نبود فضای استارتا‌پ‌ و کارآفرینی در مساجد بی‌معنا است
کد خبر: 3863281
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۴

نبود فضای استارتا‌پ‌ و کارآفرینی در مساجد بی‌معنا است

گروه فرهنگی ــ حجت‌الاسلام پناهیان با بیان اینکه دیگر مثل گذشته نمی‌توانیم از طریق امور معنوی حلقه‌های صالحین و معرفت‌افزایی افراد را به مساجد جذب کنیم بلکه کاریابی و کارآفرینی و کارآموزی بعد مهم کار فرهنگی در مساجد است، افزود: معنا ندارد که مسجد فضایی برای استارتا‌پ‌های کارآفرینی نداشته باشد.

پناهیان

به گزارش ایکنا از خوزستان، نشست «جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در گام دوم» از سوی مؤسسه آموزشی پژوهشی صراط با حضور فعالان فرهنگی کلانشهر اهواز، شامگاه گذشته، 19 آذرماه در تالار شهید جمال‌پور برگزار شد.

حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان، رئیس حوزه علمیه دارالحکمه در این نشست با تأکید بر اینکه مسائل اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در جامعه امروز ما در هم تنیده هستند و از هم تأثیر پذیرفته و بر هم تأثیر می‌گذارند، گفت: بر اساس این ویژگی جدید در اجتماع کنونی فعالان مساجد باید تک‌بعدی عمل کردن را رها کرده و به همه ابعاد اجتماع بپردازند.

وی ادامه داد: این موضوع به آن معناست که در هم تنیدگی مسائل سیاسی، فرهنگی، معنوی و سبک زندگی به ابزاری تبدیل می‌شود تا ما هیئتی فکر کنیم و عمل کنیم. دیگر مثل گذشته نمی‌توانیم از طریق امور معنوی حلقه‌های صالحین و معرفت‌افزایی افراد را به مساجد جذب کنیم بلکه کاریابی و کارآفرینی و کارآموزی یک بعد مهم کار فرهنگی در مساجد است. معنا ندارد که مسجد فضایی برای استارتا‌پ‌های کارآفرینی نداشته باشد.

حیات بشر را نمی‌توان از هم تفکیک کرد

پناهیان با بیان اینکه، یک جامعه به پیشرفت رسیده که مساجد بدون هماهنگی هم کارهایشان پیش نمی‌رود، گفت: این درهم تنیدگی در بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری به وضوح مشاهده می‌شود. هفت موضوع نهایی که در این بیانیه به عنوان برکات چهل سال گذشته انقلاب اسلامی از سوی ایشان بیان شده دارای همه ابعاد اشاره شده است. حیات بشر را نمی‌توان از هم تفکیک کرد. این شیوه حکومت طاغوت بود که می‌خواست دین را از سیاست جدا کند. در دوران دفاع مقدس دیدیم که فعالیت نظامی با امور دینی تلفیق شد و به شهادت منجر شد.

وی با اشاره به مأموریت‌های مسجد تصریح کرد: وقتی که رسول خدا(ص) نماز خود را به خاطر کودکان در مسجد نبی زودتر تمام می‌کردند، به معنای این است که مسجد جای کودکان است و آموزش ندادن به مادران به منظور چگونه برخورد کردن با فرزندانشان در مسجد بی‌معناست. مساجد باید برای خود رسالت فرهنگی توانمندسازی زنان و جوانان را تعریف کنند.

پناهیان با تأکید بر فعالیت فعالان مساجد در عرصه اقتصادی علاوه بر فعالیت‌های فرهنگی افزود: مساجد باید به محلی برای کنترل افکار و رفتار مدیران تبدیل شود که اگر چنین اتفاقی محقق شد رشوه و فساد اقتصادی ریشه‌کن می‌شود.

این مدرس حوزه علمیه، فعالان فرهنگی مساجد را به بازخوانی سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان در ماه رمضان سال جاری توصیه کرد و افزود: سطح مطالبات ما باید در حد مطالبات تخصصی، حل مسئله، تصمیم‌سازی برای مدیران، کنترل اجرای تصمیمات با هوشیاری باشد؛ چرا که مباحث مدیریتی ریشه در مسائل سیاسی دارد.

فعالیت‌های فرهنگی همه‌جانبه باشد

پناهیان عنوان کرد: ما وارد عصر جدیدی شده‌ایم. گام دوم به این معنا نیست که ما در چهل سال گذشته اشتباه عمل کردیم بلکه یعنی عملکرد ما درست بوده و اکنون باید آن مسیر را تکمیل کنیم. فعالیت‌های خودجوش تک‌موضوعی به فعالیت‌های شبکه‌ای و همه ‌جانبه تبدیل شده‌اند. فعالیت‌های فرهنگی باید همه جانبه باشند و این همان نکته‌ای است که از گام دوم انقلاب برمی‌آید.

