حذف رشته‌های معارفی از مسابقات سراسری قرآن عقب‌گرد است
کد خبر: 3899964
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۷

حذف رشته‌های معارفی از مسابقات سراسری قرآن عقب‌گرد است

احمد سلیمانی با اشاره به حذف رشته‌های معارفی از مسابقات سراسری قرآن کریم، گفت: در واکنش به این تصمیم نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تنظیم شده است که امیدوارم تأثیرگذار باشد وگرنه این اقدام عقبگرد است. رشته تفسیر نفرات خاص خود را دارد‎؛ افرادی در سال‌های گذشته با علاقه به رشته حفظ موضوعی و نهج‌البلاغه در مسابقات شرکت می‌کردند، احتمالا حضور این افراد در مسابقات حذف شود و حیف است که این فراگیری از بین برود.

سلیمانی

احمد سلیمانی، دارنده عنوان نخست رشته حفظ موضوعی و معارف قرآن در چهل و یکمین دوره مسابقات قرآن کریم، در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، درباره تغییرات آیین‌نامه چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم گفت: در سه سال گذشته علاوه بر رشته تفسیر قرآن کریم‏، رشته حفظ و معارف حدیث و حفظ موضوعی قرآن کریم در مسابقات برگزار می‌شد اما امسال با تصمیم مسئولان برگزاری مسابقات قرآن، این رشته‌ها حذف شده و زیرمجموعه تفسیر موضوعی قرآن کریم قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: به منظور اعتراض به این موضوع جمعی از شرکت‌کنندگان، استادان و داوران رشته معارف کمپینی را راه‌اندازی کرده‌اند مبنی بر حمایت از بازگشتن رشته‌های معارف به مسابقات قرآن کریم. چرا که کاربرد رشته تفسیر قرآن کریم با رشته معارف کاملا متفاوت است. در رشته تفسیر قرآن اگر منبع کتابی مثل المیزان باشد که برای همه قابل فهم نیست. اما در رشته معارف‏ شرکت‌کننده با استفاده از آیات کاربردی و روایات و مفاهیم دینی به عنوان شاهد مثال می‌توانست موضوعی کاربردی را به مخاطب ارائه دهد. برای مثال در چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم رتبه نخست رشته «حفظ و معارف احادیث با محوریت نهج‌البلاغه» را به دست آوردم و این امکان وجود داشت که در آن رشته از آیات بسیاری استفاده کرد و به حکمت‌های زیادی از نهج‌البلاغه پرداخت اما اکنون در زیرمجموعه رشته تفسیر موضوعی قرآن کریم چقدر می‌‌توان به نهج‌البلاغه پرداخت؟ 

این رتبه برتر کشوری مسابقات قرآن بیان کرد: بزرگان دینی ما همچون مقام معظم رهبری هم به گسترش معارف نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه تأکید دارند و ما هم به عنوان شرکت‌کنندگان رشته‌های معارفی امیدوار بودیم که این رشته‌ها گسترش یابند اما اکنون حذف شده‌اند. وقتی که رشته نهج‌البلاغه زیرمجموعه رشته تفسیر موضوعی قرآن قرار بگیرد، آن تأثیر مطلوب را نخواهد داشت.

وی بیان کرد: امیدوارم ارسال نامه به رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تأثیرگذار باشد وگرنه عقبگرد است. رشته تفسیر نفرات خاص خود را دارد‎؛ افرادی بودند که سال‌های گذشته با علاقه و اشتیاق به رشته حفظ موضوعی و نهج‌البلاغه در مسابقات شرکت می‌کردند، احتمالا حضور این افراد در مسابقات حذف شود و حیف است که این فراگیری از بین برود. متن حکمت‌ها و معارف هیچ‌موقع نمی‌تواند با رشته تفسیر، به ویژه وقتی که سوره‌ای خاص مد نظر است‏، ترکیب شود. بزرگان می‌گویند که نهج‌البلاغه بهترین تفسیر قرآن کریم است. آیا این به این معناست که فقط به خواندن قرآن یا نهج‌البلاغه اکتفا کنیم یا هر دو را بخوانیم تا به نتیجه خاصی برسیم. 

سلیمانی ادامه داد: در منابعی که برای رشته معارف در نظر گرفته شده بود از لحاظ ادبی و ارتباط بین آیات و روایات ارتباط خوبی ایجاد کرد؛ بعید می‌دانم که رشته معارف نهج‌البلاغه بتواند در رشته تفسیر گنجانده شود، چون سوره‌های قرآن کریم با توجه به مکی یا مدنی بودنشان خط سیر مشخصی دارند و یک‌سری از مفاهیم را پوشش می‌دهند اما رشته حفظ و معارف موضوعی دست مؤلف را برای انتخاب آیات بازمی‌گذارد.

این دارنده رتبه برتر مسابقات سراسری قرآن تصریح کرد: در سالهای گذشته به شیوه برگزاری، تأخیر در ضبط، تکرار منابع اعتراض داشتیم و پیشنهاد داده بودیم که منابع جدید وارد مسابقات شود. مثلا اگر در یک سال تا حکمت ۱۱۰ نهج‌البلاغه منبع آزمون بود، سال بعد تا حکمت ۱۲۰ باشد اما متأسفانه اینگونه نشد. قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه سه ضلع یک مثلث هستند که می‌توانند انسان را به جایگاه مطلوب برسانند.

انتهای پیام
captcha