مراقبت لحظه به لحظه از نفس، خصیصه منتظران واقعی امام عصر(عج)
کد خبر: 3890386
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴

مراقبت لحظه به لحظه از نفس، خصیصه منتظران واقعی امام عصر(عج)

مدیرکل اوقاف و امورخیریه سیستان و بلوچستان گفت: منتظر واقعی هر لحظه باید مراقب نفس و خواسته‌های نفسانی خود باشد؛ منتظران از خطاهایی که نفس برای انسان زینت داده و اعمال خیری که ناخالصانه انجام می‌شود غفلت نمی‌کنند.

حجت‌الاسلام محسن مؤمنی‌مقدم، مدیرکل اوقاف و امور خیریه سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: مسأله مهدویت اختصاص به اسلام ندارد و در سایر کتاب‌های آسمانی نیز مورد توجه قرار گرفته است و پروردگار از وجود منجی بشریت در آن‌ها خبر می‌دهد.

وی ادامه داد: ظهور حضرت مهدی (عج) با معجزه صرف محقق نمی‌شود بلکه امام منتظر من و شماست تا ضمن آمادگی درونی، آمادگی اجتماعی در زمینه فکری، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در قالب تمدن نوین اسلامی ایجاد کنیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان بیان کرد: روحیه جهاد و ظلم ستیزی از ویژگی‌های مهم منتظران است، اما توجه داشته باشیم که برای کسب این صفت از صفات منتظران واقعی، باید ابتدا از نبرد با دشمن درونی شروع کنیم.

وی با بیان اینکه تشخیص دشمنان بیرونی و شناخت حیله‌های آنان به مراتب آسان‌تر از شناخت دشمن درونی است، افزود: منتظر واقعی هر لحظه باید مراقب نفس و خواسته‌های نفسانی خود باشد.

مؤمنی‌مقدم اظهار کرد: شیطان متناسب با موقعیت و شرایط روحی هرکسی او را وسوسه می‌کند؛ گاهی ممکن است شخص مقیدی را به کار خوبی وسوسه کند که نیت آن دچار اشکال است.

وی گفت: همان طور که خداوند در مورد انجام کارهای خیر به ظرفیت هرکسی نگاه می‌کند و به همان مقدار به او تکلیف می‌دهد در مورد کارهای شر نیز از هرکس به میزان توانش از او انتظار دارد.

مدیرکل اوقاف استان ادامه داد: گاهی مشاهده انسان‌های متدین به صرف اینکه گناه‌ها و خطاهای کبیره همچون دزدی، فحشا و شراب خواری را مرتکب نشده‌اند دچار عجب شده و خیالشان راحت می‌شود که گناهی ندارند. این افراد نیز باید همواره محاسبه نفس کنند و از خطاهایی که شیطان و نفس برایشان زینت داده و کارهای خیری که ناخالصانه انجام داده‌اند غفلت نکنند.

مؤمنی‌مقدم با بیان اینکه نیمه شعبان فرصت خوبی برای استغاثه و مناجات است، افزود: گاهی ممکن است انسان به محض ورود به جلسات دعا و مناجات تمام حاجات دنیایی را مدنظر قرار دهد و البته این‌گونه حاجت ‌خواستن از خداوند عیبی ندارد اما آنچه که مهم‌تر است حاجات معنوی، معرفت و نورانیت خواستن از خداوند است؛ خُلق حسن، شکرگزاری و حیات طیبه نفس حاجاتی است که اگر به آن‌ها توجه شود، بهره کامل را خواهیم برد.

انتهای پیام
captcha