قرائت قرآن در اتاق عمل/ دانشجویان پیگیر استعدادهایشان باشند
کد خبر: 3863703
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۷

قرائت قرآن در اتاق عمل/ دانشجویان پیگیر استعدادهایشان باشند

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ دارنده رتبه نخست جشنواره قرآن وزارت بهداشت با بیان اینکه دانشجویان باید پیگیر استعدادهای خود باشند، گفت: چرا ما نباید پرستار و پزشک قاری قرآن داشته باشیم؟ مواقع بسیاری پیش آمده که در اتاق عمل قرآن می‌خواندم که پزشک در کارش موفق باشد.

قرائت قرآن در اتاق عمل/ دانشجویان پیگیر استعدادهایشان باشندانغام جرفی، قاری قرآن کریم و دارنده رتبه نخست رشته ترتیل گروه کارکنان در بیست و چهارمین جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، اظهار کرد: در سال 72 متولد شدم و اکنون دارای مدرک کارشناسی رشته اتاق عمل از دانشکده علوم پزشکی دزفول هستم. 

وی بیان کرد: تشویق پدر و مادرم و ذوق آنها باعث شد که وارد عرصه قرآنی شوم و از سال سوم ابتدایی فعالیت مسابقه‌ای خودم را با شرکت در مسابقات قرآن دانش‌آموزی شروع کردم. قبل از مسابقات کشوری، کارگاه آماده‌سازی برگزار می‌شد و من از اساتید آن کارگاه همچون خانم دکتر عچرش، صدیقه سهیلیان و خانم محمدی‌نژاد بسیار بهره بردم. در سی‌امين دوره مسابقات سراسری قرآن و نهج‌البلاغه دانش‌آموزان كشور رتبه اول رشته قرائت را به دست آوردم. همچنین در چهار سال دوران دانشجویی هم دو بار در رشته ترتیل و دو بار در رشته تحقیق رتبه اول کشوری را به دست آوردم.

جرفی با اشاره به تفاوت سطح جشنواره قرآن دانشجویان در بخش کشوری و ملی، گفت: مسابقات قرآن دانشجویان در بخش ملی سخت‌تر است چراکه دانشجویان از همه دانشگاه‌های کشور در آن حضور دارند؛ دانشجویانی رقیب ما هستند که رشته‌شان قرآن است و نسبت به ما قوی‌تر عمل می‌کنند.

ضرورت برنامه‌ریزی برای موفقیت در امور غیردرسی 

این قاری قرآن کریم گفت: ما دانشجویانی که در رشته‌های پزشکی تحصیل می‌کنیم به دلیل مشغولیت در کلاس‌های دانشگاه، بیمارستان، طرح و ... تمرین و پرداختن به امور غیردرسی برایمان سخت‌تر است، اما این باعث نمی‌شود که خودمان را ببازیم بلکه می‌توانیم با برنامه‌ریزی از پس آن بربیاییم. 

وی ادامه داد: خداوند توفیق داد و در این مسیر قرار گرفتم و براین اساس همیشه در دوران دانشجویی وقتم را به گونه‌ای تنظیم می‌کردم که حتماً به برنامه‌های قرآنی برسم چون بسیار به آن علاقه دارم و خودم را بدون فعالیت‌های قرآنی نمی‌توانم تصور کنم و عامل موفقیتم را همین موضوع می‌دانم. وقتی که در دانشگاه پذیرفته شدم پدرم همه رتبه‌ها و لوح‌های تقدیرم را به امور فرهنگی دانشکده ارائه داد و گفت که دخترم در این زمینه فعال است و نباید از امور قرآنی فاصله بگیرد. آنها هم بسیار خوشحال شدند. به همین دلیل هم بود که برای دانشجویان خوابگاهی قرآن تدریس می کردم. تدریس خیلی بر آمادگی من تأثیر داشت و کمبود تمرین را با همین تدریس جبران می‌کردم.

جرفی بیان کرد: فضا برای فعالیت‌های قرآنی بانوان در استان و کشور فراهم است. من در دانشگاه علوم پزشکی اهواز، تدریس کارگاه‌های آماده‌سازی قرآن کارکنان و دانشجویان را برای اعزام به مسابقات کشوری برعهده داشتم؛ گرچه قرآن‌آموزان باید از نظر سطح دانش قرآنی از هم جدا شوند اما در کلاس‌های صوت و لحن به گونه‌ای تدریس می‌کردم که هم مبتدی‌ها و هم حرفه‌ای‌ترها بتوانند از آن آموزش‌ها استفاده کنند.

