اطلاق عنوان ملی برای مسابقات قرآن، کمیت و کیفیت بیشتری را می‌طلبد
کد خبر: 3864082
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۲
گزارش ایکنا از جشنواره ملی قرآنی «مدهامتان» ویژه روستاییان و عشایر کشور؛

اطلاق عنوان ملی برای مسابقات قرآن، کمیت و کیفیت بیشتری را می‌طلبد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ داوران جشنواره ملی قرآنی مدهامتان ویژه روستاییان و عشایر کشور درباره این دوره از رقابت‌ها به مواردی همچون سطح خوب شرکت‌کنندگان، دقت در سازوکار اطلاع‌رسانی و انتخاب متسابقین، پرورش استعدادها پس از برگزاری مسابقات و اضافه‌شدن رشته حفظ به مسابقات مدهامتان روستایی اشاره داشتند.

سازوکار اطلاع‌رسانی و انتخاب متسابقین نیاز به دقت بیشتری دارد/ شرکت‌کنندگان پس از مسابقات به حال خود رها می‌شوند

جشنواره قرآن مدهامتان روستایی ویژه روستاییان و عشایر کشور، روز گذشته، 23 آذرماه در شهرک شهید منتظری دزفول به کار خود پایان داد.

این دوره از مسابقات ملی با داوری 9 استاد قرآنی همراه بود که متن زیر گفت‌وگو خبرنگار ایکنا خوزستان، با تعدادی از داوران است.

اشکالات تجویدی اندک در قرائت شرکت‌کنندگان

مهدی دغاغله، سرپرست هیئت داوران این دوره از مسابقات درباره کیفیت جشنواره و سطح شرکت‌کنندگان گفت: مسابقات در سطح خوبی با تعداد نزدیک به 60 شرکت‌کننده در رشته‌های قرائت و اذان و ترتیل برگزار شد که نفر نخست رشته قرائت فردی از استان اردبیل انتخاب شد.

وی با اشاره به کسب رتبه نخست قاری استان اردبیل گفت: زمانی که شرکت‌کنندگان در حال قرائت قرآن بودند با خود گفتم قرآن چه عظمتی دارد که غیر عرب‌ها هم کلام وحی را به زیبایی تلاوت می‌کنند. اشکالات تجویدی در قرائت شرکت‌کنندگان بسیار اندک بود و بخشی از آن به اعجاز قرآن کریم بازمی‌گردد و همان وعده خداوند در سوره قمر که چهار بار تکرار شده «وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ؛ و قطعاً قرآن را براى پندآموزى آسان كرده‏‌ايم پس آيا پندگيرنده‏‌اى هست»، محقق شد که متن قرآن از ناحیه خداوند برای فراگیری آسان شده است.

سازوکار اطلاع‌رسانی و انتخاب متسابقین نیاز به دقت بیشتری دارد/ شرکت‌کنندگان پس از مسابقات به حال خود رها می‌شوند

دغاغله گفت: قاری اردبیلی که به عنوان نفر اول رشته قرائت انتخاب شد از لحاظ صوت و لحن و تجوید ، قاری ورزیده و ممتازی بود و به حق رتبه نخست را کسب کرد. نکته قابل توجه در مورد مکان برگزاری مسابقات است؛ روستایی تمیز با مردمی فهیم که بسیار با برنامه‌های قرآنی مأنوس بودند.

حضور شرکت‌کنندگان در حد مطلوب

قاسم مقدمی، داور جشنواره ملی مدهامتان روستائیان و عشایر درباره این مسابقات گفت: با توجه به اینکه برگزاری این مسابقات اولین تجربه استان آن هم در یکی از شهرک‌های دزفول بوده است، برنامه موفقی بود. صداها و ظرفیت‌های خیلی ویژه‌ای را در این مسابقات شنیدیم و شرکت‌کنندگان در حد مطلوب و درجه یک حضور پیدا کردند.

سازوکار اطلاع‌رسانی و انتخاب متسابقین نیاز به دقت بیشتری دارد/ شرکت‌کنندگان پس از مسابقات به حال خود رها می‌شوند

وی ادامه داد: به اذعان تمامی هیئت داوران، شرکت‌کنندگان در سطح مسابقات سراسری اوقاف می‌توانند ظهور و بروز پیدا کنند. اینها بچه‌های روستا هستند. مناطق روستایی و عشایری اخیراً مورد توجه ادارات فرهنگی قرار گرفته است و بعضاً می‌بینیم که ردیف بودجه‌ای نیز به آن تخصیص پیدا کرده است. این موضوع جای خوشحالی دارد گرچه کیفیت این توجه باید خیلی بیش از این باشد، چون ظرفیت‌ها و استعدادهایی که امروز در سطح کشور مطرح شده‌اند، کسانی هستند که از همین مناطق روستایی برخاسته و به فضاهای قرآنی علاقه‌مند شده‌اند.

دقت در سازوکار اطلاع‌رسانی

این قاری بین‌المللی با بیان اینکه توجه به این روستاها می‌تواند جنبه‌های فرهنگی و قرآنی آن مناطق را ارتقا دهد، تصریح کرد: روشن نیست چه‌قدر به روستاها اطلاع‌رسانی شد ولی تصورم این است که اطلاع‌رسانی و سازوکار انتخاب متسابقین زیاد محکم نبوده است و نیاز بود دقیق‌تر به این بخش ورود می‌شد که حضور حداکثری را در این مسابقات مشاهده می‌کردیم و اطلاق عنوان ملی بر این مسابقات کمیت و کیفیت بیشتری را می‌طلبید.

