بسیج جان و مال برای رسیدن به حرم ارباب دل‌ها
کد خبر: 3850793
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۸
بر خط جامعه؛

بسیج جان و مال برای رسیدن به حرم ارباب دل‌ها

گروه جامعه ـــ حضور بیش از سه میلیون زائر ایرانی در پیاده‌روی اربعین حسینی و بسیج شدن همه امکانات و ظرفیت کشور برای برگزاری هر چه ‌باشکوه‌تر این مراسم، مهم‌ترین رویدادهای اجتماعی هفته اخیر بودند.

رویدادهای اجتماعی در هفته‌ای که گذشتبه گزارش ایکنا؛ حضور بیش از سه میلیون زائر ایرانی در پیاده‌روی اربعین حسینی و بسیج شدن همه امکانات و ظرفیت کشور برای برگزاری هرچه ‌باشکوه‌تر این مراسم، مهم‌ترین رویدادهای اجتماعی هفته اخیر بودند.

واکنش‌های مثبت به دستگیری سرکرده‌ شبکه ضد انقلاب «آمدنیوز» و حمایت کاربران مجازی از ورود ارتش سوریه به مناطق شمالی این کشور و آرام‌تر شدن اوضاع از دیگر اخبار مهم هفته اخیر بود.

در بسته خبری «بر خط جامعه» برخی از مهم‌ترین اخبار و سوژه‌های گروه اجتماعی ایکنا در هفته اخیر را گردآورده‌ایم.

برخی به مخالفت‌های خود با «کافه» رنگ دینی می‌دهند

در ادامه گفت‌وگوهای ایکنا با صاحب‌نظران عرصه جامعه و فرهنگ درباره کافه، عصر یک روز پاییزی در کافه‌ای واقع در ساختمان آ.اس.پ تهران با رحیم محمدی و سیدجواد میری، دو تن از جامعه‌شناسان نام‌آشنای کشورمان به گفت‌وگو نشستیم. پرسش از علل رشد تعداد کافه‌ها و گرایش جوانان به کافه‌‌نشینی محور اصلی این گفت‌وگو بود.

بخش اول این میزگرد، ۱۴ مهر ماه منتشر شد و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. در بخش اول میزگرد درباره موضوعاتی همچون تعریف آسیب اجتماعی از منظر جامعه‌شناسی، امکان تولید آسیب اجتماعی در کافه و چرایی نیاز فضای شهری جدید سخن به میان آمد. بخش دوم میزگرد به موضوعاتی همچون علت نارضایتی برخی از گروه‌های اجتماعی از کافه‌ها و چگونگی مواجهه با نارضایتی گروه‌ها می‌پردازد و سعی می‌کند با زبانی همدلانه به تقویت گفت‌وگوهای اجتماعی آزاد و خردمندانه دامن زند.

رویدادهای اجتماعی در هفته‌ای که گذشت

سیدجواد میری معتقد است آن مردمی که نسبت به کافه‌ها حساس‌اند ممکن است به مخالفت خود رنگ و لعاب دینی دهند، با تحلیلی عمیق‌تر درمی‌یابیم این جماعت متعلق به طبقه‌ای خاص هستند؛ این عده علایق و سلایق خود را با اسم گرایش اسلامی به مردم تحمیل و خود را جامعه دیندار می‌نامند.

این گفت‌وگوی چالش‌برانگیز را اینجا بخوانید

فرزندان حاصل از ازدواج زنان ايرانى با مردان خارجى شناسنامه می‌گیرند

سيدسلمان سامانى، سخنگوى وزارت كشور از ابلاغ قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی به سازمان ثبت احوال و استانداران خبر داد.

رویدادهای اجتماعی در هفته‌ای که گذشت

وى در ادامه افزود: طبق قانون جدید فرزندان حاصل از ازدواج شرعی زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی که قبل یا بعد از تصویب این قانون متولد شده یا می‌شوند، قبل از رسیدن به سن ۱۸ سال تمام شمسی به درخواست مادر ایرانی در صورت نداشتن مشکل امنیتی به تشخیص وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به تابعیت ایران در می‌آیند.

