پیشنهاد حضور فعالان ممتاز قرآن در انجمن خادمان / تصویب اساس‌نامه به جلسه فوق‌العاده موکول شد
کد خبر: 3879247
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۸
برگزاری سومین مجمع عمومی انجمن خادمان قرآن بدون مصوبه

پیشنهاد حضور فعالان ممتاز قرآن در انجمن خادمان / تصویب اساس‌نامه به جلسه فوق‌العاده موکول شد

سومین مجمع عمومی خادمان قرآن کریم امروز 27 بهمن‌ماه برگزار شد که با توجه به حد نصاب نرسیدن حاضران در این مجمع، تصویب نهایی اساس‌نامه به جلسه فوق‌العاده موکول شد. همچنین این پیشنهاد مطرح شد که فعالان قرآنی ممتاز و برگزیده نیز به جمع انجمن خادمان قرآن کریم پذیرفته شوند.

ارائه پیشنهاد اضافه شدن فعالان ممتاز قرآن به انجمن خادمان / تصویب اساس‌نامه در جلسه فوق‌العاده

به گزارش ایکنا؛ سومین مجمع عمومی انجمن خادمان قرآن کریم، صبح امروز ۲۷ بهمن‌ماه، در مجموعه باغ زیبای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اعضای این مجمع برگزار شد.

این مجمع با هدف تصویب نهایی اساس‌نامه که در مجمع دوم بر صورت گرفتن اصلاحاتی در آن تأکید شده بود، تشکیل و بر اساس آن اصلاحات امور تخصصی و کارگروه‌ها و کارشناسی‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

با توجه به اینکه مجمع به حد نصاب نرسیده بود، اساس‌نامه به تأیید اعضا رسید و تصویب آن به جلسه فوق‌العاده موکول شد. جلسه فوق‌العاده این مجمع روز چهارم اسفندماه در دفتر معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد برگزار می‌شود تا اساس‌نامه به تصویب نهایی برسد. تشکیل مجمع فوق‌العاده به لحاظ قانونی با هر تعداد و تصویب اساس‌نامه در آن بدون اشکال است.

گزارش تصویری سومین مجمع عمومی انجمن خادمان قرآن

در این مجمع بیشتر مباحث در زمینه اصلاح اساس‌نامه از جمله ارکان، ساختار، تعداد اعضاء امنا، شورای عالی و مسائل حقوقی و مالی و حسابرسی بود.

همچنین در بخشی از این نشست، پیشنهادی مبنی بر الحاق فعالان ممتاز و برگزیده قرآن به جمع خادمان قرآن کریم از سوی معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شد که به تأیید اعضای مجمع رسید تا در سال 1399، فعالان برگزیده و ممتاز هم به افتخار درجه خادمی قرآن نائل شوند.

بر اساس گزارش ایکنا، در بخش دیگری از این مجمع، عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ایراد سخنانی پرداخت.

وی با اشاره به ایام سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، گفت: یاد و خاطره سپهبد شهید قاسم سلیمانی، بزرگ خادم قرآن کریم که در عمل از تمام زندگانی خود در راه قرآن کریم گذشت را گرامی می‌دارم و آرزو دارم شهیدان انقلاب اسلامی با شهیدان راه فضیلت و شهدای کربلا محشور شوند.

وی با بیان اینکه قرآن کریم از یک منظر سه شأن دارد، افزود: یکی از آنها شأن بلاغ یا تبلیغ است. پیامبر اکرم(ص) به خوبی و به صورت تام و تمام از عهده آن بر آمده‌اند و کمترین شبهه‌ای در این زمینه وجود ندارد. مرحله دوم نیز مرحله بیان و تبیین است که پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) به اقتضاء سوالات و سطح درک مخاطبان و نیازهایی که آن روز اقتضاء می‌کرده است، ادای وظیفه کرده‌اند و در مسیر بیان و تبیین معارف الهی کار به عهده علمای اعلام گذاشته شده است و مفسران قرآن کریم هر کدام به فراخور درک و استنباط خود گوشه‌هایی از آن را به انجام رسانده‌ و معارف الهی را تبیین کرده‌اند.