وی ادامه داد: نیروهای حزب‌الهی باید مهارت‌های لازم را کسب کرده و پس از مدتی نیروهای انقلابی تربیت کنند تا به تحقق اهداف گام دوم انقلاب بپردازند. فعالیت‌های همه جانبه یعنی تحقق سیاست ما عین دیانت ماست. از سوی دیگر منشأ همه مشکلات معیشتی ما در غرب‌زدگی است. ما درست فرهنگ غرب را نقد نمی‌کنیم به همین دلیل غرب‌زدگی هنوز در کشور ما وجود دارد. باید به مردم گفت که غرب رونق اقتصادی ایجاد نکرده و نتیجه آن تفکر وضعیت معیشتی کنونی است. بر فعالان فرهنگی مساجد واجب است که درباره اعتراضات مردم فرانسه تحقیق کنند و بدانند که آنها به چه علت در خیابان‌ها هستند. حقوق نجومی دادن به مدیران برای اینکه بهتر کار کنند معنا ندارد. شاخص انقلابی بودن رونق تولید اقتصادی است. پس بنابراین باید از سبک زندگی غربی جدا شده و همان سبک زندگی جهادی و انقلابی را به مردم معرفی کنیم.

حقوق نجومی مدیران

بخش دیگر این نشست به پرسش و پاسخ حاضران پرداخته شد که برخی از حاضران به مواردی همچون،‌ عدم همکاری برخی از روحانیت مساجد در مباحث آموزش‌های فنی و شغلی، ترس از پولدار شدن در فعالیت‌های مذهبی و هیئتی، موضوع شغل داشتن طلاب اشاره کردند. 

یکی از طلاب حاضر در جلسه این موضوع را مطرح کرد که از سوی برخی استادان حوزه بیان می‌شود که امام علی(ع) پس از به خلافت رسیدن، نخیلات و باغات خود را رها کردند و از خلافت ارتزاق می‌کردند و اینجا مسئله کار کردن طلاب مطرح می‌شود، پناهیان در پاسخ وی گفت: امیرالمومنین(ع) بعد از به خلافت رسیدن، امور معیشتی خود را رها نکردند. حضرت از بصره خواستند بیرون بیایند کیسه آذوقه خود را به همراه داشتند و فرمودند این کیسه گندم متعلق به باغ‌های خودم است که از مدینه آوردم و از بیت‌المال برنداشتم. کار تربیتی نباید فقط به صورت نظری انجام شود و باید در حین یک کسب و کار و کار تولیدی، کار تربیتی انجام شود. اینکه یک نفر مقابل طلبه‌ای بنشیند و به طور نظری تربیت شود و هیچ امری از امور زندگی‌اش پیش نرود، عجیب است. امام صادق(ع) در کتاب توحید مفضل می‌فرماید «به تهیه نان و گیاهان دارویی نگاه کنید» خب اینها چه معنایی دارند؟ اینها بخشی از کار تربیتی مساجد است یعنی باید این امور را به طور عملی به جوانان آموخت. اینکه می‌گویند طلبه شغل نداشته باشد یعنی پول درآوردن را به شغل تبدیل کرده‌ایم. این زندگی کارمندی چیست که برای خودمان تعریف کرده‌ایم که تنبلی را رواج می‌دهد، این تعریفی از بد زندگی کردن است. اینکه نمی‌شود ما طلبه‌ها را به حجره ببریم تا فقط درس بخواند.

پناهیان در پاسخ به سؤال یکی از فعالان فرهنگی که مطرح کرد روحانیت مساجد با ما همکاری نمی‌کنند،‌ گفت: سکولار فقط این نیست که دین را از سیاست جدا کنیم، دین را از شغل هم جدا کنیم، سکولاریسم می‌شود. پرداختن به آموزش‌های متفاوت و فنی وظیفه مسجد است. 

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره ترس از انباشت ثروت از طریق امور مذهبی و هیئتی،‌ تصریح کرد: پولدار شدن خط انحراف کمتری از عبادت دارد. همه چیز آفت دارد و فکر نکنید هیئتی شدن آفت ندارد. در هر لباس و جایگاهی می‌توان گرفتار و عجب و خودپسندی شد بنابراین باید آن را کنترل کرد و کاری هم که برای امام زمان(عج) باشد حتماً حضرت کمک کرده و ما را از انحراف دور نگه می‌دارند. 

انتهای پیام
captcha