کلیدواژه‌های موفقیت در خانواده اسلامی
کد خبر: 3873424
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱

کلیدواژه‌های موفقیت در خانواده اسلامی

گروه اجتماعی ــ مدیر اندیشکده سبک زندگی اسلامی با بیان اینکه شاخص‌های موفقیت امروز مادی‌زده و مخرب است، گفت: اگر جامعه‌ای دچار مشکل شود، این مشکل ریشه در چگونگی تعریف شاخص‌های موفقیت دارد.

کلیدواژه‌های موفقیت در خانواده اسلامی

به گزارش ایکنا از خوزستان، نشست «راهکارهای موفقیت توحیدی در خانواده» روز گذشته، 1 بهمن در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه کتاب خوزستان تشکیل شد.

حجت‌الاسلام حسین عباسی‌اصل، مدیر اندیشکده سبک زندگی اسلامی در این نشست،‌ تعریف شاخصه‌ها و خودِ موفقیت را مهم ارزیابی کرد و گفت: بالغ بر 50 عنوان کتاب با موضوع موفقیت در این غرفه‌ها موجود است که راهکارهای پیشنهادی آنها جهت رسیدن به موفقیت حول چهار شاخص است؛ فرد از خانواده سطح بالا باشد، ثروت داشته باشد، نیروی انسانی و سواد داشته باشد.

وی ادامه داد: اگر به شاخص‌ها دقت شود همه آنها مادی‌زده، دنیایی و مخرب هستند؛ دین اسلام تمام این موارد را در شخصی به نام قارون متبلور کرده است. خداوند برای تبیین شخصیت قارون در کلام خود می‌فرماید: «إِنَّ قَارُونَ كَانَ مِنْ قَوْمِ مُوسَى»، «وَآتَيْنَاهُ مِنَ الْكُنُوزِ» (ثروت)،‌ «بِالْعُصْبَةِ أُولِي الْقُوَّةِ» (نیروهای پرتوانی در خدمتش بودند)، «قَالَ إِنَّمَا أُوتِيتُهُ عَلَى عِلْمٍ عِنْدِي» (با علم خود ثروتم را به دست آوردم). همان‌طور که در این آیات مشاهده می‌شود هر چهار مؤلفه در کلام الهی منسوب به قارون شده است. در ادامه آیات، گروهی از مردم حسرت قارون را می‌خورند و می‌گویند «قَالَ الَّذِينَ يُرِيدُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا يَا لَيْتَ لَنَا مِثْلَ مَا أُوتِيَ قَارُونُ؛ كسانى كه خواستار زندگى دنيا بودند گفتند اى كاش مثل آنچه به قارون داده شده به ما [هم] داده مى ‏شد»(قصص، 79).

عباسی‌اصل با اشاره به مصادیق امروزی موفقیت‌های قارونی گفت: امروزه برخی از جوانان این حسرت را نسبت به زندگی بازیگران، فوتبالیست‌ها و ... می‌خورند. اسطوره شدن بازیگرها در جهان امروز ناشی از ارائه تعریف مادی و دنیایی از موفقیت است. وجود شرکت‌های هرمی در کشور ناشی از همین موضوع است که موفقیتِ تعریف‌شده در نظر آنها مادی است. اگر جامعه‌ای دچار مشکل می‌شود بدانید در شاخص‌های معرفی شده موفقیت دچار مشکل شده‌ است.

این پژوهشگر در ادامه با بیان اینکه اسلام مشکلی با پول و مؤلفه‌هایی که ذکر شد‌ ندارد، تصریح کرد: مشکل ما از جایی است که پول تبدیل به تجملات می‌شود و با آن به تبرج و خودنمایی می‌پردازیم. متأسفانه این موضوع مثل ابر بر همه ما سایه انداخته است. خودنمایی در مغز استخوان فرهنگ جامعه نفوذ کرده و همچون آتشی به جان خانواده‌ها افتاده است؛ به طوری که چنین تصور می‌شود که افراد هرچه پولدارتر و اهل تبرج باشند، موفق‌تر هستند. علت این مسئله هم نظام معنایی غلطی است که وارد خانواده‌ها شده است.

عباسی‌اصل در ادامه با ذکر مثالی به تعریف نظام معنایی پرداخت و گفت: متأسفانه بیشتر اختلافات زنان و شوهرها به دلیل همین نظام معنایی غلط شکل می‌گیرد؛ آنها تصور می‌کنند برای احساس خوشبختی باید امکانات خوشبختی تکمیل شود. خوشبختی خود را به امور مادی گره می‌زنند.

این مدرس سبک زندگی در پایان سخنان خود ضمن تأکید بر اینکه هنرمند کسی است که احساس خوشبختی خود را پیدا کند و آن را به امور مادی گره نزند، گفت: آنچه مشکل ما را امروزه حل می‌کند پول نیست؛ بلکه حسن تدبیر است که در دین اسلام به آن اهمیت زیادی داده شده است و خانواده‌ای موفق است که با حسن تدبیر اسطوره‌ها و قهرمانان زندگی فرزندان خود را مدیریت کنند و به سمتی افق‌دار سوق دهند.

یادآور می‌شود اندیشکده سبک زندگی اسلامی از سال 91 با هدف تبیین، تدوین و ترویج الگوی جامع زندگی در افق 1408 فعالیت‌های خود را در راستای دغدغه‌های مقام معظم رهبری پیرامون سبک زندگی اسلامی آغاز کرد.

انتهای پیام
captcha