ابعاد اندیشه‌های فلسفی و تمدنی سیدمحمدنقیب العطاس بررسی شد
کد خبر: 3879527
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۴
در مالزی؛

ابعاد اندیشه‌های فلسفی و تمدنی سیدمحمدنقیب العطاس بررسی شد

سمینار بین‌المللی پیرامون ابعاد اندیشه‌های فلسفی و تمدنی سیدمحمدنقیب العطاس با سخنرانی مهدی محقق پیرامون خدمات ارزشمند سیدنقیب العطاس به رشد علوم اسلامی برگزار شد.

به گزارش ایکنا؛ مهر نوشت: سمینار بین‌المللی بررسی ابعاد اندیشه‌های فلسفی و تمدن پروفسور سیدمحمدنقیب العطاس، اندیشمند بزرگ اسلامی مالزی با حضور بیش از ۵۰۰ نفر از شخصیت‌های علمی و دانشگاهی و اساتید و دانشجویان از کشورهای مالزی، ایران، آلمان، ترکیه، اندونزی و سنگاپور در تالار بزرگ دانشگاه فناوری مالزی برگزار شد.

این سمینار براساس پیشنهاد و برنامه ریزی و حمایت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و با صلاحدید پروفسور نقیب العطاس و با همکاری مرکز مطالعات پیشرفته علوم و تمدن اسلامی وابسته به دانشگاه UTM برگزار و در آن شخصیتهای بزرگی همچون پروفسور مهدی محقق از ایران، پروفسور هاینس دایبر از آلمان، پروفسور محمود ارول قلیچ از ترکیه، پروفسور وان محمد نور وان داوود از مالزی، پروفسور تاتیانا اهل روسیه، دکتر محمد زینی عثمان، و چند تن دیگر از شخصیت‌های غلمی برجسته مالزی با ارایه مقالاتی پیرامون شخصیت، آثار، خدمات و اندیشه های فلسفی و تمدنی سید محمد نقیب العطاس به سخنرانی پرداختند.

همچنین در این سمپوزیوم خانم راجا زاریث صوفیا، ملکه پادشاه ایالت جوهور که رییس افتخاری دانشگاه UTM نیز هست حضور داشت.

در ابتدای جلسه، خلیف معمر معاون مرکز مطالعات پیشرفته علوم و تمدن اسلامی طی سخنانی ضمن خوشامدگویی به حضار از رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران بخاطر طرح و پیگیری موضوع بزرگداشت سید محمد نقیب العطاس و حمایت مادی و معنوی از این سمپوزیوم تقدیر و تشکر کرد.

سپس پروفسور وان محمد نور وان داوود رییس مرکز مطالعات پیشرفته علوم و تمدن اسلامی طی یک مقاله مفصل تحت عنوان « فضیلتهای تمدن اسلامی» به تشریح دیدگاههای نقیب العطاس پیرامون سیستم آموزش در اسلام و تأثیر آن بر شکل گیری فرهنگ و تمدن اسلامی پرداخت.

سپس محقق در خصوص خدمات ارزشمند سید نقیب العطاس به رشد علوم اسلامی و تربیت شاگردان مبرز و همچنین نحوه آشناییش با نقیب العطاس و سالهایی که با ایشان در ایستک همکاری میکرد پرداخت.

سخنران بعدی اسلام شناس آلمانی پروفسور هاینس دایبر بود که طی مقاله ای تحت عنوان« انسان گرایی نقیب العطاس؛ ارزیابی او از دیدگاه منابع کلاسیک اسلامی» به سخنرانی پرداخت.

با ورود سید محمد نقیب العطاس همراه با ملکه جوهور به داخل سالن، تمام شرکت کنندگان بصورت ایستاده وی را تشویق نمودند. سپس نامبرده به مدت یکساعت و نیم پیرامون مقهوم واژه اسلام که آیا طبق گبته برخی واژه اسلام به معنی تسلیم در برابر خداست و یا این که اسلام نام دینی است که مورد تآیید و پسند خداوند است پرداخته و نظر خود را در این زمینه که اسلام نام دین است و نه به معنای تسلیم، تشریح کرد.

با پایان بخش اول نشست، ملکه ایالت جوهور هدیه نفیسی را تقدیم پروفسور نقیب العطاس نمود و سپس رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با حضور روی استیج، دو هدیه نفیس( یک تابلو فرش دستبافت مزین به آیات قرآنی و یک تابلو فرش مزین به تصویر سید محمد نقیب العطاس) را تقدیم پروفسور نمود که بسیار مورد توجه و تشویق شرکت کنندگان قرار گرفت و نقیب العطاس از رایزن فرهنگی و تعاملاتش با وی و همچنین حمایت از برگزاری چنین مراسم و هدایای نفیس اهدایی تقدیر و تشکر نمود.

در نشست بعد از ظهر نیز پروفسور محمود ارول قلیچ از ترکیه که هم اکنون سفیر این کشور در اندونزی است و سایر سخنرانان پیرامون افکار، اندیشه، آثار، خدمات و شاگردان سید محمد نقیب العطاس سخنرانی نموده و از وی به عنوان یک شخصیت ارزشمند اصولگرای متدین و متعهد نامبرده و تجلیل نمودند.

انتهای پیام
captcha