برنامه‌های آتی درس «آشنایی با فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس» اعلام شد
کد خبر: 3847864
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۳
در جلسه شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها؛

برنامه‌های آتی درس «آشنایی با فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس» اعلام شد

برنامه‌های آتی درس «آشنایی با فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس» در جلسه شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها اعلام شد.

به گزارش ایکنا؛ مهر نوشت: جلسه ۳۳۲ شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به ریاست نایب رئیس این شورا، حجت‌الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در دانشگاه‌ها در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

دراین جلسه موضوع واگذاری تدوین شاخص‌های سند دانشگاه اسلامی به جهاد دانشگاهی مطرح شد و مقرر شد، ویراست اولیه شاخص‌ها به‌وسیله جهاد دانشگاهی و با همکاری دستگاه‌ها آماده و به شورا ارائه شود.

دستور اول جلسه ارائه گزارش میزان و چگونگی اجرای مصوبات درس «آشنایی با فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس» در راستای اجرای راهبرد ۱۲ نظام فرهنگی ـ تربیتی سند دانشگاه اسلامی بود که به همین منظور گزارشی توسط سردار کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و تیم همراه ارائه شد.

سردار کارگر در این گزارش با اشاره به آموزش درس دفاع مقدس در دانشگاه‌ها گفت: در حال حاضر ۳۰۰۰ نفر مربی داوطلب برای آموزش دروس دفاع مقدس در دوره‌های آموزشی ما شرکت کرده‌اند که در نتیجه آن در مقاطعی در دو نیمسال تحصیلی توانستیم به آموزش ۳۰۰ ‌هزار دانشجو در موضوع دفاع مقدس بپردازیم.

وی افزود: دانشجویان و دانش‌آموزان با شرکت در برنامه‌های راهیان نور با معارف دفاع مقدس آشنا می‌شوند و در همین رابطه تاکنون ۷ میلیون نفر در اردوهای راهیان‌نور شرکت کرده‌اند که بیش از ۷۰ درصد آنها جوانان ۱۵تا۳۰ سال بوده‌اند.

در ادامه گزارشی از روند اجرای مصوبه ۶۴۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی ۳۰ تیر ۱۳۸۸ و مصوبه ۱۵۴ شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در اسفندماه ۱۳۸۶ پیرامون آموزش دروس دفاع مقدس ارائه شد.

در این گزارش تأکید شد: از مرداد ۱۳۸۷ کارگاه‌های تخصصی تربیت مدرس برای بیش از ۳۰۰۰ داوطلب برگزار شد و حدود ۱۸۰‌ نفر آنها با دریافت مجوز تدریس مشغول آموزش درس آشنایی با دفاع مقدس در دانشگاه‌ها هستند.

ارتقای کیفی شبکه استادهای گروه درسی دفاع مقدس، استمرار نظام‌مند و شبکه‌ای نظارت و ارزیابی عملکرد استادها، خوانش برنامه تفصیلی رشته‌ها و گرایش‌های مصوب وزارت علوم، ایجاد شبکه برای دریافت و نظام‌بخشی به مسائل، فعال‌سازی شبکه آموزش مجازی، اصلاح منابع درسی کنونی مبتنی‌بر نیازها و تجربیات، نظام‌بخشی به جلسات هم‌اندیشی و توانمندسازی دانشجویان، توسعه اردوهای تحصیلی و کلاس‌های خارج از دانشگاه از برنامه‌ها اجرا شده از مواردی بود که در گزارش به‌عنوان موارد اجرا شده تبیین شد.

همچنین اشاره شد که برنامه‌های آتی در زمینه درس «آشنایی با فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس» عبارتند از: ایجاد بسترها و ظرفیت‌های لازم برای ورود به تحصیلات تکمیلی، پیاده‌سازی طرح جامع آموزش مجازی، تألیف چهار عنوان کتاب کمک آموزشی، ایجاد شبکه ارتباط مجازی استادها، تولید تک‌درس‌های دفاع مقدس مبتنی‌بر اولویت‌ها، توسعه رشته‌ها و گرایش‌های مرتبط مانند ادبیات پایداری.

در پایان اعضا بر ضرورت رعایت مفاد مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص ارائه درس دو واحدی آشنایی با فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس و نحوه اجرای درس در دانشگاه‌ها به‌صورت اختیاری تأکید کردند.

انتهای پیام
captcha