دستورالعمل جشنواره تلاوت‌های مجلسی نیازمند اصلاح است/ بررسی دلایل حضور نداشتن نخبگان
کد خبر: 3862300
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۵

دستورالعمل جشنواره تلاوت‌های مجلسی نیازمند اصلاح است/ بررسی دلایل حضور نداشتن نخبگان

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ داور چهاردهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی و مردمی در استان خوزستان با بیان اینکه دستورالعمل این جشنواره نیاز به اصلاح دارد، گفت: با توجه به ظرفیت استان، انتظار داشتیم که قاریان بیشتری حضور پیدا کنند؛ البته دلایل حضور نداشتن نخبگان را باید مورد بررسی قرار داد.

دستورالعمل جشنواره تلاوت‌های مجلسی نیازمند اصلاح است/ بررسی دلایل عدم حضور نخبگانجشنواره تلاوت‌های مجلسی مردمی در خوزستان در حالی برگزار شد که رقابت میان جوان‌ترها و باسابقه‌ها بود اما مردم انتخاب دیگری داشتند که به گفته هیئت نظارت انتخاب به حقی بوده است.

براساس آیین‌نامه جشنواره تلاوت مجلسی، داوری تلاوت‌ها براساس نظر مردمی و همچنین نظر استادان در جلسات انجام می‌شود و با توجه به وقت محدود در جلسات قرآن، قاری شرکت‌کننده در 7 تا 9 دقیقه به قرائت می‌پردازد و پس از آن در بخش‌های صوت و لحن، وقف و وصل، تجوید، حرکات ظاهری و ارتباط قاری با مستمع مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

متن زیر گفت‌وگوی ایکنا با جاسم حسینی‌زاده، داور چهاردهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی و مردمی در استان خوزستان و همچنین حسین مجدمی، برگزیده این جشنواره استانی است. 

جاسم حسینی‌زاده، داور چهاردهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی و مردمی در استان خوزستان، اظهار کرد: برگزاری جشنواره از نظر سطح کیفی تلاوت قاریان و حضور پر شور حاضران دارای کیفیت قابل قبولی بود.

وی ادامه داد: بر اساس آیین‌نامه تعریف شده برای این گونه مسابقات داوری در بخش‌های مختلف تقریباً به‌صورت کلی بوده و میانگین نمرات داوران تعیین‌کننده تعداد آرا فنی است. بخش‌های داوری این مسابقه شامل 20 امتیاز تجوید و فصاحت، 20 امتیاز وقف و ابتدا، 20 امتیاز صوت و لحن، 20 امتیاز ارتباط بین قاری و مستمع و 20 امتیاز حرکات ظاهری قاری است. مدت زمان اجرای قاری براساس آیین‌نامه 7 تا 9 دقیقه بود و در نهایت حسین مجدمی با رأی مردم به عنوان نفر نخست انتخاب شد. با توجه به ظرفیت استان خوزستان انتظار ما این بود که قاریان بیشتری در جشنواره حضور پیدا کنند که البته دلایل عدم حضور نخبگان این عرصه را باید مورد بررسی قرار داد. 

داور چهاردهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی و مردمی در استان خوزستان، گفت: دستورالعمل این مسابقات نیاز به اصلاح دارد و این کار را می‌توان با مشورت استادان فن انجام داد. طبیعتاً میان تلاوت مجلسی و تلاوت مسابقه‌ای تفاوت‌هایی از حیث التزام به آیین‌نامه داوری و بسیاری از مسائل دیگر وجود دارد.

وی تصریح کرد: حسین مجدمی که از سوی مردم به عنوان برگزیده این جشنواره انتخاب شد جوان، علاقه‌مند و جویای نام و نیازمند است که در برخی بخش‌های قرائت خود را تقویت کند و تجربه بیشتری را کسب کند.

همچنین حسین مجدمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنای خوزستان اظهار کرد: قرائت را از دوران دبیرستان آغاز کردم و شرکت در مسابقات قرآن دانش‌آموزی و اوقاف هم در کارنامه‌ام است. آقایان حمیدی، بلاسم و موسوی در قرائت از استادان من بودند.

مجدمیمجدمی گفت: برای بار اول بود که در جشنواره تلاوت‌های مجلسی مردمی شرکت کردم و اکنون که راه‌یافته به کشوری شدم از شرایط آن بی‌اطلاع هستم، اما اگر مثل استانی باشد حتماً رتبه می‌آورم. قصد من کسب رتبه نبود فقط خواستم در جشنواره شرکت کنم و فکر نمی‌کردم اول شوم چون آقای شوکاوی استاد من است. به غیر از اینکه زمان قرائت کم بود ایراد دیگری نمی‌توانم از آیین‌نامه بگیرم و اینکه مسابقات با انتخاب مردم نتیجه‌اش مشخص شد و رأی داور فقط 10 امتیاز داشت هم نکته مثبت این جشنواره بود. سعی می‌کنم مدت زمان باقیمانده تا مرحله کشوری جشنواره را تمرین کنم و برای این کار باید بیشتر قرائت بشنوم.

انتهای پیام
captcha