جوان تراز مهدویت اندیشه بین‌المللی دارد
کد خبر: 3889161
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۲

جوان تراز مهدویت اندیشه بین‌المللی دارد

استاد حوزه علمیه خواهران با تأکید بر اینکه جوان تراز مهدویت اندیشه بین‌المللی دارد، گفت: ممکن نیست کسی خود را جوان منتظر امام زمان(عج) ببیند، ولی تنها به فکر دور و اطراف محیط بسته خودش باشد. بزرگترین سرمایه برای ایجاد تمدن اسلامی که از نظر ما مقدمه تمدن جهانی امام زمان(عج) است، داشتن اندیشه جهانی است، لذا فکر محدود و کوتاه و محصور فایده‌ای ندارد.

مریم معین‌الاسلام استاد حوزه خواهران و جامعةالزهراء(س)مریم معین‌الاسلام، استاد حوزه خواهران و جامعةالزهراء(س)، در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: جوان تراز اسلام و انقلاب اسلامی دارای ویژگی‌های بارزی است؛ اولین و مهم‌ترین ویژگی آن است که دارای هدف باشد؛ زیرا ممکن نیست کسی بخواهد برای جامعه و جهان تاثیرگذار باشد ولی هدف مشخصی نداشته باشد.

وی افزود: هدفمندی یکی از مهم‌ترین شاخصه‌هایی است که باید جوان امروز داشته باشد، همچنین باید برنامه معین و مشخص برای رسیدن به این اهداف داشته باشد. ضمن اینکه برای اجرای این برنامه و رسیدن به هدف، نیازمند داشتن فکری پویا و خلاق است.

تفکر در ابعاد جهانی

معین‌الاسلام با بیان اینکه شاخص دیگر یک جوان این است که جهانی فکر کند، اظهار کرد: جوان تزار انقلاب اسلامی جوانی است که فکر و اندیشه بین‌المللی داشته باشد؛ زیرا ممکن نیست کسی خود را جوان منتظر امام زمان(عج) و آخرالزمان ببیند، ولی تنها به فکر دور و اطراف محیط بسته خودش باشد. بزرگترین سرمایه برای ایجاد تمدن اسلامی که از نظر ما مقدمه تمدن جهانی امام زمان(عج) است، داشتن اندیشه جهانی است، لذا فکر محدود و کوتاه و محصور فایده‌ای ندارد.

استاد حوزه علمیه خواهران افزود: جوان مسلمان و تراز انقلاب باید بنیان‌های معرفتی قوی نسبت به اسلام داشته باشد، زیرا در صورتی می‌تواند تزار اسلام معرفی شود که از آن شناخت درستی داشته باشد؛ در عین اینکه جوان ضمن اینکه از همه این خصوصیات برخوردار است باید انسانی ودود، دلسوز و مهربان نسبت به خانواده و جامعه باشد، همان طور که در روایات و آموزه‌های دینی بر اخلاق تأکید فراوانی شده است.

جوان تراز مهدویت اندیشه بین‌المللی دارد

وی تصریح کرد: بنابراین یکی از مهم‌ترین ملاک و معیارهای برای سنجش رفتار منطبق بر اسلام داشتن مهربانی و محبت و ودود بودن نسبت به دیگران و به خصوص خانواده و اقوام است.

معین‌الاسلام در پاسخ به این سؤال که غالباً جوانان قبل از آنکه وارد فضای اجتماعی به معنای خاص شوند قلوب پاکتری دارند و در ذهنشان مدینه فاضله‌ای برای خود تعریف کرده‌اند، ولی در مواجهه با ناهنجاری‌ها دچار سرخوردگی می‌شوند، برای جلوگیری از این مشکلات چه باید انجام دهیم؟ تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که باید در محیط خانواده و آموزش و پرورش و از دوره کودکی در فرزندان نهادینه و آموزش داده شود، جداکردن حساب اسلام، قرآن و دین از مسلمانان است.

رفتار نادرست برخی از مسلمانان ربطی به اسلام ندارد

وی تأکید کرد: نوجوان و جوان باید بداند اگر وارد زندگی شد، این قدر توجیه باشد که بداند اسلام این دستورات را دارد و اگر فردی که مسلمان است، رفتاری بر ضد این دستورات انجام می‌دهد، رفتار یک مسلمان است که ربطی به اسلام ندارد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اتفاقاً در دوره امروز باید اولویت خانواده‌ها در بحث آموزش به فرزندانشان تغییر کند تا جوانان وقتی وارد فضای اجتماعی و سیاسی شدند دچار تعارض نشوند، اظهار کرد: در مدارس و آموزش‌های رسمی ما عمدتاً فضائل اخلاقی به کودکان و نوجوانان آموزش داده می‌شود و جوان با همان صداقت و پاکی وارد فضای کار و اقتصاد و سیاست و اجتماع می‌شود و ناگهان با ناهنجاری‌های زیادی روبرو می‌شود و سرخوردگی حداقل نتیجه این موضوع است.

این استاد حوزه علمیه اضافه کرد: برای اینکه این سرخوردگی رخ ندهد، از ابتدا باید این جوان را در خانواده نسبت به این موضوعات توجیه کنیم و نمونه‌ها و الگوهای موفق را برای او بیان کنیم؛ یعنی کسانی که در شرایط بسیار متعارض در تاریخ اسلام زندگی کرده‌اند و در عین حال توانسته‌اند ضمن حفظ باورهای خود کمترین تأثیرپذیری را از محیط داشته باشند و حتی بر آن اثر بگذارند.

تغییر اولویت‌های فکری خانواده‌ها

معین‌الاسلام با بیان اینکه باید اولویت‌های فکری خانواده‌ها را تغییر دهیم، اظهار کرد: باید فرزندان را طوری تربیت کنیم که این آمادگی را داشته باشند و تعارضات رفتار مسلمانان را به اسلام نبست ندهند، بلکه آن را ناشی از رفتار مسلمین بدانند؛ همچنین اگر اهداف دینی درستی برای جوانان تعریف شده باشد، در آینده کمتر دچار تعارض می‌شوند و می توانند دوام بیاورد.

استاد حوزه بیان کرد: پیامبر(ص) به ابوذر می‌فرمودند که مرا موعظه کن و ابوذر عرض می‌کرد که شما رسول خدا(ص) هستید و من چگونه شما را موعظه کنم، ولی ایشان همه را نیازمند موعظه می‌دانند؛ سیره عملی بزرگان دینی ما مانند امام و مقام معظم رهبری هم این بوده و هست؛ بنابراین نباید جوانان وقتی وارد تلاطم مسائل اجتماعی شدند رها شوند و در آن دست و پا بزنند.

معین الاسلام تصریح کرد: باید مراقب آنان باشیم و هم متولیان فرهنگی و هم خود خانواده به صورت غیرمستقیم حواسشان به جوانان باشد و درس‌های اخلاق و مواعظ مؤثر و تاثیرگذاری برای جذب آنان داشته باشیم. جوانان مرتب باید تغذیه فکری شوند و تحت موعظه استادان اخلاق صاحب اثر قرار بگیرند تا در شرایط جوانی که دوره مذبذبی است بتوانند این دوره پرتلاطم را سپری کنند.

انتهای پیام
captcha