آفت فعالیت‌های قرآنی چیست / مرجع واحد قرآنی نداریم
کد خبر: 3879644
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۱

آفت فعالیت‌های قرآنی چیست / مرجع واحد قرآنی نداریم

داور بین‌المللی مسابقات قرآن برخی از آفت‌های فعالیت‌های قرآنی را برشمرد و گفت: نخستین مشكل این است كه مرجع واحد و ثابت برای تصمیم‌گیری‌ها در عرصه قرآنی نداریم.

مهدی دغاغله، داور بین‌المللی مسابقات قرآن، در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، درباره آفت فعالیت‌های قرآنی گفت: نخستین مشكل این است كه یك مركز یا مرجع واحد و ثابت قرآنی در كشورمان نداریم تا فعالیت‌های قرآنی را همسو كند.

وی افزود: متأسفانه در كشورمان هر كسی خود را در سطح بالایی می‌داند و این مسئله باعث اختلاف نظرهای شدیدی می‌شود كه منجر به سرخوردگی برخی از فعالیت‌ها خواهد شد.

دغاغله ادامه داد: به تعبیر دیگر یک مرجع واحد قرآنی در كشور نداریم كه حرفش فصل‌الخطاب باشد و عده‌ای كارشناس درجه یك هم در آن مركز به صورت شورایی كار كنند.

در چاپ قرآن وحدت رویه نداریم

این پیشكسوت قرآنی كشورمان بیان كرد:‌ اتفاقاً یكسری اقدامات نه تنها در راستای هم نیستند، بلكه كاملاً ضد هم هستند. مثلاً حتی در چاپ قرآن هم وحدت رویه نداریم.

وی یادآور شد: در برخی از مسابقات قرآن وقتی مجری صفحه‌ای را اعلام می‌كند، عده‌ای می‌گویند این قرآن با آن چیزی كه شما می‌گویید متفاوت است. چندین نوع قرآن بدون علامت، چهارده سطری، پانزده سطری و غیره در كشورمان چاپ می‌شود كه این مسئله حتی در پایین آوردن كیفیت حفظ حافظان قرآن هم مؤثر است.

دغاغله با تأكید بر اینكه این امر در وهله اول ناشی از نبود اتحاد بین سران فعالیت‌های قرآنی كشور است و می‌تواند یكی از عوامل آفت این فعالیت‌ها باشد، گفت: برنامه‌ریزی درستی برای اختلاف سلیقه‌ها نداریم و نمی‌دانیم كه چگونه باید آموزش دهیم.

آموزش‌های قرآنی خالی از ایراد نیستند

این داور بین‌المللی مسابقات قرآن درباره آموزش‌های قرآنی گفت: آموزشی كه اكنون در سطح كشور انجام می‌شود، خالی از ایراد و اشكال نیست و اگر بتوانیم خصوصاً برای مسلمانان غیرعرب الگویی را در نظر بگیریم، بسیار ارزنده است.

وی اظهار کرد: سبك تلاوت قاریان مصر برای كشورمان صددرصد نیست و می‌توانیم حدود 60 یا 70 درصد از شیوه مصریان استفاده كنیم و بقیه آن باید مخصوص ویژگی‌های خاص مردم خودمان باشد كه یكی از آن‌ها زبان است و این مسئله برنامه‌ریزی متفاوتی نیاز دارد و متأسفانه كار اساسی در این باره انجام نمی‌شود.

انتهای پیام
captcha