تغییر مدیران دو مرکز مهم قرآنی کشور
کد خبر: 3855327
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۶
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته/

تغییر مدیران دو مرکز مهم قرآنی کشور

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ برگزاری مراسم تکریم و معارفه رؤسای سازمان دارالقرآن، تغییر مدیر مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف، انتشار گلایه‌ فعال قرآنی از حضور نیافتن رئیس‌‌جمهور در همایش خادمان قرآن، تعویق زمان آغاز ثبت‌ نام آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن، برپایی مرحله کشور مسابقات قرآن دانشگاه پیام نور و ... از مهم‌ترین رویدادهای قرآنی این هفته بود.

تغییر مدیران دو مرکز مهم قرآنی کشوربه گزارش ایکنا؛ هفته‌ای که گذشت با اخبار متنوعی همچون برگزاری صد و چهارمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، انتشار گلایه‌ فعال قرآنی از حضور نیافتن رئیس‌‌جمهور در همایش خادمان قرآن، برگزاری مراسم تکریم و معارفه رؤسای سازمان دارالقرآن، انتصاب رئیس جدید مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف، اعلام برنامه کرسی‌های تلاوت نفحات‌القرآن ویژه هفته وحدت، برگزاری بیست و سومین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشگاه پیام نور، اجرای نماینده ایران در مسابقات قرآن امارات، برگزاری مرحله نهایی بیست و چهارمین دوره مسابقات قرآن دانشگاه آزاد اسلامی، تعویق زمان آغاز ثبت‌ نام آزمون سراسری حفظ قرآن، اعلام تعویق زمان برپایی آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن و ... همراه بود.

پخش سری جدید برنامه «تلاوت‌های درخواستی» از شبکه قرآن سیما
«تلاوت‌های درخواستی»، برنامه‌ای تعاملی است که به پیشنهاد و درخواست مخاطبان خود اقدام به پخش تلاوت‌های ناب از قاریان بین‌المللی جهان اسلام می‌کند.
در سری جدید این برنامه قرار است در حوزه فضای مجازی به پنج زبان فارسی، عربی، ترکی، کردی و انگلیسی با مخاطبان خود تعامل داشته باشند.
همچنین، گروه تولید این برنامه قصد دارد برای پوشش دادن جلسات و محافل قرآنی، خبرنگار افتخاری جذب کند که در همین راستا ثبت نام از علاقه‌مندان قرآنی برای همکاری با این برنامه در فضای مجازی به نشانی qtv_telavat شروع شده است.
یادآور می‌شود، برنامه «تلاوت‌های درخواستی» به تهیه‌کنندگی محمد حدادنسب کاری از گروه تلاوت و نغمات دینی شبکه قرآن و معارف سیما است که قرار است روزهای زوج ساعت ۲۰ به روی آنتن این شبکه برود.

