مفاهیم قرآنی را در عمل مشق کنیم/ حال خوب نیکوکاری
کد خبر: 3899096
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۳

مفاهیم قرآنی را در عمل مشق کنیم/ حال خوب نیکوکاری

سیدجاسم موسوی یکی از اعضای جامعه قرآنی استان خوزستان است که در سال‌های گذشته عضو گروه تواشیح مشکات اهواز بود و توانست با عضویت در این گروه در سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم مقام اول را از آن خود کند. او از سال 96 به طور رسمی با راه‌اندازی انجمن خیریه پویندگان راه نجات، کمک به نیازمندان در شهرهای مختلف خوزستان را آغاز کرده است، فعالیتی خیرخواهانه که دیگر فرصتی برای پرداختن به تواشیح برای او باقی نگذاشته، اما به گفته خودش حالش را خوب می‌کند.

مشق مفاهیم قرآنی در عمل / حال خوب نیکوکاری

پروردگار گره کور زندگی برخی را به دست برخی دیگر باز می‌کند؛ احساسی بسیار شورانگیز است که در هجوم استیصال و ناامیدی، بنده‌ای از بندگان خدا کمک کند تا با قدمی و کلامی، مشکلی از مشکلات خلق باز شود؛ اینجاست که می‌توان گفت خداوند رحمان برخی را واسطه حال خوب عده‌ای دیگر قرار داده است؛ همان‌ها که آیات قرآن کریم را نه فقط لقلقه زبان قرار داده، بلکه به آنها عمل می‌کنند و حالشان خوب می‌شود. 

عمل و رفتار آنانی که واسطه حال خوب خلق‌الله هستند، با همه انسان بودن و خستگیِ مسیر ادامه می‌یابد چراکه دلشان به پروردگار مهربان و آیات و وعده‌های روح‌نواز قرآن کریم محکم و مطمئن است. 

سیدجاسم موسوی یکی از اعضای جامعه قرآنی استان خوزستان است که در سال‌های گذشته عضو گروه تواشیح مشکات اهواز بود و توانست با عضویت در این گروه در سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم مقام اول را از آن خود کند. او از سال 96 به طور رسمی با راه‌اندازی انجمن خیریه پویندگان راه نجات، کمک به نیازمندان در شهرهای مختلف خوزستان را آغاز کرده است؛ فعالیتی خیرخواهانه که دیگر فرصتی برای پرداختن به تواشیح برای او باقی نگذاشته، اما به گفته خودش حالش را خوب می‌کند.

سیدجاسم موسوی‏، مدیر مؤسسه مردمی پویندگان راه نجات، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا خوزستان گفت: این مؤسسه به طور رسمی از سال ۹۶ فعالیت خود را آغاز کرد اما قبل از آن به صورت جهادی و مردمی کار می‌کردیم؛ به این صورت که با بعضی از دوستان و آشنایان جمع می‌شدیم و اقلام خوراکی و پوشاک را تهیه و بسته‌بندی و میان خانواده‌هایی که می‌شناختیم توزیع می‌کردیم، اما اکنون که به صورت رسمی فعالیتمان را ادامه می‌دهیم، چارت سازمانی، هیئت مدیره و بازرس داریم.

مشق مفاهیم قرآنی در عمل / حال خوب نیکوکاری

وی بیان کرد: هدف ما در این مؤسسه مردمی خیریه، ساخت‌وساز خانه، ارائه خدمات پزشکی، کمک به ازدواج جوانان، کمک به ادامه تحصیل، خرید پوشاک و لوازم تحریر است. در حال حاضر ۱۲۰ خانواده در منطقه عین دو تحت پوشش ما هستند که ماهانه و مستمر بسته غذایی و بهداشتی دریافت می‌کنند و خدمات پزشکی به آنها ارائه می‌دهیم. 

موسوی با ذکر اینکه خیرانی که به ما کمک می‌کنند بیشترشان خوزستانی هستند اما تعدادی نیکوکار در خارج از استان هم به ما کمک می‌کنند، افزود: اولویت ما ارائه کمک و خدمات به زنان مطلقه و سرپرست خانوار، خانواده‌هایی با پدران از کار افتاده، معلولان و کودکان بدسرپرست است. 

