نرم‌افزار «گلشن تفسیر»؛ از ترجمه قرآن تا جستجو در کتابخانه جامع تفسیر
کد خبر: 3901403
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۱

نرم‌افزار «گلشن تفسیر»؛ از ترجمه قرآن تا جستجو در کتابخانه جامع تفسیر

جوان مخترع مازندرانی درباره چگونگی تولید نرم‌افزار «گلشن تفسیر» گفت: زمانی که در حوزه علمیه مشغول به تحصیل بودم، نیاز مبرم به برخی از نرم‌افزار‌های مرتبط با علوم اسلامی را حس کردم، به ویژه نرم‌افزار‌های گوشی همراه که در عین کارآمد بودن کاربری آسانی داشته باشند.

تولید اپلیکیشن‌های قرآنی فارسی زبان از یک مخترع مازندرانیعلی دیلمی معزی، مخترع نرم‌افزار‌های قرآنی  متولد ۱۳۶۳ و اهل تنکابن است. او فارغ‌التحصیل کارشناسی مهندسی مکانیک و طلبه سطح چهار حوزه علمیه بوده و نرم‌افزارهای همچون گلشن تفسیر، دیکشنری عربی، اپلیکیشن نجوی ویژه دعا و ... از جمله آثار این جوان خوشفکر است. در این مقال فرصتی شد تا با آثارش بیشتر آشنا شویم.

علی دیلمی‌معزی، مخترع نرم‌افزار‌های قرآنی، در گفت‌وگو با ایکنا از مازندران، از چگونگی ورود خود در حوزه تولید نرم‌افزار قرآنی چنین، گفت: زمانی که در حوزه علمیه مشغول به تحصیل بودم، نیاز مبرم به برخی از نرم‌افزار‌های مرتبط با علوم اسلامی را حس کردم، به ویژه نرم‌افزار‌های گوشی همراه که در عین کارآمد بودن کاربری آسانی داشته باشند؛ از جمله دیکشنری عربی کامل و برخی کتب احادیث. به تدریج متوجه شدم دوستان دیگری هم در این احساس نیاز مشترک‌اند. این خلاً در کنار پشتوانه تحصیلی و علاقه شخصی‌ام جرقه‌ای بود تا گروه نرم‌افزاری فرآسای تشکیل شود و به تولید نرم‌افزار‌های مرتبط با علوم دینی بپردازیم.

دیلمی‌معزی با بیان اینکه، اپلیکیشن «گلشن تفسیر» در اثر احساس وجود خلأ به هنگام پرداختن به آیات قرآن به وجود آمد، تصریح کرد: به هنگام دوره ختم قرآن بسیار نیاز پیش می‌آمد که تفسیر آیه‌ای را در کتب تفسیر جویا شوم و احیاناً نظرات مختلف را بررسی کنم، اما با دشواری‌های اپلیکیشن‌های موجود از جمله طی کردن چند مرحله تا رسیدن به محدودهٔ تفسیر مورد نظر، به فکر ساخت برنامه‌ای کارآمدتر در این زمینه افتادم. پس از آنکه این ایده با استقبال مواجه شد طی مراحلی آن را عملیاتی کردم.

فرایند ساخت نرم‌افزار قرآنی

تولید اپلیکیشن‌های قرآنی فارسی زبان از یک مخترع مازندرانی

وی درباره فرآیند ساخت نرم‌افزار‌های قرآنی افزود: مرحلهٔ اول تولید، انتخاب کتب تفسیر بود. چرا که پیش روی ما انبوهی از عناوین کتب تفسیر با ویژگی‌های مختلف بود. لازم بود کتب برگزیده چند ویژگی داشته باشند: اول دارای اعتبار باشند، یعنی توسط صاحبان فن و دانشمندان متخصص نگاشته شده و مورد تأیید علما باشند. دوم، سودمند باشند یعنی برای عامه قابل استفاده باشند و در عین حال برای کسانی که مطالعات عمیق‌تری در این زمینه دارند، از جمله طلاب و محققین، جذاب باشد. سوم اینکه زبان تألیف فارسی باشد، از آنجا که قریب به اتفاق کاربران با زبان عربی آشنایی ندارند لازم بود کتبی که دارای ترجمه فارسی هستند و یا به فارسی نگاشته شده‌اند ترجیح داده شود. با ملاحظهٔ این عوامل و برخی معیار‌های دیگر، در نهایت ۶ عنوان کتاب تفسیر گلچین شد.

