همه بار اربعین را بر دوش عراقی‌ها نیندازیم/ توقف‌ها را کوتاه کنید
کد خبر: 3849699
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۳
حجت‌الاسلام احمدی تصریح کرد:

همه بار اربعین را بر دوش عراقی‌ها نیندازیم/ توقف‌ها را کوتاه کنید

گروه جامعه ــ رئیس کمیته فرهنگی و آموزش ستاد مرکزی اربعین با تأکید بر اینکه زیرساخت‌های عراق پاسخگوی نیازها نیست، از مردم خواست توقف خود را در عراق به حداقل برسانند.

حجت‌الاسلام حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی و آموزش ستاد مرکزی اربعین، در گفت‌وگو با ایکنا؛ به تشریح برنامه‌های فرهنگی در حال اجرا در پیاده‌روی اربعین پرداخت و گفت: علی‌رغم ازدحام‌ بسیار زیاد جمعیت، برنامه‌های فرهنگی به خوبی در حال اجراست و اگرچه ازدحام موجود از نظر رفت و آمد مشکلاتی را ایجاد کرده اما با پیش‌بینی‌های صورت گرفته امسال نسبت به سال گذشته وضعیت اجرای برنامه‌های فرهنگی در شهر نجف بهتر بوده و امیدواریم در کربلا نیز برنامه‌ها به همین خوبی پیش رود.

موکب‌داران عراقی پیگیر تحقق شعار «الحسین یجمعنا» هستند

وی از تأثیرگذار بودن حضور موکب‌داران عراقی در ایران و برقراری ارتباط و هماهنگی خوب در نتیجه این حضور در مراسم اربعین امسال سخن گفت و افزود: همکاری بخش‌های مختلف عراق بسیار خوب بوده و کارگروه‌های مشترک متعددی تشکیل شده و موکب‌داران عراقی نیز خودشان با جدیت پیگیر تحقق شعار «الحسین یجمعنا» به عنوان شعار محوری اربعین امسال هستند.

وی تشریح کرد: از روز جمعه همایش‌های اربعین در شهر نجف آغاز شده است. این همایش‌ها با همکاری دانشگاه امام صادق(ع)، دانشگاه‌های عراق و استادان سایر کشورها با موضوعاتی از قبیل «قدس و اربعین»، «مسائل و فرصت‌های اربعین» و «گفتمان مقاومت و اربعین» برگزار شده است. مراسم‌ سخنرانی نیز طبق برنامه‌ریزی از روز چهارشنبه آغاز شده و در حال افزایش است که از امروز تمرکز سخنرانی‌ها بیشتر در شهر کربلا خواهد بود.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزش ستاد مرکزی اربعین در ادامه از اجرای برنامه از سوی راویان اربعین در شهر نجف خبر داد و گفت: راویان پس از نجف به شهر سامرا رفته و آنجا به اجرای برنامه می‌پردازند. محافل قرآنی بسیار خوبی نیز با حضور و همکاری مشترک قاریان ایرانی و عراقی در شهر نجف و مسیر پیاده‌روی اجرا شده و این برنامه در کربلا نیز برگزار خواهد شد.

اجرای برنامه از سوی 86 شاعر و 196 بازیگر در پیاده‌روی اربعین

وی ادامه داد: شب‌های شعر نیز با حضور 86 شاعر ایرانی و جمعی از دوست‌داران شعر از عراق و کشورهای منطقه در موکب‌های مسیر نجف به کربلا در حال برگزاری است. اجرای نمایش‌های آئینی مثل نقالی، تعزیه و تئاتر خیابانی نیز با حضور 196 بازیگر در شهر نجف و مسیر پیاده‌روی در حال اجراست و این هنرمندان در روزهای پایانی پیاده‌روی به کربلا خواهند رسید.

حجت‌الاسلام احمدی از برگزاری نمازهای جماعت گسترده با حضور چهار هزار روحانی از ایران و هزاران روحانی از حوزه‌های علمیه نجف و کربلا در پیاده‌روی اربعین سخن گفت و افزود: هر سال نماز جماعت با شکوهی روز اربعین در مسیر پیاده‌روی برگزار می‌شود که به همت علمای حوزه علمیه نجف امسال هم برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون مشکل فرهنگی بروز نکرده و پیاده‌روی با آرامش در حال انجام است، از زائران ایرانی خواست که سفر خود را مدیریت کنند و در شهرهای کربلا و نجف توقف‌های کوتاه داشته باشند تا با توجه به خیل جمعیت همه زائران بتوانند از فرصت اربعین برای زیارت استفاده کنند.

احمدی تصریح کرد: این خواست همه مسئولان ایرانی و عراقی است؛ در عراق هوا گرم است، زیرساخت‌های کشور عراق پاسخگوی خیل جمعیت نیست و مردم نباید توقع داشته باشند که یک سفر رایگان و راحت داشته باشند. از سوی دیگر نباید همه مسئولیت و بار خدمت را بر دوش مردم عراق بگذاریم، بلکه مردم ایران هم باید همکاری کنند و با کوتاه کردن سفر و اقامتشان شرایط را برای خود، سایر زائران و مردم عراق راحت‌تر کنند.

انتهای پیام
captcha