ظلم فرهنگی بالاترین ظلم‌ها است / وعده قرآن به آسیب‌زنندگان به عقیده افراد
کد خبر: 3878541
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۹

ظلم فرهنگی بالاترین ظلم‌ها است / وعده قرآن به آسیب‌زنندگان به عقیده افراد

مدرس حوزه علمیه با بیان اینکه مطابق آیه ۱۱۴ سوره بقره، ظلم فرهنگی بالاترین ظلم‌ها است، گفت: گاهی ظلم ظاهری است مثل آسیب‌زدن به جسم دیگری اما گاهی فردی به عقیده فردی دیگر آسیب می‌رساند که در اینجا قرآن می‌فرماید ظالم‌تر از این کسی نیست.

ظلم فرهنگی بالاترین ظلم‌ها است/  اگر فردی به عقیده دیگری صدمه زد، قرآن می‌فرماید ظالم‌تر از این کسی نیست

به گزارش ایکنا از خوزستان، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سعید سعدی، مدرس حوزه علمیه، در جلسه تفسیر قرآن کریم که روز گذشته، 25 بهمن‌ماه در حسینیه کربلایی‌های اهواز برگزار شد، با اشاره به آیه ۱۱۳ سوره بقره «قَالَتِ الْيَهُودُ لَيْسَتِ النَّصَارَىٰ عَلَىٰ شَيْءٍ وَقَالَتِ النَّصَارَىٰ لَيْسَتِ الْيَهُودُ عَلَىٰ شَيْءٍ وَهُمْ يَتْلُونَ الْكِتَابَ كَذَٰلِكَ قَالَ الَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ مِثْلَ قَوْلِهِمْ فَاللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِيمَا كَانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ.» اظهار کرد: این آیه درباره اختلاف میان ﻳﻬﻮﺩﻳﺎﻥ و ﻧﺼﺮﺍنی‌ﻫﺎ است که با وجود اینکه ادیان توحیدی بودند و دشمن مشترکی مانند مشرکان داشتند، متحد نبودند.

وی اظهار کرد: آنها به خاطر منافع مادی به شدت با هم درگیر بودند و این باعث می‌شد که یکتاپرستی و توحید متضرر شود. در میان پیروان حکومت عدل این قباحت نباید باشد. قرآن کریم با یک حالت انکار این حالت را بیان و نفی می‌کند. خداوند می‌فرماید این کار را نکنید و از ما می‌خواهد یهودیان، مسیحیان و حتی ظلم دیدگان ولو اینکه بودایی، هندو و ... باشند، در یک جبهه علیه مستکبران قرار بگیرند.

سعدی با بیان اینکه در ایام پیروزی انقلاب اسلامی هستیم، تاکید کرد: نباید چنین باشد که چپ و راست همدیگر را تحمل نکنند و تا سرحد مرگ همدیگر را نفی کنیم. اسلام نیاز به وحدت دارد این جمله کاشف‌الغطاء معروف است که فرمودند: «بنی اسلام علی کلمتین؛ کلمة التوحید و توحید الکلمه» یعنی هم لا اله الا الله بگویید و هم تفرقه را کنار بگذارید، ما هدف بالاتری داریم.

این مدرس حوزه و دانشگاه با تصریح به اینکه متأسفانه گاهی برای پیروز شدن خود به سراغ دشمنان می‌رویم، گفت: قرآن کریم می‌فرماید یهود و نصارا در عربستان کفرزده جبهه توحید را به خاطر منیت‌های خود دچار ضعف کردند. مطابق این آیه، خداوند در قیامت درباره آنها حکم می‌کند، یکی از نتایج این مطلب یعنی اختلاف بین اهل توحید، در آیه بعد بیان شده است: «ومَنْ أَظْلَمُ مِمَّن مَّنَعَ مَسَاجِدَ اللَّهِ أَن يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ وَسَعَىٰ فِي خَرَابِهَا أُولَٰئِكَ مَا كَانَ لَهُمْ أَن يَدْخُلُوهَا إِلَّا خَائِفِينَ لَهُمْ فِي الدُّنْيَا خِزْيٌ وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ».

وی ادامه داد: خداوند در این آیه فرمود از کسانی که ظلم فرهنگی می‌کنند ظالم‌تر وجود ندارد. گاهی ظلم ظاهری است مثلاً فردی، دیگری را مورد آزار جسمی قرار می‌دهد؛ اما گاهی کسی عقیده او را می‌زند. اگر فردی به عقیده دیگری صدمه زد، قرآن می‌فرماید ظالم‌تر از این کسی نیست. مصداق این‌گونه ظلم‌ها چه در مسائل سیاسی و چه در مسائل مذهبی وجود دارد. مثلا به فردی می‌گوییم قمه‌زدن به شیعه ضرر می‌رساند. خداوند می‌فرماید اینها به دین ضربه می‌زند مخصوصاً وقتی این رفتار از افرادی سر می‌زند که منادی دین هستند. این را هم بدانید که گاهی فردی برای چهار نفر منادی دین است و گاهی برای ۴ میلیارد نفر. گاهی فرد، پدر یک خانواده است که اگر خانواده یک حرکتی از او ببینند، اثر منفی بر خانواده می‌گذارد.

سعدی اظهار کرد: قرآن کریم می‌فرماید اینها با اختلافات خود باعث می‌شوند کسی به مسجد نرود. چه کسی از اینها ظالم‌تر است؟ مسجد در این آیه یعنی محل سجده، جایی که انسان مقابل خدا سجده می‌کند. سجود، روح عبودیت است و کسی که این کار را منع کند ظالم‌تر از او نیست. گاهی منع از مسجد، منعِ ظاهری است، مثلاً در زمان شاه بسیاری از مساجد تحت نظر بودند، گاهی این منع، ظاهری نیست به این معنا که کسانی با ایجاد اختلاف، عقیده افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهند؛‌ در روز قیامت عذاب بزرگی در انتظار آنها است.

انتهای پیام
captcha