برگزاری صد و چهارمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی
صد و چهارمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی بعدازظهر روز ۱۲ آبان‌ماه به منظور بررسی چهار دستور با حضور برخی اعضای این مجمع و نمایندگان آنها برگزار شد.
در ابتدای این جلسه، رضا سلامت‌پناه، دبیر مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در سخنانی به طرح دستور جلسات پرداخت و با اشاره به نامه حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا شاهسونی، مدیر موسسه فرهنگی قرآن و عترت بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) به رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی در مورد مشکلات موسسات قرآنی در کشور،‌ گفت: در این نامه به مشکلاتی همچون بیمه فعالان قرآنی، مکان، کم‌توجهی شورای توسعه به موسسات و نیز عدم توجه ویژه به موسسات جریان ساز قرآنی اشاره شده بود. بر همین اساس بررسی مشکلات موسسات قرآنی در دستور کار جلسه مجمع مشورتی قرار گرفت.
در ادامه این جلسه برخی از حاضران در جلسه به بیان پاره‌ای از مشکلات موسسات قرآنی پرداختند. در این بخش ابتدا سیدعلی سرابی، رییس هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور به بیان سخنانی پرداخت و گفت:‌ با توجه به شرایط اقتصادی کشور اولین مشکلی که به ذهن می‌آید، بحث پشتیبانی مالی از موسسات قرآنی است. با توجه به اینکه منابع دولت و نظام کاهش پیدا کرده و از سوی دیگر منبع اصلی گردش منابع مالی موسسات که مردم هستند نیز دچار این کاهش شده است، لذا موسسات قرآنی مشکلات عدیده‌ای در این بخش پیدا کرده‌اند.
گلایه‌ فعال قرآنی از حضور نیافتن رئیس‌‌جمهور در همایش خادمان قرآن
محمدرضا پورمعین، دبیر انجمن خادمان قرآن کریم طی یادداشتی از عدم حضور رئیس جمهور در همایش تجلیل از خادمان قرآن کشور گلایه کرد.
در بخشی از این یادداشت گلایه‌آمیز آمده است: «علی‌رغم تلاش و سنت حسنه ۲۲ سال گذشته و حضور رئیس جمهور‌های وقت برای اهدای جایزه سالیانه و تقدیر از خدمات ارزشمند خادمان قرآن، متأسفانه در دولت تدبیر و امید این اتفاق کمتر افتاد و یا نیفتاد، این در حالی است که شاهد دیدار و وقت‌گذاری آقای رئیس جمهور برای نام‌آوران ورزشی، علمی و هنری هستیم، اما این مهم شامل خادمان و برگزیدگان منتخب قرآنی کشور نمی‌شود.
از این رو ضمن گلایه‌مندی از این موضوع نسبت به عدم حضور رئیس‌جمهور در برگزاری مراسم خادمان قرآن کریم، امیدواریم در ادوار آینده به این مهم اهتمام داشته باشند. چنانکه در همایش‌های بعدی تجلیل از خادمان قرآن کشور، شاهد حضور رئیس جمهور در جمع قرآنیان منتخب سراسر کشور باشیم تا لوح تقدیر و جوایز خادمان با حضور ایشان اهدا شود».
برگزاری مراسم تکریم و معارفه رؤسای سازمان دارالقرآن
مراسم تکریم مهدی قره‌شیخلو و معارفه حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان‌صباغ، رؤسای پیشین و جدید سازمان دارالقرآن الکریم، صبح روز سه‌شنبه، ۱۴ آبان‌ماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، خادمان و فعالان عرصه قرآن کریم در محل سالن اجتماعات سازمان تبلیغات اسلامی واقع در میدان فلسطین تهران برگزار شد.
در ابتدای این مراسم که با اجرای سیدوحید مرتضوی، از مجریان شبکه قرآن و معارف سیما همراه بود، پس از پخش سرود ملی و تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید توسط مهدی عادلی، قاری بین‌المللی قرآن کریم، حسین اسدی، مشاور قرآنی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی طی سخنانی ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام شهادت امام حسن عسکری(ع) و نیز گرامیداشت ۱۳ آبان، اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران بر مبنای مفاهیم قرآنی با جانفشانی مردم برای احیای قرآن و بنای نظامی شکل گرفت که از طریق آن جایگاه بلند کلام خدا در جامعه محقق شود.
انتصاب رئیس جدید مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف
براساس تصمیم حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه شامگاه روز، ۱۴ آبان‌ماه از مسئولیت امور قرآنی این سازمان کنار رفت تا جای خود را به مهدی قره‌شیخلو، رئیس سابق سازمان دارالقرآن الکریم بدهد. همچنین حسینی نیز به عنوان مشاور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه منصوب شده است.
در حالی که اغلب رسانه‌ها و به خصوص رسانه‌های قرآنی مشغول مخابره خبر مراسم تودیع و معارفه رؤسای پیشین و جدید سازمان دارالقرآن بودند، معرفی رئیس جدید مرکز امور قرآنی صورت گرفته است.
برگزاری محفل انس با قرآن با حضور رحیم خاکی
همزمان با شهادت امام حسن عسکری(ع) و آغاز امامت صاحب‌الزمان(عج) محفل انس با قرآن با حضور قاری بین‌المللی کشورمان برگزار ‌شد.