فقهی‌زاده تصریح کرد: در قله این گروه که حضرات اهل بیت(ع) قرار دارند و راسخان در علم را شکل داده‌اند، البته همین ذوات مقدسه هستند و اگر در روایات صحیح آمده است که اهل بیت(ع) فرموده‌اند «نحن راسخون فی العلم» و رسوخ در علم برای آن بزرگواران را قصر و حصر کرده‌اند. البته به معنای عدم امکان دستیابی عالمان برجسته دیگر که بر منهج آنها عمل کنند و دانسته‌های درخور و فراوان و شایسته‌ای داشته باشند، نیست.

وی بیان کرد: در عین حال هرگز کسی به پایگاه و جایگاه این بزرگواران ارتقاء نمی‌یابد که «إِنَّمَا یَعْرِفُ الْقُرْآنَ مَنْ خُوطِبَ بِه‌» و این روایت شریف که از ائمه اطهار(ع) صادر شده و در درجه عالی قرار دارد، معنای دقیقی دارد. یعنی تنها و تنها این ائمه(ع) هستند که تمام قرآن آنچنان که باید را درمی‌یابند و تمام آنچه را که دریافته‌اند صحیح است و هیچ کسی در این مقام با آنها شریک نیست. جز حضرات معصومین(ع) کسی را نمی‌توان یافت که تمام قرآن را آنچنان که باید دریافته باشد و تمام آنچه را که دریافته است، به درستی طرح کرده باشد. معنای حضور این ذوات در قله رسوخ در علم نیز به گمانم همین است.

فقهی‌زاده با تأکید بر اینکه این مقام هرگز در یک مرحله محدود نمی‌شود، اظهار کرد: علمای بزرگ هر کدام به درجات، در درجه‌ای دیگر قرار دارند و اگر طبق قواعدی که خود آن حضرات آموزش داده‌اند و پس از دریافت علوم مقدماتی عمل کنند، می‌توانند به مقام تبیین «ما اراد الله» نائل شوند و ان‌شاءالله هر کدام بنا به درجات و نیت خالصانه‌ای که داشته‌اند موفق باشند.

فقهی‌زاده مرحله سوم را مرحله تجلی بخشیدن به آموزه‌های وحیانی در عرصه عمل عنوان کرد و گفت: قرآن نیامده است که تنها خوانده یا تنها حفظ یا صرفاً تبیین شود، بلکه قرآن پیش از هر چیز و بیش از هر چیز آمده که در عینیت جامعه تحقق پیدا کند، اعمال صالح گوناگون را رقم بزند و اینجاست که مرحله نهایی همه مقدمات در آستان قرآن کریم، این آخرین کتاب‌نامه الهی تحقق یافته و خداوند در قالب آن هرآنچه که قرار بوده با انسان واگویه کند، در آن قالب بیان کرده است. همین است که ما آموزه‌های قرآن را در بینش و روش خودمان ترجمه کنیم.

وی افزود: دل خوش نکنیم که نسخه الهی هدایت بشر را نیک می‌خوانیم، هرچند که این بسیار مهم است. همچنین دل خوش نکنیم که تنها آن را حفظ کنیم که البته این نیز بسیار مهم است. بلکه باید بیش از اینها دل خوش باشیم اگر عامل به قرآن باشیم.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: حال که گردهم جمع شده‌ایم تا با همدلی برای حال و آینده قرآن در جمهوری اسلامی ایران که حاصل خون شهیدان و عملکرد خالصانه عالمان نیک‌اندیش و خردورز است، اندیشه و عمل کنیم، اندکی خود را به فراموشی بسپاریم. به گمان من دریافت مدال خادم‌القرآنی، آغاز راه خدمت به قرآن کریم است و به هیچ وجه پایان خدمت به قرآن نیست.