این مخترع نرم‌افزار‌های قرآنی اظهار کرد: در مرحلهٔ بعد متن کتب تهیه و در قالب پایگاه داده‌های قابل استفاده توسط اپلیکیشن قرار گرفت. مرحلهٔ بعد، مرحلهٔ فنی شامل کدنویسی و طراحی رابطه کاربری و انجام تست‌های اولیه و رفع اشکالات بود. این مراحل در مجموع چند ماه زمان برد و در پایان نتیجه خوبی حاصل شد.

وی درباره محتویات برنامه، گفت: علاوه بر متن قرآن با ترجمهٔ شیوای حجت‌الاسلام انصاریان کتاب‌های تفاسیری از جمله «المیزان فی تفسیر القرآن» از علامه سیدمحمدحسین طباطبایی، «مجمع‌البیان فی تفسیر القرآن» از امین الاسلام طبرسی (قرن ۶ ه. ق)، تفسیر نمونه از آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، تفسیر نور از حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، التبیان فی تفسیر القرآن از شیخ طوسی (قرن ۴و۵ ه. ق) و تفسیر فارسی احسن الحدیث از حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی اکبر قرشی در نرم‌افزار تفسیر قرآن گلشن گنجانده شده است.

دیلمی‌معزی ادامه داد: کتاب «الجدول» نوشته محمود‌بن عبدالرحیم صافی نیز به فهرست اضافه شد. این کتاب شامل تجزیه و ترکیب کل آیات قرآن کریم از ابتدا تا انتها است و به خصوص برای کسانی که قصد دارند عمیق‌تر به تفسیر آیات بپردازند، بسیار سودمند است.

تولید اپلیکیشن‌های قرآنی فارسی زبان از یک مخترع مازندرانی

وی با بیان اینکه، سادگی و سرعت در دسترسی به متن تفسیر مرتبط با آیه از ویژگی‌های برنامه نرم‌افزار تفسیر قرآن گلشن است، تصریح کرد: در این اپلیکیشن بین آیات قرآن با کتب تفسیر پیوند برقرار شده. بدین صورت که به هنگام مطالعهٔ قرآن می‌توان به سادگی با کلیک روی هر آیه، به تفسیر آن بخش از آیات در کتب تفسیر منتقل شد.

وی انتقال آسان میان کتب تفسیر جهت مقایسه تفسیر قسمتی از قرآن در کتب مختلف را از دیگر ویژگی‌های برنامه نرم‌افزار تفسیر داست و افزود: در صورتی که کاربر در حین مطالعه تفسیر، تمایل به بررسی نظرات دیگر تفاسیر داشته باشد، می‌تواند به سادگی با انتخاب همان کتاب از فهرست، به تفسیر همان بخش منتقل شود. بدون آنکه نیاز به انتخاب مجدد سوره و آیه داشته باشد.

امکانات نرم‌افزار قرآنی

این مخترع نرم‌افزار‌های قرآنی بیان کرد: کتابخانه جامع تفسیر قرآن کریم، بهره‌گیری از هر دو زبان فارسی و عربی، رابط کاربری ساده، متن کامل قرآن کریم مطابق صفحات عثمان طه، ترجمه قرآن کریم به قلم حجت‌الاسلام والمسلین انصاریان، انتقال به تفسیر آیه در کتب تنها با کلیک بر روی آیه و انتقال به تفسیر آیه مورد نظر در سایر کتب تفسیری با دو کلیک از امکانات این برنامه نرم‌افزاری است.

وی افزود: اختصاص رنگ جداگانه به آیات قرآن در متن کتب جهت سهولت در تشخیص آیات، امکان جستجو در متن قرآن و کتب تفسیر، نشان کردن صفحات مورد علاقه و امکان تغییر فونت نمایش از دیگر امکانات این نرم‌افزار است.

دیلمی‌معزی بیان کرد: لازم می‌دانم از برادر ارجمندم، عطاء‌الله دیلمی تشکر ویژه داشته باشم که از ابتدا با زحمات بی‌دریغ خود در بخش سمت سرور و پشتیبانی فنی، در کنار بنده بوده‌اند. امیدوارم تولید این نرم‌افزار خدمتی به نشر قرآن به حساب آید.

یادآور می‌شود علاقه‌مندان می‌توانند برای دانلود برنامه و آشنایی بیشتر با امکانات نرم‌افزار‌ها به سایت گلشن تفسیر مراجعه کنند.

انتهای پیام
captcha