آغاز عملیات اجرایی پروژه دهکده گیاهان دارویی در سیستان
کد خبر: 3851124
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۵

آغاز عملیات اجرایی پروژه دهکده گیاهان دارویی در سیستان

گروه سیاست و اقتصاد ــ سرپرست معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی سیستان‌و‌بلوچستان از آغاز عملیات اجرایی پروژه دهکده گیاهان دارویی در منطقه سیستان خبر داد.

مهدی کشته‌گر، سرپرست معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی سیستان‌و‌بلوچستان در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: عملیات اجرایی پروژه دهکده گیاهان دارویی از امروز در منطقه سیستان آغاز شد؛ این پروژه بر اساس مصوبه شورای برنامه‌ریزی استان در شهرستان زابل راه‌اندازی می‌شود.

وی با اشاره به ظرفیت منطقه سیستان در رابطه با تولید و فرآوری گیاهان دارویی بیان کرد: محققان و پژوهشگران جهاد دانشگاهی پس از تحقیق و بررسی بر روی گونه‌های مختلف گیاهی در منطقه به نتایج قابل ملاحظه‌ای دست یافتند و بر اساس آن نتایج، طرح ایجاد دهکده گیاهان دارویی سیستان تدوین شد که خوشبختانه با توجه به نتایج به‌دست آمده با راه‌اندازی این دهکده موافقت شد و در حال حاضر فاز اول این پروژه که ایجاد واحد فرآوری و عمل‌آوری گیاهان دارویی است، در حال اجراست.

سرپرست معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی اظهار کرد: در سیستان‌و‌بلوچستان حدود یک‌هزار و ۲۰۰ گونه گیاهی متعلق به ۸۳ جنس و ۳۵ خانواده وجود دارد که برخی از آن‌ها آندمیک (بومی) ایران و یا به‌طور خاص آندمیک استان محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه داروهای گیاهی استان نه تنها در سطح ملی بلکه در سطح بین‌المللی نیز جایگاه عمده‌ای را می‌تواند به خود اختصاص دهد، افزود: جهاد دانشگاهی استان با داشتن ظرفیت مناسب علمی و پژوهشی خود طی چند سال اخیر در رابطه با تولید و تحقیقات، نوع و پرورش گیاهان دارویی استان اقدامات قایل توجه‌ای داشته است.

کشته‌گر بیان کرد: یکی از اقدامات اساسی در این زمینه با توجه به شناسایی و ظرفیت منطقه سیستان در خصوص تولید گیاهان دارویی و همچنین بحث اقتصاد مقاومتی و اشتغال‌زایی آغاز مرحله اجرایی پروژه ایجاد دهکده گیاهان دارویی زابل است.

این مقام مسئول عنوان کرد: داشتن بیش از ۳۰۰ گونه گیاه دارویی بومی در استان فرصت مناسبی را جهت سرمایه‌گذاری فراهم کرده است که می‌توان با فعال کردن بخش خصوصی و هدف قرار دادن توسعه کشت و همچنین ایجاد صنایع تبدیلی، بازار منسجم فروش و صادرات و ایجاد اشتغال پایدار را فراهم آورد.

انتهای پیام
captcha