برگزاری سوگواره «چمرگه» در لرستان
کد خبر: 3850662
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۸

برگزاری سوگواره «چمرگه» در لرستان

گروه فرهنگی ـ سومین سوگواره استانی «چمرگه» عصر چهارشنبه، 24 مهر در خرم‌آباد برگزار شد.

برگزاری سوگواره «چمرگه» در لرستانبه گزارش ایکنا از لرستان، عصر چهارشنبه، بیست و چهارم مهر ماه و در آستانه اربعین حسینی، سومین سوگواره استانی «چمرگه» یادواره زنده‌یاد استاد شاه‌میرزا مرادی به‌همت انجمن موسیقی استان در تالار شهید آوینی مجتمع فرهنگی و هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خرم‌آباد برگزار شد.

این سوگواره در سه بخش سرنانوازی مقام‌های سوگ از جمله «چمری»، «رارا»، «سحری»، «پاکتلی»، «دنگ دال» و «هه‌رو هه‌رو»، نوحه‌سرایی با گویش‌های لری، لکی و بختیاری و مقاله‌نویسی برگزار گردید.

امین عباسیان، رئیس انجمن موسیقی استان لرستان در این سوگواره ضمن تشکر از حمایت‌های اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان، گفت: هنرمندان موسیقی لرستان همواره در ماه‌های محرم و صفر و ایام سوگواری ائمه معصومین(ع) ارادت خود را به اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) نشان داده و در این سوگواره نیز مقام‌های سوگ را به اجرا می گذارند.

وی افزود: موسیقی همواره در سور و سوگ مردم این دیار تسلی‌بخش روح لطیف مردم لرستان بوده و هنرمندان موسیقی همیشه از جایگاه خوبی در بین مردم برخوردار بوده‌اند.

هنر؛ سرمایه‌ای عظیم برای انتقال داشته‌های فرهنگی

احمد حسین فتایی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در این سوگواره گفت: بنا بر تعریف، فرهنگ مجموعه‌ای از میراث معنوی یک قوم یا ملت است که از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود و هنر سرمایه‌ای عظیم برای انتقال داشته‌های فرهنگی از یک نسل به نسل دیگر است.

وی اضافه کرد: ما در لرستان از ظرفیت‌های معنوی بسیاری برخوردار هستیم و یکی‌از این ظرفیت‌ها موسیقی لرستان است که هم در مراسمات شادی و هم در ایام سوگواری جزء آیین و رسومی است که اجرا می‌شود و این جشنواره فرصتی برای عرض ارادت هنرمندان موسیقی به ائمه و اهل‌بیت(ع) است.

فتایی ادامه داد: یکی‌از شاخصه‌های بارز هنرمند، علاوه‌بر خلق زیبایی، مردم‌داری و در کنار مردم بودن است و همین موضوع سبب ماندگاری هنر و هنرمند می‌شود.

وی با اشاره به مشکلات موجود در تالار شهید آوینی مجتمع فرهنگی و هنری ارشاد خرم‌آباد، گفت: مرمت و بازسازی این سالن از مهم‌ترین خواسته‌های جامعه فرهنگ و هنر خرم‌آباد و استان است که بنا بر برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، انشاالله طی یک سال آینده بازسازی و با امکانات بروز تجهیز خواهد شد.

انتهای پیام
captcha