راهپیمایی اربعین ظرفیت‌های فرهنگی عظیمی در اشاعه فلسفه عاشورا دارد
کد خبر: 3849240
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۹

راهپیمایی اربعین ظرفیت‌های فرهنگی عظیمی در اشاعه فلسفه عاشورا دارد

گروه معارف ـ یک استاد دانشگاه بیان کرد: راهپیمایی بزرگ و باشکوه اربعین ظرفیت‌های فرهنگی عظیمی در اشاعه فلسفه عاشورا و کربلا دارد و باید از این فرصت به خوبی استفاده کرد و با حضور پرشور خود در مراسم اربعین این واقعه مهم را به مردم جهان معرفی کنیم.

راهپیمایی بزرگ اربعین ظرفیت‌های فرهنگی عظیمی در اشاعه فلسفه عاشورا داردحامد بوستان‌چی، استاد دانشگاه و مدرس حوزه علمیه در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با اشاره به فلسفه اربعین حسینی گفت: شاید ساده‌ترین پاسخ این باشد که عظمت مصیبت وارده بر امام حسین (ع) و اهل بیت ایشان بر هیچ کس پوشیده نیست و اساسا فلسفه عاشورا احیای دین و زنده نگه داشتن دین محمدی (ص) است.
بوستان‌چی ادامه داد: درک کردن مصیبت‌های عاشورا، تجدید بیعت با خاندان اباعبدالله(ع) و هم‌پیمان شدن با منجی موعود از دیگر فلسفه‌های حضور شیعیان در این راهپیمایی است.
وی در ادامه با توجه به منشا و خاستگاه اربعین افزود: در روایات و نقل‌های بسیار آمده که اربعین روزی است که اهل بیت امام از شام به سوی مدینه مراجعت کردند البته در برخی از منابع هم آمده است که اربعین روزی است که کاروان اسرای کربلا به خاک کربلا و بر مزار شهدای کربلا رسیدند و ناله و عزاداری سر دادند و به نوعی اقامه کننده عزا برای امام حسین(ع) بودند.
بوستان‌چی از اهمیت و تأکید پیشوایان دین بر زنده نگهداشتن یاد شهیدان کربلا و اباعبدالله‌الحسین(ع) سخن گفت و افزود: در راهپیمایی عظیم اربعین تمام شیعیان جهان در کنار یکدیگر گرد اهل بیت جمع می‌شوند تا پیام این حرکت عظیم جهانی را به گوش دشمنان برسانند که نمی‌توانند با جنگ رسانه‌ای و روانی با هزاران خدعه و نیرنگ اتحاد شیعه را از بین ببرند.

امام حسین(ع)؛ منبع مشترک تمامی شیعیان
بوستان چی ادامه داد: اربعین حسینی نمایش اتحاد شیعیان جهان است چرا که امام حسین(ع) منبع مشترک تمامی شیعیان در سراسر جهان بوده و این بهانه‌ای است که همه آنها در مکانی مقدس جمع شده و با یکدیگر متحد شوند.
این استاد دانشگاه در رابطه با سابقه دشمنی جهان غرب با مسلمانان خاطرنشان کرد: ما می‌دانیم که جهان امروز تمام قد در مقابل اسلام ایستاده و این دشمنی ریشه کهنی دارد و در این راستا اربعین حرکتی است که ما به عنوان یک حرکت انسانی انجام می‌دهیم که گویای همدلی و وحدت مسلمانان است.
وی با اشاره به تلاش دشمنان برای کمرنگ کردن این حرکت معنوی و بزرگ گفت: دشمنان با راه‌اندازی آشوب در کشور عراق سعی در کمرنگ کردن این حرکت عظیم معنوی دارند که شیعیان باید هوشیار باشند و با اتحاد خود زمینه را برای خنثی کردن این فتنه‌ها فراهم کنند.
وی در پایان خاطر نشان کرد: این راهپیمایی بزرگ و باشکوه ظرفیت‌های فرهنگی عظیمی در اشاعه فلسفه عاشورا و کربلا دارد و باید از این فرصت به خوبی استفاده کرد و با حضور پرشور خود در مراسم اربعین این واقعه مهم را به مردم جهان معرفی کنیم.

ملاک برتری تقواست نه عرب یا عجم بودن

بوستان‌چی در ادامه به ذکر احادیثی درباره ثواب زیارت امام حسین(ع) با پای پیاده و تأثیر آن در آمرزش گناهان اشاره کرد و گفت: شخصى که به زیارت قبر حضرت حسین بن على(ع) می‌رود، زمانى که از اهلش جدا شد با اولین گامى که برمی‌دارد تمام گناهانش آمرزیده می‌شود سپس با هر قدمى که برمی‌دارد پیوسته تقدیس و تنزیه شده و حسنه هزار ثواب برای او نوشته می‌شود و دعاهایش مستجاب می‌شود.

وی افزود: برخی از مراجع عظام تقلید برای داخل شدن در حرم امامان (ع) و زیارت آنان غسل کردن را مستحب می‌دانند، ولی در احادیث امده است که به خاطر قداست بیش از حد این حرم شریف با همان تن خاکی به زیارت اربعین بروید.

بوستان‌چی با اشاره به آیه 13 سوره حجرات «إِنَّ أَكرَمَكُم عِندَ اللَّهِ أَتقاكُم ۚ إِنَّ اللَّهَ عَليمٌ خَبيرٌگرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است» گفت: در رابطه با تفرقه اندازی‌های دشمن غربی، مسلمانان نباید اجازه دهند تفرقه در بین آنها شکل بگیرد چرا که بر اساس این آیه قرآن ملاک انسانیت و برتری همان تقواست نه عرب یا عجم بودن.

انتهای پیام
captcha