پاسخ عجیب صداوسیمای خوزستان به شورای عالی قرآن / آمادگی ضبط تلاوت قاریان بومی را داریم
کد خبر: 3875468
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۲

پاسخ عجیب صداوسیمای خوزستان به شورای عالی قرآن / آمادگی ضبط تلاوت قاریان بومی را داریم

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ موضوع ضبط تلاوت‌های اذانگاهی از قاریان استان خوزستان سالهاست که محل درخواست و بحث در محافل و جلسات قرآنیان استان بوده است؛ آنچه که در متن پیش‌رو می‌خوانید پاسخ محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن و مسلم رحیمی، مدیرکل صداوسیمای مرکز خوزستان به فرآیند و پیشینه ضبط تلاوت‌های اذانگاهی قاریان خوزستانی است.

پاسخ عجیب صداوسیمای خوزستان به شورای عالی قرآن / آمادگی ضبط تلاوت قاریان بومی را داریم

پخش تلاوت اذانگاهی پیش از موعد وقت شرعی اذان و نماز از صداوسیمای مرکز استان خوزستان از سال‌های گذشته مورد بحث و درخواست از سوی قاریان و فعالان قرآنی استان خوزستان بوده اما تاکنون محقق نشده است. موضوعی که یک سوی آن شورای عالی قرآن، سوی دیگر فعالان قرآنی و پیگیری‌شان و در طرفی دیگر صداوسیمای خوزستان قرار دارند. 

اگرچه این موضوع پیش از این از جانب ایکنا پیگیری شد اما به دلیل اینکه به نتیجه قطعی و مطلوب منجر نشد باز هم این پیگیری ادامه خواهد داشت تا به فرآیند آغاز ضبط تلاوت‌ها برسد. 

محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، با اشاره به ضبط تلاوت‌های اذان‌گاهی قاریان بومی استان‌ها، اظهار کرد: ضبط تلاوت‌های قاریان بومی استان‌ها برای پخش از صداوسیمای مراکز استان‌ها برای ما دارای اهمیت است.  اگرچه در مأموریت‌های اصلی شورای عالی قرآن نیست که معاونان و مدیران آن در یک استان حضور پیدا کنند و تلاوت‌ها ضبط شود اما چون می‌خواستیم اهمیت این موضوع بیش از پیش نمایان شود در غالب استان‌های کشور این کار را انجام دادیم.

وی با بیان اینکه اهمیت این موضوع تا بدانجا است که در برخی از استان‌های کشور بیش از یک بار حضور پیدا کردیم، گفت: باید حتماً تولید و پخش تلاوت از قاریان بومی‌ استان‌ها در شبکه استانی خودشان با همت قابل قبولی به ویژه از سوی صدا و سیما صورت بگیرد. نگاه ما به این موضوع انقباضی نیست و ما دائماً از آن استقبال کرده‌ایم.

میرزاجانی با بیان اینکه این حرکت از سال 1388 آغاز شده و تاکنون ادامه دارد، گفت: نگاه شورای عالی قرآن به این موضوع مثبت است اما از آن به بعد باید صداوسیمای استان‌ها وارد عمل شوند و نسبت به آن اهمیت قائل باشند. این‌طور نباشد که تلاوتی در آرشیو قرار دارد و صدها بار و هزاران بار پخش شود. این حساسیت را صدا و سیمای مراکز استان‌ها هم باید  داشته باشند. جامعه قرآنی استان هم باید دائماً این موضوع را مطالبه کند تا نسبت به پخش تلاوت از قاریان بومی اقدام جدی صورت بگیرد و از موارد صاحب اولویت باشد و ما هم در کنارشان هستیم.

معاون اجرایی شورای عالی قرآن گفت: نباید تلاوت مربوط به 10 سال پیش از صدا و سیمای استان پخش شود یا دائماً از تلاوت‌های قاریان مصری و یا تلاوت‌های قاریان بین‌المللی شبکه‌های دیگر استفاده شود. البته حتماً‌ تأکید می‌کنم که پخش تلاوت‌های قاریان بومی استان‌ها به این معنا نیست که نباید از قاریان مصری و بین‌المللی استان‌های دیگر تلاوت پخش شود بلکه همه این‌ها باید در کنار هم مجموعه کاملی را تشکیل دهند.

