴1 با حضور گسترده و چشم‌گیر قرآنیان و اساتید قرآنی در منزل اخوان موسوی‌بلده برگزار شد.

سوگ‌نشینی قرآنی در عزای حسینی

مراسم با اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء آغاز و پس از اقامه نماز به تعداد حاضران در جمع افزوده شد. تلاوت نخستین این مراسم توسط حجت‌الاسلام موسوی‌درچه‌ای، قاری و مدرس قرآن انجام شد که وی اجرای مراسم را نیز برعهده داشت. سپس قاری نوجوان، محمدرضا طاهری به سبک قاری شهیر مصری، حصان، تلاوت داشت که شور خاصی را در جلسه حاکم کرد. شعرخوانی در وصف حضرت عباس(ع) توسط محمدرضا پورمعین از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

برخی چهره‌های فرهنگی و تعدادی از اعضای شورای شهر تهران به دلیل آشنایی دیرینه با اخوان موسوی‌بلده در این جمع دیده می‌شدند.

سوگ‌نشینی قرآنی در عزای حسینی

یکی از تلاوت‌های سوگ‌نشینی قاریان به مرتضی یادگاری، پیشکسوت قرآنی اختصاص داشت و اجرای همخوانی توسط گروه تواشیح محمد رسول الله(ص) از دیگر بخش‌های این مراسم بود. تلاوت قاری نوجوان، محمدرضا حاتمی و مرثیه‌سرایی پیشکسوت قرآنی سیدعباس میرداماد نیز صورت گرفت.

شیخ محمد فهمی عصفور نیز طی سخنانی به بحث امامت و ولایت در قرآن پرداخت و حرکت امام‌ حسین(ع) و قیام عاشورا را با چند آیه قرآن کریم تطبیق داد.

سوگ‌نشینی قرآنی در عزای حسینی

این مراسم باشکوه قرآنی حدود ساعت ۲۲ با ذکر مصیبت و دعای ختم جلسه و برپایی سفره اطعام اباعبدالله‌الحسین(ع) به‌پایان رسید.

این مراسم به صورت لایو از صفحه ایکنا در شبکه اجتماعی اینستاگرام iqnanews@ پخش شد.

گزارش تصویری این مراسم را اینجا ببینید.

انتهای پیام

captcha