ایران در سایه سپر خوزستان/ طراحی آثار دفاع مقدس با قابلیت جستجوی مفاهیم
کد خبر: 3842748
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۹

ایران در سایه سپر خوزستان/ طراحی آثار دفاع مقدس با قابلیت جستجوی مفاهیم

گروه فرهنگی ــ اثر زیبای «سپر بلا» در باغ موزه دفاع مقدس دزفول، به خوبی مقاومت خوزستان را برای حفاظت از کشور تجسم بخشیده است؛ در این اثر نقشه ایران در سایه نقشه خوزستان که به‌صورت یک سپر درست شده، قرار گرفته است.

سلیمانی

در بخشی از باغ موزه دفاع مقدس دزفول و در کنار همه آن نقاشی‌ها و نمادها که هزاران هزار حرف نگفته برای ما از آن روزها دارد، روی دیواری، نقشه‌ای از کشورمان دیده می‌شود که سایه‌ سپری روی آن را پوشانده است، روبه‌روی نقشه سپری است که روی آن نقشه خوزستان حکاکی شده است.

عنوان این اثر پرمعنا و زییا، «سپر بلا» نام دارد که مقاومت‌ خوزستان را برای حفاظت از کشور به زیبایی تجسم بخشیده است. 

مژگان سلیمانی، هنرمند مجسمه‌ساز در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان گفت: یکی از آثار موجود در موزه دفاع مقدس دزفول «سپر بلا» نام دارد که طرح آن از سوی موزه به ما ارائه شد و در مدت چند ماه آن را ساختم.

وی درباره تولید اثر گفت: در جریان پروژه باغ موزه دفاع مقدس دزفول، موضوعاتی برای ساخت آثار حجمی به ما ارائه شد که از بین آن‌ها موضوع «دزفول می‌توانست دروازه ورود به خوزستان باشد» را با نگاه به حادثه پل نادری دزفول که در زمان جنگ اتفاق افتاد، انتخاب کردم.

این هنرمند خوزستانی گفت: برای خلق این اثر مدتی تحقیق، مطالعه و پرس‌وجو کردم و چند طرح زدم که از میان آن‌ها، اثر سپر بلا انتخاب شد. مطابق آنچه خواندم مردم و لشکر زرهی در دوران دفاع مقدس توانستند از پل محافظت کنند و همین باعث شد که دزفول اشغال نشود و عراقی‌ها نتوانند پیشروی کنند. اگر این اتفاق می‌افتاد دزفول سقوط می‌کرد و به دلیل اینکه نقطه مهمی برای دشمن بود احتمال سقوط اهواز و خوزستان نیز بعد از آن وجود داشت. مردم فداکاری کردند و با دست خالی جلوی این اتفاق را گرفتند.

سلیمانی گفت: اثری که خلق کردم نقشه ایران است که دو متر در دو متر در باغ موزه نصب شده است. نقشه ایران در این اثر در سایه نقشه خوزستان که آن را به‌صورت یک سپر درست کرده‌ام قرار دارد. طرح اولیه من این بود که نقشه خوزستان روی دیوار و نقشه دزفول روی سپر باشد. با رایزنی مسئولان موزه قرار شد این طرح گسترش پیدا کند و موضوع آن عام‌تر شود.

به گفته این مجسمه‌ساز، المان نور در این اثر خیلی تعیین‌کننده است؛ اما چون فضای موزه کوچک بود نمی‌شد مانور بیشتری داد. اگر فضای بیشتری در اختیار داشتیم می‌شد نور را از فاصله دور به این اثر تاباند و در این صورت سایه خوزستان، تمام نقشه ایران را پوشش می‌داد و مفهوم این اثر آشکارتر می‌شد.

وی در پایان گفت: زمان زیادی از دوران دفاع مقدس می‌گذرد و امروزه المان‌های مشخصی از دفاع مقدس در ذهن ما وجود دارد. خیلی‌ها در کارهای هنری خود به همان المان‌ها مثل کلاه یا پلاک بسنده می‌کنند اما برای جذابیت بیشتر و ارتباط بیشتر مخاطب با اثر هنری لازم است رویکرد جدید و نگاه متفاوتی به این موضوع داشته باشیم. آثاری که بتواند مخاطب را روبه‌روی خود نگه دارد و آن‌ها را به کشف و جستجوی مفهوم وادارد.

کامله بوعذار، خبرنگار ایکنای خوزستان 

انتهای پیام

captcha