بر همین اساس در این محفل نورانی که روز چهارشنبه ۱۵ آبان‌ماه و بعد از نماز عشاء برگزار ‌شد، رحیم خاکی، قاری بین‌المللی کشورمان به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید ‌پرداخت. این‌ محفل نورانی در مسجد امام جعفر صادق(ع) صادقیه برگزار شد.
اعلام برنامه کرسی‌های تلاوت نفحات‌القرآن ویژه هفته وحدت
نفحات‌القرآن به مناسبت آغاز هفته وحدت کرسی‌های تلاوت را با دعوت از قاریان بین‌المللی و ملی طی بازه زمانی ۱۶ تا ۲۲ آبان‌ماه برگزار می‌کند.
براساس این گزارش، کرسی تلاوت ۳۸۸ با حضور محمدحسن موحدی، قاری بین‌المللی کشورمان، ۱۶ آبان‌ماه، پس‌ از اقامه نماز مغرب و عشا در مسجد امیرالمؤمنین(ع) واقع در اتوبان شهید باقری، تقاطع زین‌الدین برگزار می‌شود. همچنین کرسی قرآنی ۳۸۹‌ با تلاوت مهدی غلام‌نژاد، قاری بین‌المللی، یکشنبه، ۱۹ آبان‌ماه، در مسجد امام سجاد(ع) در دانشگاه شهید بهشتی(عباسپور) برپا خواهد شد.
همچنین کرسی تلاوت ۳۹۰‌ نیز، با حضور محمد برخورداری، قاری و مبتهل‌خوان ممتاز کشومان، یکشنبه، ۱۹ آبان‌ماه پس از اقامه نماز مغرب و عشا در مسجد امام حسن(ع) واقع در فلکه سوم دولت‌آباد و همچنین کرسی تلاوت دیگر نیز با اجرای محمدهادی صلحجو، قاری ممتاز کشورمان، دوشنبه، ۲۰ آبان‌ماه، پس از نماز مغرب و عشا در مسجدالغدیر تهرانسر، شهرک دریا برگزار می‌شود.
برگزاری بیست و سومین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشگاه پیام نور
مرحله کشوری بیست و سومین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشگاه پیام نور شامگاه ۱۲ آبان‌ماه با برگزاری مراسم افتتاحیه رسماً آغاز شد و تا صبح روز سه‌شنبه، ۱۴ همین ماه نیز ادامه داشت.
مراسم افتتاحیه این جشنواره که در آن ۲۰۰ دانشجوی شرکت کننده و ۶۰ مهمان قرآنی حضور داشتند، با حضور جمعی از مسئولان استانی و کشوری دانشگاه پیام نور و به میزبانی استان کرمان برگزار ‌شد.
همچنین، مراسم اختتامیه بیست و سومین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشگاه پیام نور نیز صبح روز سه‌شنبه، ۱۴ آبان همراه با معرفی برگزیدگان رشته‌های مختلف برگزار شد.
اجرای نماینده ایران در مسابقات قرآن امارات
نماینده کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن امارات که در بین ۷۰ شرکت‌کننده کمترین سن را دارد، روز ۱۴ آبان‌ماه به سؤالات هیئت داوران این مسابقات پاسخ داد.
زینب فیضی حافظ نوجوان کل قرآن کریم این روزها به عنوان نماینده کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن امارات ویژه بانوان در این کشور حضور دارد. فیضی که به همراه مادر خود در این مسابقات حضور یافته است، اجرای خود را انجام داد تا منتظر نتیجه کار خود و سایر شرکت کنندگان در این دوره از مسابقات بماند.
برگزاری مرحله نهایی بیست و چهارمین دوره مسابقات قرآن دانشگاه آزاد
مرحله نهایی بخش شفاهی بیست و چهارمین دوره مسابقات قرآن دانشگاه آزاد اسلامی صبح روز ۱۲ آبان‌ماه آغاز شد. این مسابقات روز‌های ۱۲ تا ۱۴ آبان‌ماه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس و نیز مجموعه سازمان مرکزی دانشگاه در تهران برگزار ‌شد.
میزبانی این مرحله از مسابقات با دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس بود، ولی بنا به دلایلی مسابقات اساتید صرفاً در این دانشگاه برگزار و مسابقات بخش کارکنان و دانشجویان در مجموعه سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی در تهران برپا شد.
مراسم اختتامیه مرحله نهایی بخش شفاهی بیست و چهارمین دوره مسابقات قرآن دانشگاه آزاد اسلامی نیز روز 14 آبان‌ماه در محل سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.
تعویق زمان آغاز ثبت‌ نام آزمون سراسری حفظ قرآن
معاون آموزش و برنامه‌ریزی اداره کل آموزش و برنامه‌ریزی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تعویق زمان آغاز ثبت‌نام آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم خبر داد.
مریم قاسم‌احمد، معاون آموزش و برنامه‌ریزی اداره کل آموزش و برنامه‌ریزی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه زمان آغاز ثبت‌نام برای هجدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت به تعویق افتاده است، در مورد دلایل تعویق زمان ثبت‌نام، گفت: با توجه به درخواست‌های موسسات برای اطلاع‌رسانی بیشتر و نیز فراهم ساختن بهتر زیرساخت‌ها زمان را چند روزی به تعویق انداختیم تا شاهد حضور گسترده‌تر و پررنگ‌تر موسسات در آزمون باشیم.
وی با تأکید بر اینکه زیرساخت‌های فنی برای شروع ثبت‌نام آماده شده است، در پاسخ به سؤالی در مورد برطرف شدن مشکلات فنی ادوار گذشته در این دوره، افزود: معمولاً در همه آزمون‌ها برخی مشکلات جزئی وجود دارد. همانگونه که سال‌های گذشته زیرساخت‌ها به خوبی فراهم بوده است، امسال نیز تمام تلاش خود را برای برگزاری هرچه مطلوب‌تر این آزمون به کار خواهیم گرفت.

