کرونا ویروس و راه‌های پیشگیری از آن
کد خبر: 3879995
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۶

کرونا ویروس و راه‌های پیشگیری از آن

برای مقابله با کرونا ویروس هموطنان باید توصیه‌های بهداشتی مبنی بر رعایت بهداشت فردی و عمومی، بهداشت دست دادن و تنفس، شستشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون مایع، پرهیز از حضور در محل کار و تحصیل را در صورت وجود علایم شبه آنفلونزا، مد نظر قرار دهند.

به گزارش ایکنا؛ ماه دسامبر ۲۰۱۹ میلادی، خوشه‌ای از موارد عفونت شدید تنفسی در شهر ووهان کشور چین گزارش شد. در ابتدا براساس مشاهدات اینگونه به نظر می‌رسید که برخی از بیماران، سابقه حضور یا کار در بازار عمده فروش ماهی و غذا‌های دریایی را دارند.

بازار مذکور بلافاصله در روز اول ژانویه ۲۰۲۰ تعطیل شد و اقدامات سلامت محیط و گندزدایی در آنجا به طور کامل به انجام رسید. چند روز بعد پس از رد تشخیص آنفلوانزا فصلی، آنفلوانزا پرندگان، آدنوویروس، کرونا ویروس سارس، کرونا ویروس مرس و سایر عوامل بیماریزای دیگر مشخص شد، در ۹ ژانویه ۲۰۲۰ ویروسی به عنوان عامل بیماری در ۱۵ نفر از ۵۹ بیمار بستری اعلام شد که باعث نگرانی زیادی شد؛ یک کرونا ویروس جدید که ۷۰ درصد قرابت ژنتیکی با سارس دارد و در زیرگونه Sarbecovirus قرار دارد.
 
در حال حاضر این ویروس را به اختصار nCoV-۲۰۱۹ نام‌گذاری موقت کرده‌اند تا اطلاعات بیشتر به دست بیاید. در ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰ اولین مورد فوت ناشی از این ویروس در چین گزارش شد و گزارش موارد مثبت نیز از کشور‌های دیگر مانند تایلند، ژاپن، کره جنوبی و آمریکا تا ۲۰ ژآنویه ۲۰۲۰ و انتقال فرد به فرد به کادر درمانی نیز شرایط را پیچیده‌تر کرد.
 
این بیماری جدید یک بیماری قابل انتقال از حیوان به انسان محسوب می‌شود، اما هنوز راه‌های انتقال، مخازن حیوانی، راه‌های پیشگیری، تظاهرات دقیق بالینی آن مشخص نشده است و نیاز به مطالعات بیشتر دارد.
 
در حال حاضر واکسن و درمان مناسب برای nCoV وجود ندارد و لذا داشتن ظن بالینی بالا و پرسش از شرح حال سفر و تماس از بیماران تب‌دار و بیماران دارای علائم تنفسی نقش بسیار مهمی در برنامه پیشگیری و کنترل این بیماری دارد.
 
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در کشور ما نیز نتیجه آزمایش اولیه به‌عمل آمده از نمونه‌های ارسالی مشکوک ابتلا به کروناویروس جدید، در دو مورد مثبت گزارش شده است و آزمایشات بعدی برای بررسی قطعیت موضوع در حال انجام است و نتایج آن نیز به محض آماده شدن به اطلاع عموم خواهد رسید.

در این اطلاعیه آمده است که در دو روز گذشته موارد مشکوک ابتلا به کروناویروس در شهر قم مشاهده شد که به محض دریافت گزارش، تیم‌های شناسایی و مدیریت بیماری‌های واگیر و تیم‌های واکنش سریع در شهر قم مستقر شده و طبق پروتکل ‌های موجود، افراد مشکوک تحت ایزولاسیون قرار گرفته و از آنها نمونه آزمایشگاهی اخذ شد، در میان نمونه‌های ارسالی، آزمایشگاه مرجع‌، دقایقی پیش نتایج آزمایش اولیه دو مورد از موارد مشکوک را از نظر ابتلا به کروناویروس مثبت گزارش کرده و برخی موارد نیز آنفلوآنزای تیپ B اعلام شده است.

مراحل بعدی آزمایشات در حال انجام است و نتیجه قطعی آزمایشات نهایی این موارد، پس از مشخص شدن به اطلاع عموم خواهد رسید. تیم‌های مدیریت و کنترل بیماری‌های واگیر در شهر قم مستقر شده‌اند، بخش ایزوله منفی برای ایزولاسیون موارد مشکوک، تجهیز و آماده ارایه خدمت است و همگی هموطنان باید توصیه‌های بهداشتی مبنی بر رعایت بهداشت فردی و عمومی، بهداشت دست دادن(پرهیز از مصافحه و روبوسی) و تنفس، شستشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون مایع، پرهیز از حضور در محل کار و تحصیل در صورت وجود علایم شبه آنفلونزا را مد نظر قرار دهند.


توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی درباره کرونا ویروس

توصیه‌های استاندارد WHO برای عموم مردم برای کاهش قرار گرفتن در معرض و انتقال طیف وسیعی از بیماری‌ها به شرح زیر است که شامل بهداشت دست و تنفسی و روش‌های غذایی بی‌خطر است:

1. مرتباً دست‌ها را با استفاده از آب روان و صابون یا مواد ضدعفونی کننده الکلی تمیز کنید.
هنگام سرفه و عطسه، دهان و بینی را با آرنج خمیده یا دستمال کاغذی بپوشانید و بلافاصله دستمال کاغذی را به سطل زباله انداخته و دست‌هایتان را بشویید.

2. از تماس نزدیک با هر کسی که تب دارد و سرفه می‌کند خودداری کنید.
اگر تب دارید، سرفه می‌کنید و مشکل در تنفس دارید، سریعاً به پزشک مراجعه کنید و سابقه مسافرت‌هایتان را با پزشک خود به اشتراک گذارید.

3. هنگام بازدید از بازار‌های فروش محصولات پروتینی، از تماس مستقیم با حیوانات زنده و محصولات مرتبط مانند گوشت خام، پوست حیوان و ... خودداری کنید.

4. از مصرف فرآورده‌های دامی خام اجتناب شود.
انتهای پیام
captcha