پرونده چهل‌و‌دومین دوره مسابقات قرآن بسته شد
کد خبر: 3849090
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۳

پرونده چهل‌و‌دومین دوره مسابقات قرآن بسته شد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ شب گذشته، ۱۹ مهرماه، مراسم اختتامیه بخش بانوان و در واقع مراسم اختتامه چهل‌ودومین دوره مسابقات سراسری قرآن در اصفهان برگزار شد و با این حساب، پرونده این دوره از مسابقات در سطح ملی نیز بسته شد.

پرونده چهل‌و دومین دوره مسابقات قرآن کریم بسته شد

چهل‌ودومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از روز شنبه، ۶ مهرماه و در آخرین روز هفته دفاع مقدس، به عنوان یک رویداد بزرگ قرآنی به میزبانی اصفهان، شهر گنبدهای فیروزه‌ای و با رقابت ۵۳۴ فعال قرآنی در تالار ابن‌سینا دانشگاه علوم پزشکی این شهر برگزار شد.

مسابقات قرآن کریم هرساله در سه بخش شهرستانی، ملی و بین‌المللی، توسط سازمان اوقاف و امور خیریه کشور برگزار می‌شود که طبق آمارهای این سازمان، هر کدام از این دوره مسابقات، مورد استقبال اقشار مختلف مردم و به خصوص نوجوانان و جوانان قرار می‌گیرد.

اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی این شهر را به عنوان مکان برگزاری این دوره از مسابقات انتخاب کرده بود که این اقدام در نوع خود، کاری جالب و منحصر به فرد است.

در مرحله پایانی مسابقات سراسری قرآن کریم، ۱۳۸ نفر در بخش آقایان و ۲۱۶ نفر در بخش بانوان، با یکدیگر به رقابت پرداختند. این رقابت‌ها در رشته‌های قرائت، ترتیل، حفظ ۱۰ جزء، حفظ ۲۰ جزء، حفظ کل، اذان، دعاخوانی و همخوانی برگزار شد که در سه رشته آخر فقط آقایان با یکدیگر به رقابت پرداختند.

آقایان شرکت‌کننده در این دوره از مسابقات از روز 6 لغایت 11 مهرماه رقابت خود را در رشته‌های مختلف آغاز کردند. از روز 11 مهرماه لغایت 19 مهرماه نیز نوبت به رقابت بانوان شرکت‌کننده در این دوره از مسابقات رسید تا برای رسیدن به مرحله بین‌المللی، توان خود را محک بزنند. 

۵۷ داور در بخش آقایان از استان‌های اصفهان، خوزستان، تبریز، تهران، خراسان رضوی، یزد، قم، گیلان، ارومیه، بوشهر، کرمان، کرج، اردبیل، ساری و لاهیجان و ۲۵ داور در بخش بانوان از استان‌های اصفهان، تهران، مازندران، سمنان، خراسان رضوی، قم و مرکزی عهده‌دار بررسی‌های کیفی و اعلام نتایج مسابقات بودند و تعدادی ناظر نیز بر کار این داوران نظارت کردند.

برنامه‌های جانبی 

همزمان با برگزاری این دوره از مسابقات، برنامه‌های جنبی متعددی نظیر میزگردهای تخصصی، کارگاه‌های آموزشی قرآن، نمایشگاه و برنامه‌های هنری برپا شد. بر همین اساس امسال برای اولین‌بار در کشور و در جریان مسابقات سراسری قرآن، مسابقه کتابت قرآن کریم نیز با حضور 28 شرکت‌کننده در روز ۱۰ مهرماه در مسجد جامع اصفهان برگزار شد.

پرونده چهل‌و‌دومین دوره مسابقات قرآن بسته شد

مراسم افتتاحیه مرحله پایانی چهل‌ودومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران، ۶ مهرماه در سالن ابن‌سینای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و آیین اختتامیه، ۱۹ مهرماه برگزار و با حضور و سخنرانی آیت‌الله طباطبایی‌نژاد، امام جمعه اصفهان و حجت‌الاسلام خاموشی، رییس سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد. 

