تولید یک میلیون و ۳۰۰ هزار عنوان کتاب بعد از انقلاب
کد خبر: 3851427
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۲
وزیر ارشاد مطرح کرد:

تولید یک میلیون و ۳۰۰ هزار عنوان کتاب بعد از انقلاب

گروه فرهنگی ــ سیدعباس صالحی با بیان این‌که طی ۴۰ سال بعد از پیروزی انقلاب، بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار عنوان کتاب تولید شده است، گفت: حدود ۸۰ درصد این آمار تألیف بوده که رقم قابل توجهی است.

تولید یک میلیون و ۳۰۰ هزار عنوان کتاب بعد از انقلاببه گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، امروز، 29 مهرماه در آیین افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز و دهمین نمایشگاه مطبوعات استان با بیان این‌که کتاب و کتابخوانی صرفاً یک فضیلت نبوده، بلکه ضرورت است، اظهار کرد: کتاب و کتابخوانی علاوه بر این‌که به داشتن شهروندان خوب و جامعه عالم کمک می‌کند بلکه برای سلامت زیست جامعه نیز بسیار مورد نیاز است.

وی با تأکید بر فواید کتاب و کتابخوانی، بیان کرد: کتاب و کتابخوانی باعث تخلیه هیجان و تمرکز روح شده و در دوره‌ای که اطلاعات پراکنده، روح منسجم را دچار آسیب کرده است، خواندن کتاب به انجسام فکر و روح کمک می‌کند.

صالحی با بیان این‌که کتاب و کتابخوانی برای فرد و جامعه یک واجب فوری مؤکد است، تشریح کرد: در حال حاضر تهدیدات مضاعفی در مقابل کتاب و کتابخوانی وجود دارد که عمده آن شامل فضای مجازی، سیستم آموزشی و خانواده‌هاست.

وزیر ارشاد در این خصوص بیان کرد: میانگین مصرف اینترنت در کشورمان ۱۶۹ دقیقه در روز بوده و در برخی از استان‌ها نیز بالای 200 دقیقه است؛ میانگین مصرف تلویزیون نیز ۷۲ دقیقه در روز بوده و کتابخوانی نیز در این میان غریب مانده است.

نظام آموزش و پروش ما نتوانسته بین نوجوان و کتابخوانی آشتی برقرار کند

وی با بیان این‌که تهدید دوم در حوزه کتاب و کتابخوانی از سمت سیستم آموزشی است، اظهار کرد: مدارس ما کتابخوانی را وسعت نمی‌دهند و متأسفانه نظام آموزش و پروش ما نتوانسته بین کودک و نوجوان و کتابخوانی آشتی برقرار کند.

صالحی با بیان این‌که تهدید سوم در حوزه کتابخوانی از سمت خانواده است، افزود: والدین نه خود کتاب می‌خواندند و نه کتاب خواندن فرزندانشان را ارزش می‌دانند.

وزیر ارشاد با بیان این‌که طی 40 سال بعد از پیروزی انقلاب، بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار عنوان کتاب تولید شده است، افزود: حدود ۸۰ درصد این آمار تألیف بوده که رقم قابل توجهی است.

وی با اشاره به وضعیت تولید کتاب در سال‌جاری، بیان کرد: در شش ماهه اول سال‌جاری از لحاظ تأمین کاغذ شرایط خوبی نداشتیم اما شرایط در حال بهتر شدن است؛ طی این مدت نیز بیش از ۴۳ هزار عنوان کتاب چاپ شده و علی‌رغم همه سختی‌ها جریان نشر به حرکت خود ادامه می‌دهد.

وی با بیان این‌که کتاب‌های بسیار خوبی از لحاظ کیفی در 40 سال اخیر تولید شده است، افزود: زمانی در حوزه کودک و نوجوان کتاب خوب کم داشتیم اما امروز دستمان تا حدود زیادی پر است و باید از این فرصت نهایت استفاده را ببریم.

وزیر ارشاد در ادامه با بیان این‌که فضای مجازی علی‌رغم تهدیدها، فرصت‌های بسیاری در حوزه کتاب و کتابخوانی دارد، گفت: فضای مجازی ظرفیت بسیاری در رابطه با معرفی کتاب‌های خوب، احصای بازخوردها و همچنین راه‌اندازی پویش‌های کتاب‌خوانی و... دارد و می‌توان این فضا را به نفع کتابخوانی مصادره کرد.

افزایش سرمایه‌های اجتماعی در حوزه کتاب و کتابخوانی

وی به افزایش سرمایه‌های اجتماعی در حوزه کتاب و کتابخوانی اشاره و بیان کرد: امروز فضای اجتماعی برای کشاندن جامعه و سرمایه‌های اجتماعی به حوزه کتاب و کتابخوانی افزایش بسیاری پیدا کرده و آمادگی وسیعی برای سرمایه‌گذاری در حوزه کتاب و کتابخوانی شده است.

انتهای پیام
captcha