مربیان قرآن مهارت‌های قرآن‌پژوهی خود را ارتقا دهند
کد خبر: 3861706
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۳

مربیان قرآن مهارت‌های قرآن‌پژوهی خود را ارتقا دهند

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ امام جمعه اهواز با بیان اینکه قرآن کریم یک حقیقت نورانی است، گفت: مربیان قرآن مهارت‌های خود در زمینه پژوهش‌های قرآنی را ارتقا دهند.

مربیان قرآن مهارت‌های قرآن‌پژوهی خود را ارتقا دهند

به گزارش ایکنا از خوزستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدنبی موسوی‌فرد‏، نماینده ولی فقیه در خوزستان در دوره پیشرفته تربیت مؤلفان و استادان قرآن‌پژوهی که امروز 13 آذرماه در اهواز آغاز شد، با تبریک سالروز میلاد امام حسن عسکری(ع)، اظهار کرد: تمام اجزای عالم دارای نظم و چینش خاصی است و خداوند همه کائنات را براساس مدار خاصی قرار داده تا ما انسان‌ها از آن نظم را بیاموزیم.

وی با اشاره به تأخیر پیش آمده در آغاز برنامه، تصریح کرد: سر وقت آغاز نشدن برنامه‌ها مربوط به کل کشور است. کلام امیرالمومنین(ع) مبنی بر «اوصیکم بتقوی الله و نظم امرکم» به رعایت نظم تأکید دارد؛ امام راحل، مقام معظم رهبری و مراجع تقلید همواره بر نظم تاکید داشته‌اند. بزرگان دینی در عمل و گفتار توصیه می‌کنند که اهل نظم باشیم چون ساعات عمر باز نمی‌گردند.

موسوی‌فرد با اشاره به آیه 2 سوره انفال «إِنَّمَا المُؤمِنونَ الَّذينَ إِذا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَت قُلوبُهُم وَإِذا تُلِيَت عَلَيهِم آياتُهُ زادَتهُم إيمانًا وَعَلىٰ رَبِّهِم يَتَوَكَّلونَ؛ مؤمنان حقیقی آنانند که چون ذکری از خدا شود دل‌هاشان ترسان و لرزان شود و چون آیات خدا را بر آنها تلاوت کنند بر مقام ایمانشان بیفزاید و به خدای خود در هر کار توکل می‌کنند.»، گفت: کلمه «إِنَّمَا» ادات حصر است و در ادبیات عرب به معنای این است که شرایط دو منظوره یعنی اثبات و نفی را می‌رساند؛ وقتی «إِنَّمَا» در این آیه آمده به معنای این است که ویژگی‌های مومنان همین است و چیزی غیر از این نیست. محتوای این آیه آن است که وقتی آیات قرآن خوانده می‌شود در پایان ایمان ما زیاد شود اما آیا ما به این مرحله رسیده‌ایم؟

امام جمعه اهواز در ادامه این مطلب، بیان کرد: در آیات پایانی سوره توبه به این نکته اشاره شده است که وقتی آیه‌ای نازل می‌شد منافقان مسخره می‌کردند و آیه 2 سوره انفال، میزان سنجش مومن را میزان تاثیرگذاری قرائت قرآن بر ایمان معرفی می‌کند.

وی عنوان کرد: قرآن کریم یک حقیقت نورانی است و خداوند هم خودش را به عنوان نور معرفی کرده و هم قرآن را در آیات متعدد به عنوان نور معرفی کرده است. نور عالم از فوق بهشت(عِنْدَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ) تنزل پیدا کرده است. آیات قرآن نهان دارند و متن و بطون آن مهم است. کسی که می‌خواهد به باطن قرآن راه یابد باید طهارت باطن داشته باشد. درست است که خوزستان در تلاوت قرآن از استان‌های برتر است اما در بخش فهم و تفسیر قرآن این گونه نیست.

موسوی‌فرد درباره شخصیت علمی دکتر بیستونی، بیان کرد: ایشان از دانشمندان علوم قرآنی است که تالیفات متعددی دارد و دارای تجربه بسیار ارزشمند است. در خرمشهر با ایشان زیاد کار کردیم شما هم تلاش کنید تا مهارت‌های ایشان را تمرین کنید و در استان منشأ اثر باشید.

همچنین حجت‌الاسلام محمدمهدی نبی‌زاده، مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان هم در این دوره اظهار کرد: ظرفیت‌های استان خوزستان در کشور و جهان بی‌نظیر است.

وی با اشاره به تحسین مقام معظم رهبری از تلاوت قاسم مقدمی، گفت: این ظرفیت استان خوزستان است که از مراکز قرآنی دنیا پیش بیفتد. تبلیغات اسلامی هم با بضاعت خود سعی می‌کند در این زمینه پیشرو باشد و ساختمان دارالقرآن الکریم در اختیار همه علاقه‌مندان و خادمان قرآن کریم قرار دارد. امید است که این جلسات ثمربخش باشد و برکت آن به همه علاقه‌مندان برسد و شرکت‌کنندگان تبدیل به سفیران قرآنی در شهرهایشان شوند.

انتهای پیام
captcha