مدیر مؤسسه مردمی پویندگان راه نجات تأکید کرد: توزیع اقلام به خانواده‌های نیازمند به منظور حفظ آبروی خانواده‌ها، در شب انجام می‌شود. کمک‌های ما فقط شامل این موارد نیست، بلکه با توجه به آب و هوای خاص خوزستان و گرمای بیش از حد آن، به خانواده‌هایی که قادر به خرید وسایل سرمایشی نیستند در تهیه یخچال، پنکه و کولر کمک می‌کنیم. در میان فعالیتهای انجمن ساخت خانه برای فردی نیازمند را هم داشته‌ایم. کمک‌هایی که به ما می‌شود متفاوت است؛ از ۱۰ هزار تومان گرفته تا ۳ میلیون و ۵ میلیون تومان. البته هیچ‌وقت از ادارات و نهادهای دولتی کمک نگرفته‌ایم. اگرچه می‌توانند به ما کمک کنند؛ مثلاً ماشین و خانه من پر از اقلام خوراکی و بهداشتی است. اگر جایی داشته باشیم تا بتوانیم این اجناس را در آنجا انبار و بعد بین مردم توزیع کنیم کار ما راحت‌تر پیش می‌رود.

موسوی اضافه کرد: نهادها باید به ما اعتماد کنند و در این صورت بیشتر معرفی می‌شویم و مردم هم بیشتر به ما اعتماد می‌کنند. در حال حاضر مؤسسات خیریه محدودی شناخته شده‌اند. این راه راهی است که اگر انسان به آن وارد شود، در این دنیا و آن دنیا نجات پیدا می‌کند. کمک فقط کمک مالی نیست، بلکه ما به افراد نخبه نیاز داریم که بیایند و به بچه‌های بی‌سرپرست در درسهایشان کمک کنند. این قبیل کارهای خیرخواهانه باعث می‌شود که احساس انسانیت به بشر دست بدهد. کسی که به همنوع خود کمک نمی‌کند از انسانیت به دور است.

امیدوارم جامعه قرآنی استان خوزستان از ما حمایت کند چون باید به این موضوع به چشم مقوله‌ای انسانی نگاه کنیم. شعار ما انسانیت است و جامعه قرآنی به چشم انسانیت به این کار نگاه کنند. بالاخره یک نفر از بین جامعه قرآنی انجمن خیریه راه‌اندازی کرده و خوب است که آنها از ما حمایت کنند. اگر آنها ما را به مردم معرفی کنند، مردم راحت‌تر به ما اعتماد می‌کنند و اگر مردم به ما اعتماد کنند، راحت‌تر به ما کمک می‌کنند و ما هم بیشتر می‌توانیم به مردم کمک کنیم

وی گفت: کمک‌های مؤسسه را در شادگان، حمیدیه، سطح اهواز در مناطقی مثل کوی سیاحی، ملاشیه، شیبان و زرگان توزیع می‌کنیم. انجمن ما در روستاها و مناطق حاشیه‌ای خوب کار می‌کند. امیدوارم جامعه قرآنی استان خوزستان از ما حمایت کند چون باید به این موضوع به چشم مقوله‌ای انسانی نگاه کنیم. شعار ما انسانیت است و جامعه قرآنی به چشم انسانیت به این کار نگاه کند. بالاخره یک نفر از بین جامعه قرآنی انجمن خیریه راه‌اندازی کرده و خوب است که آنها از ما حمایت کنند. در حال حاضر تعداد محدودی از جامعه قرآنی استان به ما کمک می‌کنند. اگر آنها به ما کمک کنند دیگر نیازی نیست که به تهران برویم و از خیرین آنجا کمک بخواهیم.

مدیر مؤسسه مردمی پویندگان راه نجات بیان کرد: از سال ۹۶ فعالیت در گروه تواشیح را رها کردم چون واقعاً فرصت نمی‌کنم به آن بپردازم. زندگی‌ام را در این مسیر گذاشتم. شغل خودم آزاد است و واقعاً بیشتر مواقع به کارم نمی‌رسم، چون برای بازدید می‌روم یا بالای سر بیمار در بیمارستان هستم. وقتی یک نفر می‌آید که فقط برای ۱۰۰ هزار تومان نمی‌تواند به بیمارستان برود، نمی‌توانم ساکت بمانم.

