تبیین مبدأ و معاد؛ مقدمه دعوت به نماز
کد خبر: 3856950
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۷

تبیین مبدأ و معاد؛ مقدمه دعوت به نماز

گروه اجتماعی ــ کارشناس مرکز تخصصی نماز با بیان اینکه ما پدر و مادرها و مربیان و مدیران یاد گرفتیم به فرزندانمان بگوییم نماز بخوان، گفت: ولی غافل هستیم که قبل از دستور به نماز روی عقیده آن‌ها کار کنیم و مبدأ و معاد را برای آن‌ها روشن سازیم.

پیش از نماز، مبدأ و معاد را برای دانش‌آموز روشن کنیم/محبت و اقتدار؛ دو اصل قرآنی تربیت

به گزارش ایکنا از خوزستان، حجت‌الاسلام علی‌اکبر وحیدی، کارشناس مرکز تخصصی نماز قم در اجلاس استانی نماز و مدرسه که امروز، چهارشنبه، 22 آبان در اداره آموزش و پرورش ناحیه 4 اهواز برگزار شد، گفت: در دوره صدر اسلام همه جنگ‌های پیامبر(ص) با کفار و مشرکین بود، اما بعد از پیامبر تمام جنگ‌ها و سختی‌ها از سوی نمازخوان‌ها علیه ائمه(ع) رقم خورد. قاتل حضرت اباعبدالله(ع) نمازخوان بود و تمام زجری که اهل‌بیت(ع) کشیدند و زندان‌هایی که رفتند به خاطر نمازخوان‌ها بود، بعد از پیامبر نمازخوان‌ها مشکل جامعه اسلامی هستند؛ مسئله کجاست؟

وی با اشاره به اهمیت نماز و جایگاه آن در دستورات دینی گفت: آنچه به‌عنوان مقدمه نماز باید روی آن کار کنیم و به‌عنوان مربیان، معلمان و دانش‌آموزان دست روی آن بگذاریم و مهم‌ترین شیوه دعوت به نماز هم هست، کار بر روی عقاید است. نمازخوان‌هایی که کمر اسلام را شکستند، نمازخوان‌هایی بودند که حرکت ظاهری داشتند ولی اعتقادات آن‌ها کامل نبود، نماز می‌خواندند اما امام را نمی‌شناختند.

وحیدی تصریح کرد: ما پدر و مادرها و مربیان و مدیران یاد گرفتیم به بچه‌هایمان بگوییم نماز بخوان ولی غافل هستیم که قبل از دستور به نماز روی عقیده آن‌ها کار کنیم. روی این مسئله که زندگی او موحدانه باشد. در قرآن کریم، حضرت لقمان پیش از امر به نماز درباره توحید با فرزندش سخن می‌گوید: «وَإِذْ قَالَ لُقْمَانُ لِابْنِهِ وَهُوَ يَعِظُهُ يَا بُنَيَّ لَا تُشْرِكْ بِاللَّهِ»(لقمان، 13). شاخصه زندگی موحدانه این است که اطاعت از غیرخدا ممنوع باشد.

کارشناس مرکز تخصصی نماز قم گفت: چرا برخی نمازخوان‌ها بعد از مدتی نماز نمی‌خوانند؟ چون به رفتار دعوت کردیم ولی به اعتقاد دعوت نکردیم. آن اعتقاد مقدمه است. حضرت لقمان توحید را بر نماز مقدم کرده است. بعد از توحید هم معاد و حسابرسی را برای فرزند روشن می‌سازد و پس از آن می‌گوید: «يَا بُنَيَّ أَقِمِ الصَّلَاةَ». در شیوه‌های دعوت به نماز باید شیوه‌های دعوت به توحید و معاد هم مطرح شود و باید بدانیم این جهان مبدأ و معاد دارد.

وی با تصریح به ایجاد شبهه از سوی برخی از معلمان میان دانش‌آموزان گفت: مردم فرزندان خود را به ما می‌دهند که آن‌ها را شیعه تربیت کنیم، اگر معلم لائیک باشد اجازه تدریس ندارد. اگر کسی اعتقادات دیگری دارد به خودش مربوط است ولی حق ندارد فرزندان مردم را آن ‌طور که می‌خواهد تربیت کند. اگر اعتقادات بچه‌ها محکم شد با شبهه‌ها نمی‌لغزند؛ بنابراین روی اعتقادات وقت بیشتری بگذارید. اسلام دین سؤال و پرسش است. سؤال‌های خود را بپرسید. یک بار دیگر اعتقادات خود را ورق بزنید. یک بار دیگر شیعه شوید اما محکم شیعه شوید.

وحیدی در ادامه پایگاه اینترنتی «قنوت» زیر نظر مرکز تخصصی نماز را جهت مراجعه به مربیان معرفی کرد و گفت: مهم‌ترین شیوه‌های دعوت به نماز تبلیغ چهره به چهره است. به این دلیل که ما باید اول علت ترک نماز را پیدا کنیم. علت ترک نماز برای برخی تنبلی، برای برخی شبهه، برای برخی رفیق بد است. این مسائل با این همایش‌ها حل نمی‌شود و تبلیغ چهره به چهره مؤثر است.

این کارشناس نماز در پایان با تأکید بر اینکه قبل از امر و نهی باید بچه‌ها را عاشق خود کنیم، اظهار کرد: حضرت لقمان محبت‌آمیز با فرزندش صحبت می‌کند. دو اصل روانشناسی زیبا در تربیت کودک که از قرآن کریم قابل استفاده است، محبت و اقتدار است. هر کدام را زیر سؤال ببریم تربیت پاسخگو نیست.

انتهای پیام
captcha