معاون هماهنگى وزارت كشور تصريح كرد: فرزندان مذکور پس از رسیدن به سن ۱۸ سال تمام شمسی در صورت عدم تقاضای مادر ایرانی می‌توانند تابعیت ايران را تقاضا کنند که در صورت نداشتن مشکل امنیتی به تشخیص وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به تابعیت ایران پذيرفته می‌شوند.

آموزش قرآن به کودکان به روانشناسی رشد نیاز دارد

کسانی که از نمایشگاه قرآن امسال بازدید کردند، به خاطر دارند که یکی از بخش‌های جذاب این نمایشگاه، طرح تحلیل روانشناسی نقاشی کودکان با رویکردی قرآنی و دینی بود. ایده‌ای نو که در صورت پیگیری می‌تواند زمینه‌ساز تربیت دینی کودکان براساس روانشناسی رشد باشد. از این رو هفته گذشته، به مناسبت روز جهانی کودک با مریم قاسم‌احمد، مدیر بخش آموزش و پژوهش نمایشگاه بیست و هفتم قرآن و مجری این طرح در خبرگزاری ایکنا به گفت‌وگو نشستیم. قاسم‌احمد که در مقطع دکترای علوم قرآن تحصیل کرده، در حال حاضر مسئولیت معاونت برنامه‌ریزی و آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد را نیز بر عهده دارد.

معاون برنامه‌ریزی و آموزش معاونت قرآن وزارت ارشاد معتقد است: برای اینکه آموزش قرآنی به کودکان داشته باشیم، ناگزیریم که الزامات روانشناسی را در نظر بگیریم. نمی‌توانیم یک آموزه قرآنی را صرف اینکه قرآنی است، بدون توجه به رده‌بندی سنی و روانشناسی رشد به کودکان ارائه کنیم، زیرا آنان رده‌بندی‌ سنی و اقتضائات خاص خود را دارند.

نگاهی متفاوت به طلاق

نشست چالش‌برانگیز این هفته «حق طلاق، نگاهی متفاوت» با سخنان متفاوت پژوهشگران دینی برگزار شد؛ حسن محدثی، پژوهشگر جامعه‌شناسی دین، که ۹ سال درباره پدیده شوهرکشی تحقیق کرده، معتقد است که اگر زنان در این‌ سال‌ها حق طلاق داشتند، شوهرکشی کمتر اتفاق می‌افتاد.

رویدادهای اجتماعی در هفته‌ای که گذشت

محدثی در این نشست اظهار کرد: انتظارات موجود در ایران از ازدواج دائم، انتظاراتی غیرعقلانی هستند و در اغلب موارد عملاً محقق نمی‌شوند. لذا بنده پیشنهاد می‌کنم در کنار ازدواج دائم، الگوی جدیدی از ازدواج، مطابق علاقه و انتخاب خودشان، به نام ازدواج چند ساله مثلاً بین دو تا چهار سال در دستور کار مردم و زوجین قرار گیرد و در صورت رضایت زوجین، این دوره‌های دو تا چهار ساله هر بار تمدید شوند.

انتشار گزارش این نشست از سوی ایکنا بحث‌های زیادی را در فضای مجازی برانگیخته است. این سوژه به زودی و به طور ویژه از سوی گروه اجتماعی پیگیری می‌شود.

بنیاد ملی کارآفرینی محتوای دیجیتال افتتاح می‌شود

«بنیاد ملی کارآفرینی محتوای دیجیتال» با حضور مدیران و مسئولان عالی رتبه کشور، برخی از مدیران کسب و کارهای بخش خصوصی حوزه انیمیشن و استارتاپ‌های این حوزه طی هفته آینده، آغاز به کار می‌کند.