وی با اشاره به فرآیند ضبط تلاوت‌های قاریان بومی استان‌ها تصریح کرد: تلاوت‌هایی که در استان‌ها ضبط می‌شوند با نظارت کارشناسی از سوی شورای عالی در هنگام ضبط همراه هستند. قاریانی هم که می‌خواهند تلاوتشان ضبط شود باید به تأیید شورای عالی قرآن برسند. در سفر قبلی به استان خوزستان چون دست‌اندرکاران امر از سوی شورا در استان حضور پیدا کرده‌اند همه این موارد انجام شد اما به طور طبیعی وقتی تلاوت‌ها ضبط می‌شود، اشکالاتی را به همراه دارد که باید بر روی آنها ادیت و تدوین صورت گیرد. در نهایت فایل پایانی برای کارشناسی که اصطلاحاً به آن نظارت پس از تولید می‌گویند به شورای عالی قرآن ارسال می‌شود.

پاسخ صداوسیمای خوزستان

میرزاجانی به توضیح فرآیند ضبط تلاوت‌های قاریان استان خوزستان و مرکز صدا و سیمای استان پرداخت و گفت: در سال 90 این تلاوت‌ها با حضور استادان و هیئت اعزامی شورای عالی قرآن در استان با محوریت صدا و سیما ضبط شد. چند ماه بعد تدوین شد و به شورای عالی قرآن ارسال شد تا نظارت پس از تولید بر روی آن انجام شود. تلاوت‌هایی که حائز شرایط لازم برای پخش بودند به صداوسیمای استان ابلاغ شدند، اما پس از مدتی متوجه عدم پخش شدیم. نهایتاً بعد از فرآیند پیگیری، پاسخ عجیبی داده شد مبنی بر اینکه هر چه می‌گردیم این تلاوت‌ها را پیدا نمی‌کنیم و ظاهراً مفقود شده‌اند. این پاسخ را صداوسیمای استان به ما داد که در نوع خود پاسخ عجیبی بود.

میرزاجانی افزود: اشکال غیرمعمولی است که رخ داد و در جای خودش قابل تأمل است. حال باید از این به بعد را چاره کنیم و از سرمایه‌های حال حاضر استان استفاده شود و زمان را مغتنم بدانیم تا سرمایه‌ها کمتر از دست برود. با توجه به اینکه در چند سال اخیر اهتمام خوبی از صدا و سیمای مرکز خوزستان در امور قرآنی به ویژه ضبط و پخش جز‌ءخوانی قرآن در ماه رمضان دیده شده، مشخص است که دوستان ما در صداوسیمای استان خوزستان به موضوعات قرآنی علاقه و دلبستگی دارند و از همین فضا باید استفاده شود و برای ضبط دوباره تلاوت‌ها از قاریان استان اقدام شود. ما هم هر چه در توان داریم در کنار صداوسیمای خوزستان خواهیم بود.

معاون اجرایی شورای عالی قرآن گفت: هم‌اکنون می‌توانیم از سوی شورای عالی قرآن با برخی از استادان مبرز استان همچون مهدی دغاغله که عضو جلسات کارشناسی شورا هستند هماهنگی کرده و همچنین فرد یا افرادی هم در مراحل ضبط تلاوت‌ها از سوی شورا حضور داشته باشند و این اقدام صورت گیرد. کار سخت و نشدنی نیست و می‌توان آن انجام داد تا مردم خوزستان بیش از پیش از هنرهای قرآنی فرزندانشان استفاده کنند.

منتظر جواب شورای عالی قرآن هستیم

مسلم رحیمی، مدیرکل صدا و سیمای استان خوزستان درباره ضبط تلاوت‌های اذان‌گاهی از قاریان بومی استان در پاسخ به خبرنگار ایکنا، اظهار کرد: صدا و سیمای مرکز خوزستان چندین سال است که در این ارتباط اعلام آمادگی کرده که تلاوت‌ها را ضبط کند و برای شورای عالی قرآن بفرستد تا بعد از تأیید پخش شود.