وی به شرح خاطره‌ای از سال 96 مربوط به بازگشت از سفر حج ابراهیمی پرداخت و افزود: در آن سال چون مدتی طولانی خانه نبودم، وقتی برگشتم همسرم گفت که آذوقه خانه تمام شده و باید برویم خرید. پیش از این خانمی که همسرش بیمار بود به سراغ من آمد و من یخچال خانه‌مان را به او دادم. به فروشگاه رفتیم تا خرید کنیم. در آن فروشگاه یک یخچال را به عنوان جایزه گذاشته بودند. به شوخی به همسرم گفتم این یخچال مال ماست. گفت که خواب می‌بینی؟ خریدمان را کرده و برگه‌های قرعه‌کشی را هم پر کردیم. چند روز بعد زنگ زدند و گفتند که یخچال را برنده شده‌اید. همانجا یاد این آیه افتادم: «مَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ وَاللَّهُ يُضَاعِفُ لِمَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ؛ مَثَل (صدقات‏) كسانى كه اموال خود را در راه خدا انفاق مى كنند همانند دانه‏‌اى است كه هفت خوشه بروياند كه در هر خوشه‏‌اى صد دانه باشد؛ و خداوند براى هر كس كه بخواهد (آن را) چند برابر مى ‏كند، و خداوند گشايشگر داناست‏.»

موسوی اظهار کرد: بعضی وقت‌ها شده که ساعت ۱۱ شب کسی به من زنگ می‌زند و کمک می‌خواهد آنجاست که از شدت ناراحتی گریه می‌کنم اما این کار را خیلی دوست دارم. وقتی می‌بینم خانواده‌ای خوشحال می‌شوند، سختی‌ها از بین می‌روند. سال گذشته که خوزستان سیل آمد، خانواده‌ای از ما کمک خواست و گفت اگر نیایید سیل ما را می‌برد. با دوستم ساعت ۱۲ نیمه‌شب دنبالشان رفتیم. خطرناک بود چون هر لحظه ممکن بود، سیل‌بند بشکند. اما بالاخره رسیدیم و آنها را به خانه خودم آوردم. آنها ۳۳ روز در خانه‌ام ماندند، در حالی که هفت فرزند داشتند. وقتی می‌بینم که خانواده نیازمندی می‌توانند در خانه من خوب غذا بخورند، خوب استراحت کنند و امکانات بهداشتی داشته باشند، حالم خوب می‌شود.

مدیر مؤسسه مردمی پویندگان راه نجات که خود متولد عین دو از توابع شهرستان اهواز است، گفت: می‌توانم از عین دو بروم اما نمی‌روم. عین دو در همه روزهای سال درگیر مشکل فاضلاب است؛ آب و فاضلاب اینجا آنقدر وضعیتش اسف‌بار است که خانه‌ها جلبک زده‌اند. بچه‌های اینجا پارک ندارند که بتوانند در آن بازی کنند، در کوچه بازی می‌کنند. در آب و فاضلاب راه می‌روند و مریض می‌شوند. حتی برای برگزاری جلسات کلاسهای NA هم جای مناسبی نبود. به خاطر همین در فضای باز، چراغ را با چوب آویزان می‌کنند و آنجا جلسه برگزار می‌کنند. عین دو ظرفیت بسیار خوبی در زمینه قرآنی دارد. استعدادهای فراوانی در اینجاست، اما کسی نیست که دستشان را بگیرد. بچه‌های اینجا در رشته تواشیح بسیار قوی هستند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر برنامه‌ای برای بانوان بدسرپرست و بی‌سرپرست دارم. می‌خواهم برایشان کارگاه خیاطی راه‌اندازی کنم. چرخ خیاطی برایشان خریده‌ام و جا و مکان مناسبی در اختیارشان قرار می‌دهم تا بتوانند خودکفا شوند. ۲۰ تا ۳۰ نفرند که به صورت شیفتی کار می‌کنند تا دیگر نیازی نباشد از انجمن‌های خیریه کمک بگیرند. بسیاری از افرادی که به انجمن کمک می‌کنند، ولو مبلغی اندک آنقدر سریع تأثیرش را در زندگی‌شان می‌بینند که فوراً با من تماس می‌گیرند و می‌خواهند باز هم به کمک‌هایشان ادامه دهند. این مسیر سرشار از برکات مادی و معنوی است.

یادآور می‌شود، گروه تواشیح مشکات در تاریخ 6 خرداد 1396 در محضر مقام معظم رهبری به اجرای تواشیح پرداخت. فرزند سیدجاسم موسوی در آن زمان تازه متولد شده بود و او از رهبر انقلاب برای نامگذاری فرزند نورسیده نظرخواهی کرد و ایشان هم نام سجاد را پیشنهاد دادند. اکنون سیدسجاد موسوی سه ساله است. 

نمونه‌ای از کمک‌ها و فعالیت‌های مؤسسه مردمی پویندگان راه نجات در فیلم‌های زیر قابل مشاهده است.

 
 
 
نشانی این مؤسسه خیریه در اینستاگرام anjoman_khyrie_rahenejat است.
انتهای پیام
captcha