رویدادهای اجتماعی در هفته‌ای که گذشت

لازم به ذکراست، ایجاد مراکز خلاقیت، آموزش و توانمند سازی افراد مستعد در حوزه انیمیشن، راه‌اندازی شبکه ملی تولید محتوای دیجیتال، تولید محتوا با هدف توسعه بازار محتوا در بازارهایی نظیر تبلیغات، آموزش، سرگرمی، بین‌الملل، تولید محتوای محلی و ایجاد و توسعه شرکت‌های توانمند محتوای دیجیتال، عرضه محتوا در بازارهای بین‌المللی با تمرکز بر زبان‌های عربی، ترکی، کردی و بلوچی .... ، شکل‌دهی اجزای زیست ‌بوم توسعه کسب و کار مبتنی بر محتوای دیجیتال و سازماندهی و پشتیبانی از بنگاه‌های کسب و کار در بخش‌های مختلف اقتصادی، در یک زیست‌ بوم هدایت شده مبتنی بر محتوای دیجیتال از جمله اهداف راه‌اندازی این بنیاد ملی به شمار می‌رود.

۱۸ میلیون کامنت اینستاگرامی برای رَپر پرحاشیه نشان از چه دارد

ثبت ۱۸ میلیون کامنت در صفحه اینستاگرام «تتلو»، یکی از خوانندگان پرحاشیه رپ، طی روزهای گذشته واکنش‌های مختلفی را در فضای مجازی برانگیخته است. برخی از کاربران فضای مجازی، این رخداد را یک خطر جدی فرهنگی دانسته‌اند و این تعداد هواداری از یک خواننده پرحاشیه را برای آینده کشور خطرناک ارزیابی کرده‌اند، برخی دیگر از کاربران نیز این رویداد را غیرمهم ارزیابی کرده‌اند و معتقدند در هر کشوری، تعدادی آدم بیکار وجود دارد و از این حیث، خطری متوجه آینده ایران نیست.

رویدادهای اجتماعی در هفته‌ای که گذشت

در گزارشی که می‌توانید آن را اینجا بخوانید، به بررسی این موضوع پرداخته‌ایم.

فاصله انجمن اولیا و مربیان تا اتاق فکر

همه‌ ساله در تقویم، ۲۴ تا ۳۰ مهرماه، با عنوان هفته پیوند اولیا و مربیان نام‌گذاری شده است و در این ایام انجمن‌های اولیا و مربیان تشکیل می‌شود. انجمن اولیا و مربیان محملی برای مشارکت در امر تربیت فرزندان، با حضور اولیا و مربیان است. این انجمن در نظام آموزش و پرورش، وظیفه آشنا کردن و آموزش اولیای دانش‌آموزان به منظور تقویت اطلاعات تربیتی و آگاهی آنها را بر عهده دارد، تا از این طریق والدین در رفتار با فرزندان خویش، هماهنگ و هم‌سو با برنامه‌های آموزش و پرورش عمل کنند و میزان تأثیر برنامه‌های آموزشی افزایش یابد.

نورعلی عباسپور، مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش این هفته در گفت‌وگو با ایکنا ضمن تشریح برنامه‌های هفته پیوند اولیا و مربیان، اظهار کرد: روزشماری برای هفته پیوند اولیا و مربیان تعیین و به تمامی واحدهای استانی ابلاغ شده است و برنامه‌های ویژه‌ای در این هفته در همه استان‌های کشور و مراکز استان‌ها شاهد خواهیم بود. این برنامه‌ها با حضور شورا‌های انجمن اولیا و مربیان به منظور تقدیر از انجمن‌های سال گذشته و نیز تشکیل و آغاز فعالیت انجمن‌های جدید اولیا و مربیان است که اولین جلسه خود را در این ایام برگزار خواهند کرد.

این گزارش را اینجا بخوانید.

دلایل پنج برابر شدن قیمت چادر

علی‌رغم اینکه قیمت برخی از محصولات حوزه پوشاک کمی متعادل‌تر شده، قیمت سرسام‌آور چادر همچنان باقی است. این گرانی در حالی تداوم دارد که بانوان حاضر در مراسم اربعین مجبور شدند با هزینه‌های بسیار بالا چادر تهیه کنند و هیچ نهادی، فکر، ایده و طرحی برای کمک به خرید چادر زائران اربعین ارائه نکرد، در حالی که ارائه طرح‌های مناسب در این زمینه می‌توانست روشی تشویقی برای بانوانی باشد که فقط در مراسم‌ مذهبی از چادر استفاده می‌‌کنند. اما چرا پارچه چادری همچنان گران است و چه راهکاری می‌توان برای کاهش قیمت آن ارائه کرد.