وی ادامه داد: ما مجاز به پخش اذان و قرائت قرآن بدون مجوز شورای عالی قرآن نیستیم و با توجه به اینکه شورای عالی قرآن نمایندگانی در هر استان دارد و ما بارها با آقای دغاغله و آقای مقدمی جلسه گذاشته و صحبت کردیم که ضبط تلاوت قاریان از ما و نظارت از آنها باشد، تقریباً سه، چهار ماه است که ضبط تلاوت‌های آقای مقدمی را آغاز کردیم.

رحیمی گفت: بعد از اینکه مقام معظم رهبری نسبت به تلاوت قاسم مقدمی عنایت داشتند مکاتبه‌ای با شورای عالی قرآن انجام دادم که ترتیل کامل قرآن کریم از وی را ضبط کنیم و بعد در اختیار شبکه‌های رادیو و تلویزیون قرار دهیم که البته هنوز منتظر جواب شورای عالی قرآن هستیم. باید اشخاصی همچون این قاری بین‌المللی قرآن کریم را که مقام معظم رهبری در مورد قرائت او تفقد داشتند در جامعه ترویج دهیم و در این میان دستگاه‌های نظارتی در شورای عالی قرآن باید سریع‌تر جواب ما را بدهند و به ما کمک کنند.

مدیرکل صداوسیمای مرکز خوزستان بیان کرد: ما برای اجرای طرح جمع‌خوانی قرآن کریم ماه رمضان در سال اول با مشکلات زیادی روبرو بودیم. شورای عالی قرآن زیر بار اینکه برای 60 نفر قاری به ما مجوز بدهد، نمی‌رفت. با توجیهی که برای آنها آوردیم، پذیرفتند. البته ارزیابی 60 نفر کار سختی است، اما دوست داریم در استان خوزستان همه قاریان در جامعه قرآنی مورد استفاده قرار بگیرند.

وی تصریح کرد: بعضی از قاریان نقطه‌نظراتی دارند و مطالبی می‌نویسند که صدا و سیمای خوزستان تلاوت اذان‌گاهی را از دیگر قاریان پخش می‌کند. بارها اعلام آمادگی کردیم و اکنون هم این وضعیت را فراهم کرده‌ایم که در خدمت قاریان بومی باشیم. شورای عالی قرآن 13 نفر را برای ضبط تلاوت اذان‌گاهی به ما معرفی کرد اما اکنون فقط از آقای مقدمی آرشیو تلاوت داریم. اتاق، استدیو و دوربین برای ضبط تلاوت‌های قاریان بومی استان آماده است اما قرآن و اذان تنها چیزی است که من نمی‌توانم از هر کسی برای ضبط آن استفاده کنم.

رحیمی ادامه داد: هر کسی که طرح قرآنی داشته باشد و به صداوسیما ارائه دهد حتماً قبول می‌کنیم، اما آیا استان بودجه قرآنی ندارد؟ چرا دارد. این بودجه‌ها کجا می‌روند؟ هر کسی هم ریالی به صدا و سیما پرداخت کرده بیاید بگوید. وقتی واحد سیار ضبط و پخش جمع‌خوانی قرآن کریم در ماه رمضان به همه شهرهای استان اعزام می‌شود، اینها همه برای ما هزینه دارد اما هیچ‌ سالی آن را تعطیل نکرده‌ایم و قطعاً هم تعطیل نمی‌کنیم.

مدیرکل صداوسیمای مرکز خوزستان گفت: از اینکه تلاوت قاریان دیگر استان‌ها و یا مصری را پخش کنیم ناراحت نیستیم چون قاری بین‌المللی متعلق به همه جهان اسلام است اما خودمان قاریان برجسته بومی داریم که می‌توانیم از قرائت آنها بهره‌مند شویم. البته در پاسخ به این صحبت بعضی‌ها که می‌گویند چرا تلاوت‌های قاریان بومی را پخش نمی‌کنید و یا اینکه می‌گویند چرا از ما برای قرائت دعوت نشد؟ باید بگویم دست من نیست، دست کس دیگری است.

انتهای پیام
captcha