کمبود استاد خانم در خوزستان

قاری قرآن کریم بیان کرد: اگرچه هر کسی در هر راهی که قدم بگذارد سختی‌هایی را متحمل می‌شود، من هم خیلی وقت‌ها بود که به استاد دسترسی نداشتم، اما از دوستم خانم منبوهی کمک می‌گرفتم. حتماً در استان خوزستان از نظر استادان خانم، کمبود وجود دارد اما می‌توان فعالان قرآنی بااستعداد را در کارگاه‌های کشوری شرکت داد و از آنها استادان تراز اول ساخت.

وی ادامه داد: در مسابقات قرآن در بخش صوت و لحن، گروه خاصی در هیئت داوری حضور دارند و این باعث می‌شود که قاری خواسته یا ناخواسته، تلاوت موردپسند داور را انجام دهد به همین دلیل دانشگاه برای کسب رتبه مجبور می‌شود با هزینه‌های گزاف، کارگاه‌های آموزشی را با حضور همان استادان برگزار کند. اگرچه ما در استان خوزستان خانم عچرش در وقف و ابتدا و خانم منبوهی در قرائت را داریم که بسیار در کارشان خبره هستند، اما باید از آنها بیشتر استفاده شود چراکه در اهواز و خوزستان فضا بسیار برای تربیت استادان قرآنی فراهم است.

جرفی با تأکید براینکه زمان دانشجویی فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری قرآنی بر دانشجویان است، گفت: دوران دانشگاه اوج شکوفایی من در زمینه فعالیت‌های قرآنی بود. با وجود اینکه در خوابگاه ساکن بودم و همه بار زندگی روی دوشم بود، اما همیشه تدریس داشتم و در مسابقات شرکت می‌کردم. دانشجویان باید پیگیر استعدادهای خود باشند و از مسئولان دانشگاه بخواهند که برایشان برنامه برگزار کنند. هیچوقت، هیچکس به ما تلفن نمی‌کند که آیا می‌خواهی در مسابقات فلان رشته شرکت کنی. همیشه پیگیر برگزاری مسابقات، ثبت‌نام و برپایی کارگاه‌های آموزشی بودم. همین پیگیری‌ها هم بود که باعث شد یک کانون قرآن و عترت در دانشکده علوم پزشکی دزفول تشکیل دهیم و پیرو آن هم شورایی برای انجام فعالیت‌های قرآنی راه‌اندازی شد.

اتاق عمل و قرآن چه ارتباطی با هم دارند

قاری قرآن کریم بیان کرد: برنامه‌ای بعدی‌ام در آینده حفظ قرآن کریم است؛ حفظ قرآن را شروع کردم اما پراکنده بوده است، باید حفظ را به صورت مرتب دنبال کنم تا نتیجه خوبی بگیرم چون نظر بزرگان قرائت این است که قاری باید حتماً حافظ باشد.

وی در پایان تصریح کرد: مسئولان باید به قرآنیان بهای بیشتری دهند؛ خیلی‌ها فعالیت من را که می‌بینند تعجب می‌کنند و می‌گویند اتاق عمل و قرآن چه ارتباطی با هم دارند. چرا ما نباید پرستار و پزشک قاری قرآن داشته باشیم؟ مواقع بسیاری پیش آمده که در عمل‌های جراحی در اتاق عمل، مریض خیلی بدحال می‌شد همانجا قرآن می‌خواندم که پزشک در کارش موفق باشد و مریض از دستمان نرود. مواقع بیکاری هم در بیمارستان قرآن می‌خواندم که یک روز نورانی و بدون بدحالی بیماران را داشته باشیم. در حال حاضر که من رتبه آورده‌ام، کادر بیمارستان از رئیس اتاق عمل تا رئیس بیمارستان از آن بی‌اطلاع هستند. حتی این رتبه من هیچ تأثیری بر شرایط استخدامم ندارد. باید از سوی مسئولان راه هموارتری برای قرآنیان باز شود تا در جامعه حضور بیشتری داشته باشند چون نگاه جامعه به قرآنیان است و آنها می‌توانند مروج فرهنگ قرآنی باشند. 

انتهای پیام
captcha