اعلام محورهای همایش ملی «سیره علوی با رویکرد سلامت»
کد خبر: 3851263
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۷

اعلام محورهای همایش ملی «سیره علوی با رویکرد سلامت»

گروه فرهنگی ــ دبیر علمی همایش ملی «سیره علوی با رویکرد سلامت» از اعلام محورهای همایش ملی «سیره علوی» با رویکرد سلامت که اسفندماه امسال به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی لرستان برگزار می‏‌شود، خبر داد.

اعلام محورهای همایش ملی «سیره علوی با رویکرد سلامت»حجت‌الاسلام حبیب حاتمی‌ کن‌کبود، دبیر علمی همایش ملی «سیره علوی با رویکرد سلامت» در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، در رابطه‌ با این همایش ملی، گفت: شخصیت امیرالمؤمنین علی(ع) که در نگاه مسلمان و غیرمسلمان مظهر «انسان کامل» و «صدای عدالت انسانی» است، می‌طلبد که شناخت هرچه بیشتری نسبت به سیره او حاصل شود.

وی افزود: در همین راستا در سال 87 با همت نماینده ولی‌فقیه در لرستان، دبیرخانه «سیره علوی» تثبیت و ماندگار شده و هر ساله، به‌عنوان یکی‌از مهم‌ترین رویدادهای آموزشی و پژوهشی استان که با مشارکت و استقبال گسترده تمامی دانشگاه‌ها و محققان برگزار می‌شود، در قالب همایش علمی در معرض قلم و افکار اندیشمندان و فرهیختگان قرار می‌گیرد.

حاتمی‌ کن‌کبود ادامه داد: تاکنون 10 همایش آن با رویکردهای مختلف برگزار شده و در سال‌ جاری یازدهمین همایش آن به‌صورت ملی با عنوان «سیره علوی با رویکرد سلامت» به‌همت بنیاد ملی غدیر، نماینده ولی‌فقیه و دانشگاه‌های استان لرستان در دانشگاه علوم پزشکی لرستان در تاریخ 14 اسفندماه سال 98 برگزار خواهد شد.

وی افزود: امید است رویکرد جدید همایش که به مسئله سلامت اعم‌از سلامت جسم، روح و روان، اعتقاد، اخلاق و رفتار و همچنین سلامت اقتصادی به‌عنوان یکی‌ از دغدغه‌های مهم جامعه می‌پردازد، فرصتی برای اندیشمندان و صاحبان فکر و قلم، که از اراده‌های محکم برای سلامت جامعه و توانمندسازی کشور برخوردارند، فراهم آورد تا به ارائه اندیشه و راهکارهای خود در قالب مقالات ارزنده بپردازند.

دبیر علمی همایش ملی «سیره علوی با رویکرد سلامت» در ادامه در رابطه‌ با محورهای یازدهمین همایش ملی «سیره علوی» با رویکرد سلامت، گفت: از محورهای این همایش ملی می‎توان به سلامت جسمی در سیره علوی، سلامت روح و روان در سیره علوی، سلامت اعتقادی، اخلاقی و تربیتی در سیره علوی و سلامت اقتصادی و اجتماعی در سیره علوی اشاره کرد.

وی افزود: از موضوعات محور اول می‎توان به اهمیت سلامت جسمی از نگاه امام علی(ع)، تغذیه و سلامت در کلام امام علی(ع)، بهداشت جسمی در سیره علوی، تأثیر سلامت جسم بر روح و روان از منظر امیرالمؤمنین(ع) و تغذیه در گروه‌های آسیب‌پذیر در سیره علوی اشاره کرد همچنین موضوعات محور دوم نیز شامل حیات طیبه از منظر امام علی(ع)، راهکارهای رشد شخصیت در نهج‌البلاغه، بهداشت روانی و روانشناسی سلامت در سیره علوی، تأثیر متقابل سبک زندگی، سلامت روحی و روانی در احادیث علوی، آسیب‌شناسی سلامت روح و روان از نگاه امام علی(ع) و بررسی نظرات روانشناسی و جامعه‌شناسی در باب سلامت با تأکید بر سیره علوی است.

حجت‌الاسلام حاتمی اضافه کرد: از عناوین و موضوعات محور سوم نیز می‎توان به راهکارهای تحقق سلامت معنوی از منظر امام علی(ع)، تأثیر و تأثر اخلاق، رفتار و اعتقاد در بیان امیرالمؤمنین(ع)، رفتار مطلوب سیاسی در سیره علوی، فرهنگ نقد و گفت‌وگو در سیره علوی، تعامل حاکمیت با مردم و نخبگان در حکومت امام علی(ع)، راهکارهای عملی تأمین سلامت اداری، اجتماعی و سیاسی در سیره علوی اشاره کرد.

وی افزود: همچنین موضوعات محور چهارم نیز شامل نشاط و شادابی و رابطه آن با سلامت اجتماعی و اقتصادی در کلام امام علی(ع)، رفتار اجتماعی و اقتصادی شهروندی و سلامت جامعه در احادیث امام علی(ع)، نقش تاب‌آوری اجتماعی و مقاومت اقتصادی بر سلامت جامعه در سیره علوی، نقش کارگزاران اجتماعی و اقتصادی بر سلامت جامعه در حکومت علوی، سرمایه اجتماعی و سلامت جامعه در نهج‌البلاغه و رابطه ساختار اجتماعی و اقتصادی با سلامت جامعه از نگاه امام علی(ع) است.

یادآور می‏‌شود، مقالات برگزیده ضمن نمایه در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC در قالب لوح فشرده چاپ و مقالات برتر در روز همایش ارائه و از برگزیدگان تجلیل می‌شود.

انتهای پیام
captcha