مقدمی با بیان اینکه مسابقات مدهامتان روستایی در کل اتفاق خوب و مبارکی است و امیدوارم استمرار پیدا کند، تأکید کرد: خوزستان اجرای خوب و موفقی داشت، هر چند انتظار بیش از این است. نباید به این سطح اکتفا کنیم. از طرف دیگر، افرادی که در مسابقات حضور پیدا می‌‎کنند، واقعا اهل روستا و مناطق محروم باشند و اگر قرار باشد خدمات و تسهیلاتی اعطا شود، ویژه همین قشر باشد. این نیاز به برنامه ریزی دقیق‌تر دارد.

این داور مسابقات درباره شرکت‌کنندگان بخش قرائت نیز گفت: شرکت کنندگان خوزستانی این مسابقات در بخش قرائت را می‌شناختم، اما از شرکت‌کنندگان سایر شهرها شناختی نداشتم. در میان آنها چند نفر خیلی ویژه و خاص تلاوت کردند، به نحوی که انتخاب قاری برتر برای داوران سخت شده بود، اما شرکت‌کننده دیگری آمد و به سبک شیخ عبدالعزیز حسان تلاوت کرد که خیلی ویژه‌تر بود و نظر داوران را جلب کرد و موفق شد.

شرکت‌کنندگان به حال خود رها نشوند

سیدکریم موسوی، داور مسابقات ملی مدهامتان روستایی با بیان اینکه نمی‌توان گفت سطح مسابقات عالی بود اما با توجه به برگزاری آن در دوره نخست قابل قبول بود، گفت: این نکته قابل توجه است که افراد شرکت‌کننده از روستاییان و عشایر بودند و اکثر قاریان و فعالان قرآنی بارز و ممتاز از روستاها رشد کردند.

وی تأکید کرد: مشکل ما این است که وقتی مسابقات را برگزار می‌کنیم شرکت‌کنندگان به حال خود رها می‌شوند، حتی اگر در مسابقات ملی و بین‌المللی رتبه کسب کرده باشند. باید این استعدادها پرورش یافته و بر روی این ظرفیت‌ها بیشتر کار شود. متولیان امر برگزاری مسابقات باید رقابت را همراه با پرورش مدنظر داشته باشند.

موسوی با اشاره به کسب رتبه دوم مهدی سیاحی، نماینده استان خوزستان در این مسابقات بیان کرد: تلاوت سیاحی، تلاوت خوبی بود اما به دلیل گرفتگی نفس و قطعی صدا باعث شد که رتبه دوم را به دست بیاورد. اگر میزان‌سنجی کنیم مهدی سیاحی می‌توانست اول باشد اما مزیت قاری اردبیلی این بود که مسابقه‌ای‌تر خواند.

این داور بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به برگزاری مسابقات در شهرک شهید منتظری شهرستان دزفول، گفت: از سال‌های دور مردم این روستا را می‌شناسم و بارها به عنوان قاری و مبتهل در برنامه‌هایشان اجرا داشتم. این شهرک و وجود آن در استان خوزستان با این ابعاد نشان‌دهنده ظرفیت‌های بزرگ خوزستان است. همچون منطقه عین‌دو که در حد و اندازه‌های فراملی است. ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این روستاها و امکنه قابل تحسین است که می‌توانند چنین اتفاقات بزرگی را رقم بزنند.

اطلاق عنوان ملی برای مسابقات قرآن، کمیت و کیفیت بیشتری را می‌طلبد

افزودن رشته حفظ به مسابقات مدهامتان روستایی

محمدجواد محمدی‌مجد، حافظ کل قرآن کریم و دیگر داور مسابقات ملی مدهامتان روستایی با تأکید بر اینکه نظم و ترتیب مسابقات با توجه به اینکه در سطح ملی برگزار شد، در سطح قابل قبولی قرار داشت، گفت: قابل توجه این است که می‌شد رشته حفظ را به مسابقات اضافه کرد. به مسئولان برگزاری مسابقات پیشنهاد دادم که به رشته حفظ عنایت ویژه‌ای داشته باشند.

سازوکار اطلاع‌رسانی و انتخاب متسابقین نیاز به دقت بیشتری دارد/ شرکت‌کنندگان پس از مسابقات به حال خود رها می‌شوندوی با تأکید بر رقابت نزدیک در بین همه رشته‌ها به نتایج به دست آمده از این مسابقات اشاره کرد و گفت: متأسفانه در حوزه نتیجه‌گرایی در استان خوزستان خیلی کار نشده است. عموماً قاریان جنوبی در کسب نتایج از لحاظ اعتماد به نفس و خودباوری پایین‌تر هستند اگرچه دلایل فنی هم قطعاً تأثیرگذار است.

محمدی‌مجد ادامه داد: قطعاً کسب رتبه‌های برتراز سوی نمایندگان قرآنی استان خوزستان با تلاش فردی آنها بود و ما تاکنون به لحاظ جلسه‌داری و ساختار منظم برای کسب رتبه آن چنان که باید زمینه‌‌ فراهم و ظرفیت مناسب را نداشته‌ایم.

انتهای پیام
captcha