معرفی مدیر مراکز شبانه‌روزی حفظ تخصصی یکساله بیت‌الاحزان
طی نشست شورای عالی مراکز شبانه‌روزی مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س)، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر شاهسونی، به عنوان مدیر مراکز شبانه‌روزی حفظ تخصصی یکساله به مدت حداقل دو سال منصوب شد. این جلسه با حضور مدیرمسئول و تعدادی از مدیران مراکز شبانه‌روزی برگزار شد.
شاهسونی طی سخنانی گفت: علت این انتصاب، استعفای مدیر پیشین مراکز شبانه‌روزی بوده است. همچنین در نظر داریم تا فعالیت مدارس شبانه‌ر‌وزی به صورت منسجم‌تر انجام شود، به گونه‌ای که همسان‌سازی میان تمام برنامه‌های آموزشی انجام شود.

حضور رئیس مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی در ایکنا

حجت الاسلام والمسلمین میریان، رئیس مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی به منظور آشنایی بیشتر با نحوه انتشار اخبار تنها رسانه قرآنی کشور در تحریریه ایکنا حضور یافت و در گفت‌وگو با مسئولان این خبرگزاری بر تعامل بیشتر بین خبرگزاری و مرکز قرآن کریم تأکید کرد.

نمایشگاه میراث وقف

همزمان با دهه وقف نمایشگاه میراث وقف شنبه، ۱۱ آبان با حضور علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی، نماینده ولی‌فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در محل موزه ملی ایران افتتاح شد. در روزهای پایانی نمایشگاه میراث وقف، شاهد حضور پرشور مردم در نمایشگاه بودیم، استقبال گرم و پرشور مردم از نمایشگاه در چهارمین روز برپایی، نشان از انس جامعه با فرهنگ وقف دارد.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
موسوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۹ - ۱۰:۵۴
0
0
خدا تغییرات رو بخیر کنه هرچند چشممان آب نمیخورد!
captcha