عطش کسب رتبه را دور کنید
کد خبر: 3876738
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۹

عطش کسب رتبه را دور کنید

قاری بین‌المللی کشورمان با اشاره به اینکه مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) از جایگاه مطلوبی در سطح دیگر رقابت‌های قرآنی کشور برخوردار است،‌ گفت: به استعدادهای جوان توصیه می‌کنم، عطش کسب رتبه در مسابقات را از خود دور کنند و اگر تلاوتی انجام می‌دهند برای خود قرآن باشد.

محمدرضا ابوالقاسمی

محمدرضا ابوالقاسمی،‌ مدرس قرآن طی ارسال یادداشتی به ایکنا به تشریح جایگاه مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) در سطح مسابقات کشور پرداخته و در ادامه توصیه‌هایی هم به شرکت‌کنندگان در مسابقات داشته است. مشروح این یادداشت در ادامه آمده است.

مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) با گذشت 13 دوره، جایگاه خوبی را در بین دیگر مسابقات قرآن ایران اسلامی پیدا کرده است. اینکه یک خیّر سال‌های سال هزینه‌های برپایی این رویداد را تأمین کند کار پسندیده‌ای است و بسیاری آرزو دارند که چنین فعالیتی داشته باشند. لذا باید از افرادی که هزینه برگزاری این مسابقات را تقبل می‌کنند قدردانی کرد.

این رقابت‌ها به حدی گسترده شده که جامعه قرآنی ناگزیر از پذیرش جایگاه آن است و برای همین شرکت‌کنندگان مقتدر مسابقات سراسری و حتی بین‌المللی نیز در آن حضور دائمی دارند. همچنین، داوران بالاترین رده مسابقات قرآن ایران نیز در جمع اعضای هیئت داوران حضور دارند. در واقع دعوت از چهره‌های سرشناس، نشان از اهمیت رقابت‌ها نزد برگزارکنندگان آن دارد.

همچنین، اثرگذاری مسابقات قرآن در جذب مخاطبان به فعالیت‌های قرآنی بر کسی پوشیده نیست. امروزه مسابقات به منزله انگیزه‌ای برای متسابقان هستند و بدین ترتیب آنان می‌توانند توانمندی خود را در معرض داوری قرار دهند و جایگاهشان را ارزیابی کنند. علاوه بر این، حضور در یک مسابقه باعث می‌شود تا داوطلبان برای رسیدن به موفقیت تمریناتی را انجام دهند و همین امر باعث ارتقای سطح شرکت‌کنندگان می‌شود. مطمئناً اگر مسابقات نباشد، این انگیزه بسیار کمتر خواهد شد.

آئین‌نامه‌ مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) نیز همان آئین‌نامه‌ مسابقات اوقاف است. البته با توجه به اهداف مسابقات امام علی(ع)، تغییرات جزئی در آن اعمال شده است.

مسابقات همیشه باعث شکوفا شدن استعدادها می‌شود. نه در این مسابقات بلکه در اکثر مسابقاتی که به عنوان داور حضور داشته‌ام شاهد بوده‌ام که رقابت بستری برای شکوفایی استعداد شرکت‌کنندگان بوده است. در مسابقات امام علی(ع) نیز شاهد حضور نوجوانان و جوانان با استعدادی هستیم که به پیشرفت‌های خوبی هم رسیده‌اند. گاهی این پیشرفت به حدی زیاد است که برای داوران نیز عجیب به نظر می‌رسد و این نشان می‌دهد که نحوه برگزاری و اثرگذاری مسابقات از وضعیت خوبی برخوردار است و آینده امیدوارکننده‌ای را نوید می‌دهد.

موضوع دیگری که برایم اهمیت دارد عطش کسب رتبه در مسابقات است. شاید در حال حاضر در برخی مسابقات شرکت‌کننده‌ها به خاطر رتبه‌های برتر و بیشتر شناخته شدن در مسابقات حضور یابند و این تمام انگیزه آنها از حضور در عرصه رقابت‌ها باشد، اما توصیه من به چنین افرادی این است که قرآن را صرفاً برای قرآن تلاوت کنند. در واقع شرکت‌کنندگان مسابقات تلاوت خود را به امتیاز و کسب رتبه آلوده نکنند. اگر با چنین دیدگاهی به مسابقات وارد شوند، علاوه بر اینکه موفق خواهند بود، حضور در رقابت‌ها نیز برای آنها بسیار لذت‌بخش‌تر خواهد بود.

انتهای پیام
captcha