رویدادهای اجتماعی در هفته‌ای که گذشت

مدیرعامل انجمن فعالان تخصصی حجاب با اشاره به تداوم گرانی چادر، مؤلفه‌هایی همچون گرانی ارز، گران‌فروشی و اختصاص ندادن ارز دولتی به پارچه چادری را از دلایل گرانی پنج برابری قیمت چادر بیان کرد.

پرونده کتاب قرآن اول دبستان پیگیری می‌شود

حجت‌الاسلام علی عسکری، معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرورش، این هفته، مهمان سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و خبرگزاری ایکنا شد.

رویدادهای اجتماعی در هفته‌ای که گذشت

در این بازدید موضوع دستور وزیر سابق آموزش و پرورش مبنی بر بازنگری کتاب قرآن اول ابتدایی از سوی دبیر گروه فرهنگی ایکنا مطرح شد که حجت‌الاسلام عسکری قول پیگیری این موضوع را با وزیر جدید آموزش و پرورش داد.

البته اشکالات موجود در کتاب درسی قرآن مقطع اول ابتدایی به صورت پرونده ویژه خبری در سرویس فرهنگی ایکنا مورد بررسی قرار گرفته بود. پس از بررسی این کتاب و دریافت نظرات کارشناسان موضوع از طرف ایکنا به کمیسیون آموزش مجلس ارجاع داده و در نهایت منجر به ارسال نامه‌ای از سوی این کمیسیون به وزیر پیشین آموزش و پرورش شد. سیدمحمد بطحایی، وزیر سابق آموزش و پرورش، نیز دستور تشکیل کارگروهی تخصصی و بازنگری این کتاب را صادر کرده بود که پس از تغییر وزیر این دستور محقق نشد.

تفاوت HIV و ایدز

خسرو منصوریان، مؤسس انجمن حمایت و یاری آسیب‌دیدگان اجتماعی (احیا) این هفته در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سلامت ایکنا؛ با اشاره به ماجرای لردگان با بیان اینکه مردم باید بدانند HIV با ایدز تفاوت دارد، اظهار کرد: ایدز یک بیماری است که به آن بیماری نقص ایمنی انسان می‌گویند و سال‌ها پس از ورود ویروس HIV به بدن انسان، او را درگیر می‌کند؛ اگر سیستم‌ بدن ضعیف باشد و فرد همچنان رفتار‌های پرخطر مانند تزریق با سرنگ مشترک و روابط پرخطر جنسی ادامه‌دار داشته باشد، ویروس HIV را وارد بدن خود می‌کند و این فرد از مرحله HIV وارد مرحله ایدز می‌شود.

وی افزود: بسیاری از کشور‌ها با در اختیار گذاشتن وسایل پیشگیری در میان گروه‌های پر خطر از شیوع این بیماری جلوگیری کردند؛ زمانی که در ایران ابتلا از طریق وسایل تزریقی مشترک زیاد بود، با توزیع سرنگ رایگان در میان این گروه‌ها، این کار با موفقیت انجام شد، اما وسایل پیشگیری در اختیار این گروه‌های پر خطر قرار نگرفت.

این مددکار با سابقه اجتماعی در ایران تأکید کرد: آموزش برای پیشگیری از آلودگی به ویروس HIV و بیماری، باید پس از دوران ابتدایی در کتاب‌های مدرسه وجود داشته باشد، اما این گونه نیست و تنها در دوران دبیرستان آن هم به صورت محدود وجود دارد چرا که با آن به دلیل مسائلی مانند ترویج فحشا و ... مخالفت می‌شود.

مؤسس انجمن احیا همچنین بیان کرد: ما در لردگان آماده هستیم که مرکز مشاوره برپا کنیم و محرمانه به ارائه خدمات مشاوره و آزمایش بپردازیم و در صورت مثبت بودن آزمایش، فرد را تحت حمایت‌های روانی قرار دهیم.

 
انتهای پیام
captcha