دلایل اولویت پوشش رسانه‌ای بر حضور مردمی در مسابقات قرآن
کد خبر: 3861580
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۰
مهدی دغاغله بیان کرد:

دلایل اولویت پوشش رسانه‌ای بر حضور مردمی در مسابقات قرآن

گروه مسابقات ــ داور صوت سی و چهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان سراسر کشور از سطح بالای این دوره در مقایسه با ادوار گذشته سخن گفت و افزود: پوشش رسانه‌ای رقابت‌های تخصصی قرآن بر حضور فیزیکی مردم اولویت دارد.

مهدی دغاغله، داور صوت و رئیس هیئت داوران سی‌وچهارمین دوره جشنواره قرآن و عترت، در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی ایکنا به شیراز، درباره سطح رقابت‌های قاریان اظهار کرد: سطح تلاوت‌ها در حد مطلوب بود و شرکت‌کنندگان نیز معمولاً از قاریان شناخته‌شده مسابقات کشوری هستند که به عنوان دانشجو در این دوره حضور پیدا کرده‌اند و همه تراز خوبی داشتند و این جشنواره در این رشته در سطح بین‌المللی قرار داشت.

وی با اشاره به اینکه سطح این جشنواره در قیاس با دوره گذشته بالاتر است، ادامه داد: رقابت‌ها نزدیک به هم است، به طوری که تعدادی از قاریان به مرحله فینال راه پیدا کردند.

این داور بین‌‌المللی کشورمان درباره اینکه سطح آموزش عمومی و تخصصی در استان‌ها ارتقا یافته است، اظهار کرد: خیر، جا دارد بهتر از این نیز باشد. پیشنهاد می‌کنم دور‌ه‌های کارورزی و کارگاه‌های تقویتی با دعوت از اساتید برجسته به جهت بالا بردن سطح متسابقان پیش از رقابت‌ها برگزار شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا حضور داوران در سالن مسابقات و در کنار جایگاه متسابقان موجب اضطراب بیشتر متسابق نمی‌شود؟ گفت: این شیوه سنتی است. ممکن است از جهاتی حضور داوران جنبه‌های مثبتی داشته باشد اما جنبه منفی نیز دارد که قطعاً بر روحیه متسابق تأثیرگذار است. هنگامی که متسابق از فاصله نزدیکی هیئت داوران را می‌بیند که مشغول نوشتن نکات یا دادن امتیاز و نمره هستند، ممکن است مضطرب و روحیه‌اش ضعیف شود. اگر داوران در اتاقی مجزا باشند، اندکی این استرس‌ها از قاریان و حافظان دور می‌شود.

دغاغله درباره میزان استقبال و حضور مخاطبان در سالن برگزاری رقابت‌ها تصریح کرد: پوشش خبری و رسانه‌ای مسابقات بهتر از حضور فیزیکی مردم است. معتقدم متسابق به دلیل مطرح بودن بحث مسابقه و رقابت به سکوت و تمرکز نیاز دارد. اگر محفل انس با قرآن بود، شرکت مخاطبان خوب بود. بنابراین معتقدم برای این کار که از جنس مسابقات و رقابت است، فقط حضور متسابقان و شرکت‌کنندگان کفایت می‌کند. البته حضور مردم هم اگر با علاقه باشد، خوب است. حتی می‌توانیم از طریق تلویزیون، فضای مجازی و رسانه با گزینش بهترین و زیباترین صداها، برگزاری این جشنواره را اطلاع‌رسانی کنیم، مانند جنسی که می‌خواهیم در ویترین بگذاریم که اگر از بهترین‌ها باشد، اثرش بیشتر است.

رئیس هیئت داوران این دوره از مسابقات در پاسخ به این سؤال که چرا کارنامه متسابقان رشته قرائت تحقیق یک‌جا در پایان رقابت‌ها داده می‌شود و بلافاصله پس از اجرا نیست؟ اظهار کرد: این امر به دلیل محدود بودن قرعه‌ها بود. چهار قرعه برای قاریان در نظر داشتیم که باید یکی را انتخاب می‌کردند. اکثراً نیز به دلیل تلاوت آسان‌ از لحاظ صوت و لحن، سوره هود را انتخاب کردند. با اعضای هیئت داوران به این نتیجه رسیدیم که اگر کارنامه هر قاری پس از اجرا به او داده شود، ممکن است در مواردی موجب کمک به رقیبش شود. بنابراین تصمیم فوق اخذ شد.

وی درباره قرعه‌های فینالیست‌های رشته قرائت تحقیق بیان کرد: فینال فقط یک قرعه است و پیشنهاد می‌کنم که قاریان برگزیده به حالت قرنطینه در مکانی باشند، آن هم با علم به اینکه قرعه را می‌دانند و تمرین می‌کنند، اما از اجرای قاری در جایگاه مطلع نباشند و اجرای آن را نشنوند. البته هنوز درباره آن تصمیم‌گیری نشده است.

یادآور می شود، سی‌و‌چهارمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز از 12 تا 14 آذرماه در حال برگزاری است. همچنین اختتامیه این جشنواره پنجشنبه، 14 آذرماه در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر احمد بن موسی الکاظم(ع) با حضور مسئولان و مدیران ارشد همه دستگاه های دانشگاهی برگزار خواهد شد.

همچنین آقایان برگزیده رشته‌های قرائت تحقیق و حفظ کل به هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان، که از سوی سازمان قرآنی دانشگاهیان وابسته به جهاددانشگاهی هر دو سال یکبار برگزار می شود، راه پیدا می کنند.

انتهای پیام
captcha