اجرای طرح ملی حفظ جزء ۳۰ قرآن در خوزستان/ ایجاد مسیر حفظ کل قرآن
کد خبر: 3856267
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۲

اجرای طرح ملی حفظ جزء ۳۰ قرآن در خوزستان/ ایجاد مسیر حفظ کل قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ طرح ملی حفظ جزء ۳۰ قرآن در خوزستان ویژه دانش‌آموزان و فرهنگیان اجرا می‌شود و هدف از آن تحقق بخشیدن به منویات مقام معظم رهبری در زمینه تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن و ایجاد انگیزه در مسیر حفظ کل قرآن است.

بلاسم

به گزارش ایکنا از خوزستان، نشست کارگروه توسعه آموزش عمومی قرآن کریم استان، امروز، 20 آبان‌ماه در معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خوزستان برگزار شد.

علی بلاسم، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز اداره‌کل آموزش و پرورش استان، با بیان اینکه خوزستان دارای بیش از 60 مرکز دارالقرآن است، گفت: به‌منظور اجرای بهتر طرح ملی حفظ جزء 30 قرآن کریم در تاریخ 12 آذرماه، نشست توجیهی برای مدیران مراکز برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: طرح ملی حفظ جزء 30 قرآن کریم از سال گذشته با مشارکت سازمان اوقاف، وزارت ارشاد، صدا و سیما و آموزش و پرورش آغاز شده و امسال برای دومین سال اجرا خواهد شد. سال گذشته 110 هزار دانش‌آموز از استان خوزستان در سامانه همگام ثبت‌نام کردند. این طرح قرآنی ویژه دانش‌آموزان و کارکنان فرهنگی است تا برای حدود آن‌ها به مسیر حفظ قرآن کریم در راستای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم ایجاد انگیزه کند.

بلاسم گفت: با توجه به استقبال گسترده دانش‌آموزان از این طرح می‌طلبد که درباره ظرفیت‌های انگیزشی با همکاری دستگاه‌ها و ادارات اقدامات ویژه انجام شود. از این تعداد شرکت‌کننده ما فقط توانستیم به 1435 نفر جایزه بدهیم یعنی بالای 97 هزار نفر از دانش‌آموزان بدون تقدیر مانده بودند چون توانایی‌ مالی آن را نداشتیم. در مرحله اول اجرای طرح 563 جایزه یعنی سه درصد، در مرحله دوم 239 جایزه یعنی 1.8 درصد، و در مرحله سوم 233 جایزه یعنی 4.5 درصد به دانش‌آموزان جایزه تعلق گرفت که بسیار آمار پایینی است.

رئیس اداره قرآن آموزش و پرورش استان بیان کرد: همه والدین و ما مجریان امر تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش دغدغه و نگرانی تربیت فرزندانمان را داریم؛ بنابراین اگر دانش‌آموزان در این طرح قرآنی وارد شوند سرمایه‌گذاری و ایجاد انگیزه‌ای برای ادامه مسیر در این راه است.

حجت‌الاسلام علی فدیعمی، رئیس دارالقرآن خوزستان، در این نشست بیان کرد: می‌توان از فرصت زنگ صبحگاهی برای پخش سوره‌های جزء سی قرآن کریم با ترتیل کودکان استفاده کرد. همچنین موضوع اهدای جوایز می‌تواند در قالب برگزاری جشن حفظ قرآن با مشارکت والدین، نتایج بهتری از لحاظ مالی و امکاناتی دربر داشته باشد.

وی ادامه داد: لازم به ذکر است که دانش‌آموزان از طریق شرکت در طرح حفظ جزء سی قرآن کریم با آزمون‌های حفظ و دارالقرآن اداره‌کل تبلیغات اسلامی خوزستان مرتبط شده و انگیزه ادامه حفظ قرآن را پیدا کنند.

فدیعمی گفت: در سیستم اداری در ابتدا یک طرح با جدیت دنبال می‌شود اما پس از مدتی تب و تاب آن فروکش می‌کند اما اگر ما بتوانیم از ظرفیت این طرح استفاده کرده و دانش‌آموزان را به یکدیگر مرتبط کنیم تا گروه‌های قرآنی خودشکل یافته را تشکیل دهند نتیجه بهتری حاصل خواهد شد.

بنا بر این گزارش، نظراتی همچون استفاده از دانش‌آموزان در طرح شهید بهنام محمدی، هدایت خیران برای پشتیبانی از این طرح قرآنی، در اولویت قرار گرفتن طرح حفظ جزء سی قرآن کریم در بازرسی‌های فصلی بازرسان اداره آموزش و پرورش از مدارس، استفاده از فضای زنگ تفریح، اطلاع‌رسانی بهتر طرح حفظ در مدارس برای آگاهی بیشتر والدین و استفاده از پایگاه‌های بسیج مردمی، بسیج دانش‌آموزی، حلقه‌های صالحین و مساجد برای گسترش این طرح، از سوی اعضای حاضر در نشست برای پیشبرد اهداف این طرح قرآنی بیان شد.

انتهای پیام
captcha