نمایشگاه کتاب خوزستان افتتاح شد/ آسیب‌های حوزه فرهنگ مکتوب شناسایی شود
کد خبر: 3873100
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۹

نمایشگاه کتاب خوزستان افتتاح شد/ آسیب‌های حوزه فرهنگ مکتوب شناسایی شود

گروه فرهنگی ــ معاون استاندار خوزستان با بیان اینکه باید آسیب‌های حوزه فرهنگ مکتوب را شناسایی کنیم و در جهت رفع این آسیب‌ها اقدام کنیم، گفت: خوزستان با وجود همه مشکلات در فروش کتاب‌های نمایشگاهی رتبه‌های برتر را در سطح کشور داشته است.

افتتاح نمایشگاه

به گزارش ایکنا از خوزستان، آیین گشایش چهاردهمین نمایشگاه کتاب خوزستان روز گذشته، 30 دی‌ماه در نمایشگاه بین‌المللی خوزستان برگزار شد.

در این مراسم محمد جوروند، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با تأکید بر اینکه نمایشگاه کتاب مهم‌ترین رویداد سال در حوزه فرهنگ است اظهار کرد: سال گذشته در این‌ نمایشگاه فروش بی‌سابقه یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در ۶ روز به ثبت رسید که نشان‌دهنده عشق و علاقه مردم خوزستان به کتاب و کتابخوانی است.

وی ادامه داد: در این‌ نمایشگاه ۴۰۰ ناشر حضور دارند و 90 هزار عنوان کتاب برای چهاردهمین نمایشگاه کتاب خوزستان تدارک دیده شده است. همچنین امسال ۸۰۰ میلیون تومان بن خرید کتاب به مردم ارائه می‌شود.

جوروند با اشاره به برنامه‌های جنبی نمایشگاه کتاب خوزستان، گفت: آیین بزرگداشت شهید سردار قاسم سلیمانی با حضور خانواده شهدا و همچنین اختتامیه دومین سوگواره مطبوعات اربعین حسینی همراه خواهد بود. در کنار این ۲ نمایشگاه، نمایشگاه جشنواره جایزه فیروزه که نخستین جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی و هنری استان با هدف کمک به گسترش و فرهنگ‌سازی در استفاده از محصولات فرهنگی برپا شده است.

همچنین علی‌حسین حسین‌زاده، معاون سیاسی ـ اجتماعی استاندار خوزستان نیز در این مراسم بیان کرد: فضای جدید مجازی و الکترونیک در چند دهه اخیر گسترش پیدا کرده و این فضا یک رقیب برای حوزه مکتوب رسانه است. حوزه فرهنگ مکتوب نباید از رقابت فضای مجازی عقب بماند.

وی ادامه داد: در شرایط رکود اقتصادی، حوزه فرهنگ بسیار آسیب‌پذیر است و مسئولیت مسئولان امر را جهت حمایت و برطرف کردن این چالش‌ها سنگین‌تر می‌‌کند. متأسفانه میزان مطالعه در کشور پایین است و این امر به چالشی تبدیل شده که نمی‌تواند حمایت لازم را برای افراد در سطح فرهنگی ایجاد کند.

حسین‌زاده گفت: باید آسیب‌های حوزه فرهنگ مکتوب را شناسایی کنیم و جهت رفع این آسیب‌ها اقدام کنیم. خوزستان با وجود همه مشکلات در فروش کتاب‌های نمایشگاهی رتبه‌های برتر را در سطح کشور داشته است. در زمینه کاهش میزان کتابخوانی، برپایی نمایشگاه کتاب یکی از راه‌هایی است که می‌‌تواند در ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی کمک بسیاری کند. 

آیت‌الله محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری هم در آیین افتتاحیه چهاردهمین نمایشگاه کتاب خوزستان، با اشاره به اینکه جهاد فرهنگی نسبت به جهاد نظامی دارای اهمیت بیشتری است، گفت: همه باید جهت ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه تلاش کنند.

وی با تأکید بر ارائه کتاب‌هایی که سطح دانش علمی، سیاسی و مذهبی افراد را افزایش می‌دهد، بیان کرد: نمایشگاه کتاب در صورتی که وسیله ای برای روشنگری و هدایت‌گری جامعه باشد، جهاد فی سبیل الله است.

حیدری با بیان اینکه کتاب می‌تواند سبب ارتقای سطح دانش افراد جامعه و به‌دنبال آن رشد و بالندگی کشور شود، به دغدغه‌های مقام معظم رهبری در خصوص مطالعه اشاره کرد و افزود: کتاب دشمن جهل و نادانی است و روح آدمی را آرامش می‌دهد. 

حجت‌الاسلام میراحمدرضا حاجتی، رئیس مجمع عالی بسیج خوزستان نیز در این آیین گشایش با بیان اینکه به فرموده رهبر معظم انقلاب خوراک معنوی جامعه، کتاب است، اظهار کرد: ایشان به توسعه کتابخوانی در مدارس تأکید کردند. متأسفانه امروزه توسعه کتابخوانی در مدارس به فراموشی سپرده شده است. 

وی با بیان اینکه رشد علمی ایران ۱۳ برابر متوسط جهانی است، عنوان کرد: ایران در مهندسی دریا، نانو تکنولوژی و حتی هوا فضا حائز رتبه‌های برتر در دنیاست و در بسیاری از مباحث علمی و تکنولوژی در رتبه‌های زیر ۱۰ دنیا قرار دارد که این امر حاصل تلاش و توجه به مطالعه و کتاب است.

حاجتی گفت: افزایش مطالعه و کتابخوانی، می‌تواند رشد، توسعه و بالندگی را در جامعه ایجاد کند و نمایشگاه‌های کتاب، محلی برای آشتی مردم با کتاب و مطالعه است و نیازمند اجرای چنین برنامه‌های فرهنگی در سطح کشور و استان هستیم.

انتهای پیام
captcha