یک بام و دو هوای تبلیغات مسابقات

چهل‌ودومین دوره مسابقات سراسری قرآن جمهوری اسلامی ایران در حالی از ششم مهرماه سال جاری در سالن ابن‌سینا دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد که برخی فعالان قرآنی نسبت به نحوه تبلیغ و اطلاع‌رسانی این مسابقات در سطح شهر گلایه‌مند بودند و تبلیغات ضعیف را یکی از دلایل حضور کمرنگ مردم در مسابقات می‌دانستند. 

این در حالی است که حجت‌الاسلام محمدحسین بلک، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا، از اطلاع‌رسانی این مسابقات در رسانه‌های مختلف و ارسال صدها دعوتنامه در این خصوص خبر داد و افزود: تبلیغات محیطی نیز برای حال و هوای شهر انجام داده‌ایم. در این بخش ما باید ملاحظات و صرفه‌جویی‌هایی در هزینه‌های عمومی انجام می‌دادیم و به همین دلیل سعی کرده‌ایم به حداقل‌ها اکتفا کنیم که این مسئله ممکن است گلایه‌هایی را ایجاد کرده باشد که دلیل آن به هیچ عنوان کم‌کاری نبوده، بلکه ما ترجیح داده‌ایم هزینه‌ها را به طور صحیح‌تری مصرف کنیم.

پرونده چهل‌و‌دومین دوره مسابقات قرآن بسته شد

به گفته بلک، شاید بخش‌های دیگری در سطح استان بودند که این کار برای آنها مستلزم هزینه نبود و انتظار می‌رفت این کار را به صورت خودجوش انجام می‌دادند که این انتظار، انتظاری به حق است. البته در شهرستان‌ها حداقل اطلاع‌رسانی را در این زمینه داشته‌ایم، ولی چون تمرکز برنامه‌ها در اصفهان بوده، خیلی در چاپ بنر و نصب آن حرکتی صورت نگرفت، اما تریبون‌های نماز جمعه در این دو هفته متوالی اطلاع‌رسانی لازم را داشته‌اند و صدا و سیما نیز از پخش تیزرها و اطلاعیه‌ها دریغ نکرده است. اگر کاستی در این زمینه وجود داشته و منشأ آن کم‌کاری بنده و همکارانم بوده، عذرخواهی می‌کنم، ما تلاش کرده‌ایم در این اوضاع اقتصادی هزینه‌های غیر ضروری نداشته باشیم.

شب گذشته، جمعه، 19 مهرماه نیز مراسم اختتامیه بخش بانوان و در واقع مراسم اختتامیه چهل‌ودومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم برگزار شد و با این حساب، پرونده این دوره از مسابقات در سطح ملی نیز بسته شد. 

مراسم اختتامیه، با حضور حجت‌الاسلام حسینی، رئیس اداره امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، عباس سلیمی، مشاور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت‌الاسلام بلک، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان و با حضور جمعی از فعالان قرآنی و متسابقان این دوره از مسابقات برگزار شد. در این مراسم، با حضور فرزندان و داماد استاد شکوهنده، یاد و خاطره ایشان گرامی داشته شد و از خانواده ایشان تجلیل شد. سپس از زحمات حجت‌الاسلام علی صادقی، مدیرکل سابق اوقاف استان اصفهان نیز تجلیل به عمل آمد.در پایان از زحمات حجت‌الاسلام مقنی در سمت مسئولیت بنیاد مسابقات قرآن کریم قدردانی شده و کریم دولتی به جای ایشان در این سمت منصوب شد.

استاندار اصفهان؛ شخص غایب در مسابقات سراسری قرآن 

در حالی که گفته می‌شد چهل‌و‌دومین دوره مسابقات قرآن با همکاری استانداری اصفهان برگزار می‌شود، ولی نه در روز افتتاحیه و نه در روز اختتامیه و حتی در 13 روز برگزاری مسابقات، استاندار اصفهان به عنوان بالاترین مقام اجرایی استان از این مسابقات بازدیدی نداشتند.  

پرونده چهل‌و‌دومین دوره مسابقات قرآن بسته شد

ایکنا؛ رسانه خاص مسابقات قرآن 
خبرگزاری ایکنا اصفهان نیز در طول برگزاری مسابقات، نهایت توان و تلاش خود را برای پوشش خبری این رویداد قرآنی به کار گرفت. به طوری که بیش از 100 خبر، گزارش و مصاحبه در این مدت تهیه و منتشر شد. 

انتهای پیام
captcha