فقهی‌زاده در ادامه به برخی چالش‌های پیش روی فعالیت‌های قرآنی در جمهوری اسلامی ایران اشاره و بیان کرد: فراروی قرآن کریم در جمهوری اسلامی ایران که به نام قرآن ابتدائاً و استمراراً به توفیقات بزرگی دست پیدا کرده است، چالش‌هایی وجود دارد که بعضاً جنبه معرفتی و بعضاً نیز جنبه عملی دارد. البته هر دو این موارد ما را در نوردیده است؛ چه قاری قرآن باشیم و تجلی خدمتگزاری ما در این عرصه درخشان و پر اهمیت باشد و چه حافظ قرآن باشیم و تجلی عمده خدمتگزاری ما در این عرصه نورانی باشد یا اگر خدمتگزاری در عرصه مدیریت قرآنی و ساماندهی همه توش‌ها و توان‌ها برای فراهم کردن زمینه مناسبت‌تر برای حضور قرآن در جای جای زندگی مردم باشیم، این چالش‌ها ما را در نوردیده است.

وی با تأکید بر اینکه مدیون همه کسانی هستیم که در این سرزمین مقدس به نام قرآن کریم و برای قرآن کریم نفس می‌کشند، گفت: ادعای این افراد البته اغلب از امثال بنده کمتر است. ما وامدار نسل جدیدی هستیم که آرزوی ما در سال‌های اول انقلاب این بود که آنها در پرتو قرآن کریم پاکیزه‌تر ببینند، پاکیزه‌تر بشنوند و پاکیزه‌تر بیندیشند و عمل کنند. در بسیاری از موارد، ما به این هدف عالی نرسیده‌ایم. موانع گوناگون بر سر راه ما نشسته است که البته برخی از موانع را بر سر راه ما نشانده‌اند، گویی که قرار نیست چیزی از این موانع کم کنند.
فقهی‌زاده بیان کرد: در عرصه توسعه فعالیت‌های قرآنی که معبر است و هرگز هدف نیست و البته توسعه فرهنگ قرآنی هدف اصلی است، آنچه در آیات قرآن نیز به آن اشاره شده استريال در قالب بیان اهداف نزول قرآن یا بیان اهداف بعثت پیامبران است. آنجا که می‌فرماید: «لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسط» در این آیه مردم فاعل هستند، عدالت و نماز به تعبیر یکی از بزرگان عرصه تفسیر و خدمتگزاری به قرآن کریم و معارف اهل بیت(ص) دو شاخصه تراز اول جامعه دینی است. ما از رهگذر فعالیت‌های قرآنی می‌خواهیم بار پیدا کنیم به فرهنگ قرآنی و فرهنگ قرآنی را در وهله اول در خودمان تجلی ببخشیم و در ادامه نسلی مانند خودمان بپرورانیم. خداوند به ما توفیق دهد بیش از آنکه معلم قرآن باشیم، متعلم قرآن باشیم و قرآن را در عرصه اندیشه و عمل خود تجلی ببخشیم و ظهور بدهیم و بتوانیم عملاً معلم قرآن باشیم.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در مسیر توسعه فرهنگ قرآنی، در گوشه گوشه کشور با وجود فعالیت‌های خالصانه گمنام‌ترین معلم‌های قرآنی تا بزرگ‌ترین خادمان برجسته قرآن کریم موانعی وجود دارد برخی موانع طبیعی است و برخی هم دیگران برای ما ایجاد می‌کنند. ما باید چالش‌های فعالیت‌های قرآنی و چالش‌های توسعه فرهنگ قرآنی را بشناسیم و برای رفع آنها وارد عمل شویم. خداوند این توش و توان را که در شما ایجاد کرده است، توسعه دهد و از نظر اجرایی هم توان ما را بیشتر کند تا در جلسات متعددی در خدمت شما باشیم.

وی در پایان اظهار کرد: در زمینه اضافه کردن فعالان ممتاز قرآنی که عدد آنها کمتر از 40 نفر است، قدم‌هایی برداشته شده است و از نظر اداری وظیفه من است که با حمایت از تصمیمی که در این جلسه گرفته شده است، پیگیری‌های مربوط به آن را انجام دهم و ان‌شاءالله به نتیجه برسد.

انتهای پیام
captcha